Zuidhorn gastheer voor FC Grootegast

13 maart 2019 23:15

Zuidhorn gaat proberen de eerste plaats op de ranglijst te behouden. Daarvoor is een overwinning op FC Grootegast noodzakelijk, maar dat zal niet een eenvoudige klus worden.

De mannen uit het 11 kilometer naar het zuidwesten gelegen dorp hebben de punten ook hard nodig, ze staan in een degradatiegevaar.

Nieuwe degradatie dreigt voor FC Grootegast
FC Grootegast degradeerde vorig seizoen uit de Tweede Klasse met slechts één gewonnen wedstrijd. De mannen van Rob Vliek moeten terdege oppassen, anders volgt er nog een teruggang. De laatste drie competitiewedstrijden verloor Grootegast steeds met dezelfde cijfers: 1-0. Twee keer tegen Achilles 1894, waarvan het zondag team opgeheven wordt en alles vanaf september op de zaterdag wordt gezet en van SC Loppersum. Daarvoor won Grootegast met 2-1 van DVC Appingedam. Eerder waren er zeges op Mamio (7-2) en Aduard ( 2-1). Topscorer bij FC Grootegast is Rick van Dellen met vier treffers, gevolgd door Rolf Hazenberg met 3 rake inzetten. Tim Veenstra scoorde in de bekerduels acht keer, maar in de competitie wist hij nog maar één keer het vijandelijke doel te vinden. Ite Hoolsema blijft met zijn 34 jaar belangrijk voor Grootegast.

Ondanks de magere resultaten heeft trainer Rob Vliek zijn contract verlengd. De man die eerder bij Amacitia VMC, Aduard en Smilde ’94 hoofdcoach was, gaat na de zomer aan zijn tweede jaar beginnen.

Jacobs scoorde in het heenduel 4 keer
De eerste wedstrijd tussen beide ploegen eindigde in een eclatante 1-6 overwinning voor Zuidhorn. Jaap Jacobs maakte vier goals in dat duel. Dat was in een periode dat Zuidhorn gemakkelijker scoorde dan momenteel. In de laatste drie wedstrijden maakte Zuidhorn maar twee doelpunten. De laatste nederlaag is overigens lang geleden, dat was op 3 november toen LTC veel te sterk was. Datzelfde LTC staat inmiddels op de tweede plaats met 2 punten minder, maar met nog een duel te goed. LTC gaat zaterdag op visite bij Groen Geel, een belangrijk duel voor de kopposities. SC Loppersum ontvangt Achilles 1894 en Be Quick heeft ook geen gemakkelijk klusje in het vooruitschiet, want zij gaan naar Glimmen.

Ruben Kooistra mogelijk niet inzetbaar
Bij Zuidhorn is Ruben Kooistra onzeker, hij heeft een blessure aan zijn voet overgehouden aan de wedstrijd tegen DVC Appingedam. Jos Schultinga keert donderdag terug van Bonaire. Tom Spijkerman zal ook zaterdag nog niet voetballen en Jan Peter Steenbergen heeft al enkele weken niet aan de groepstraining mee gedaan. Van de langdurige afwezigen (Robin van der Steege, Jasper van der Woude, Ronnie Spijkerman en Sietse Slagter) heeft de laatste dinsdagavond voor het eerst weer wat op het trainingsveld gedaan. Slagter lag eruit sinds 27 oktober toen hij in het eerste duel tussen FC Grootegast en Zuidhorn zijn kuitbeen brak. En dat was spijtig, zeker omdat hij toen net voor het eerst basisspeler was in de hoofdmacht.

De wedstrijd begint om 15.00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Westerloo, hij wordt geassisteerd door de heren Vissers (G) en Stigter (Z).