Zuidhorn na lange tijd weer eens puntloos: Be Quick wint met 2-0

24 maart 2019 12:15

Voor het eerst na bijna 5 maanden heeft Zuidhorn een competitiewedstrijd zonder punten afgesloten, ook zelfs zonder doelpunten, want op de grens van Haren en Groningen werd het 2-0 voor Be Quick, de ploeg die de eerste periode won en door deze zege mee blijft doen voor de titel.

Voor Zuidhorn is het een pijnlijke nederlaag. In de week van een treurigmakende aanslag in Utrecht (waarvoor 1 minuut stilte werd gehouden) en de verrassende verkiezingswinst van een excentrieke dandy verloor Zuidhorn haar fraaie uitgangspositie.

Scheidsrechter van dienst was Robin Brinkman, hij leidde prima. Be Quick kon met de sterkste ploeg aantreden, vooral de terugkeer van doelman Meijwaard gaf trainer Robert van den Berg en zijn discipelen veel vertrouwen. Zuidhorn had Schultinga en Steenbergen terug op de bank. Tom en Ronnie Spijkerman, Gideon Kooistra en Bart Brandts Buijs keken vanaf een zonnig talud naar hun ploeggenoten, niet in staat om mee te spelen.

Vaardig combinerend Be Quick begint sterk
Zuidhorn had het moeilijk met de vaardig combinerende thuisclub. De sterke defensie speelde de bal snel en beheerst rond tot er een opening ontstond. Zuidhorn moest veelal toekijken. Na 8 minuten brak Gino Fokkens, één van de beste mensen aan Be Quickzijde, door de defensie van Zuidhorn. Marcel Groothof stond goed opgesteld en het schot spatte op zijn onderbenen uiteen. Rechterspits Mick Dollenkamp liet twee keer een gevaarlijke voorzet neerdalen in het strafschopgebied van Zuidhorn, de eerste zeilde voorlangs, de tweede werd weg gewerkt door de ver uit zijn goal gekomen Groothof. Bij Zuidhorn was de wil er wel, maar het leek net of dat vaak geroemde ‘beetje extra’ - zo opvallend aanwezig in de thuiswedstrijd tegen Be Quick - ontbrak. Mogelijk speelde de goede (en pittige) wedstrijd van het team ‘onder 23’ van jongstleden dinsdag tegen FC Groningen nog een rol. Pas halverwege de 1e helft werd Zuidhorn voor het eerst echt gevaarlijk. Het was meteen een goede kans, de beste van de gehele wedstrijd kon na afloop worden geconstateerd. Ruben Buursema kopte de bal door naar Jaap Jacobs, die ook al koppend Thijs Zwarteveen vond. Alleen voor de keeper, maar vanuit een moeilijke hoek strandde Zwarteveen op Sebastiaan Meijwaard. Het gaf Zuidhorn moed of inspiratie, mogelijk zelfs allebei. Jaap Jacobs zag zijn schot (na een weg geknalde voorzet van Wouter de Boer) gepakt en na een mooie pass van Martijn Smit schoot Jacobs in dreigende positie hoog over. Koppend werkte de topscorer van 3C ook in de 33e minuut de bal over het doel, hij heerste na een vrije trap van De Boer wel in het luchtruim, maar de nauwkeurigheid ontbrak.

Fokkens brengt de 1-0 op het scorebord
Tegen de pauze aan nam de thuisclub de leiding en het was niet geheel onverdiend. Gino Fokkens kreeg aan de rechterkant de bal, versnelde langs enkele verbouwereerde Zuidhorners, schoot zijn voorzet tegen de rug van Daan Kocken en knalde de terugspringende bal weergaloos in het doel vanaf een meter of 18. Een combinatie van klasse en fortuin, geluk bleek weer eens het maatje van kwaliteit en zelfvertrouwen.

Na de doelwisseling had Zuidhorn aanmerkelijk meer in te brengen. Veel vaker won een groen gehemde voetballer het duel om de bal en de thuisclub moest terug. Jaap Jacobs vocht verwoed met de twee sterke centrale verdedigers, Cas Betsema en Jelte van de Berg. Jacobs won vaak, maar onder grote druk en daardoor was het laatste schot, de kopbal richting goal meestal niet nauwkeurig genoeg gestuurd. Zo volleerde Jacobs over na een voorzet van Daan Kocken en redde keeper Meijwaard knap op een inzet van de spits na een prachtige pass van Thijs Zwarteveen. Tussen die bedrijven door tikte Martijn Smit attent een gevaarlijke voorzet van Stephan Christophi weg. Grote kansen waren schaars als overvloed in oorlogstijd en dat gold voor beide elftallen.

Zuidhorn zoekt de gelijkmaker
Zuidhorn - met Jos Schultinga in de ploeg en later Jan Peter Steenbergen en junior Milan Stad - bleef nadrukkelijk op zoek naar de 1-1. Halverwege de tweede helft zag Jacobs een schot gestopt na een vrije trap van Wouter de Boer en de spits van Zuidhorn bleef zeer dreigend, maar werd niet succesvol deze late middag.

Be Quick kreeg steeds meer ruimte en Gino Fokkens had de wedstrijd in de 77e minuut al in het slot kunnen gooien, maar hij kopte van dichtbij naast. Na 80 minuten voetballen werd het wel 2-0. Pieter Osinga slingerde een vrije schop voor het doel en de lange Tijmen Osinga kwam met het hoofd eerder bij de bal dan Marcel Groothof met zijn handen en daarna huppelde het kunstleren speldeel in het verlaten doel: 2-0.

Zuidhorn wist het, deze middag ging niet dat opleveren waar zo vurig op gehoopt was. Men gaf de moed niet op, maar het verlies was onontkoombaar. Jordi Schuiling soleerde nog een keer door de witzwarte defensie en in de laatste 5 minuten liet Thijs Zwarteveen nog twee prachtige acties zien, maar ook zij bleven zonder resultaat. Be Quick vocht, knokte en verdedigde zoals Zuidhorn in de thuiswedstrijd en daarom pakte de thuisclub de punten, net als Zuidhorn dat deed op 19 januari in de gemeente Westerkwartier.

Volgende week wacht Zuidhorn weer een pittige opdracht, wederom een uitwedstrijd, nu naar LTC dat de virtuele koploper is.

Opstellingen:
Zuidhorn: Groothof; S. Smit, Kocken, R. Kooistra, De Boer; M. Smit (74: Stad), Scholtens (62: Schultinga, Buursema (74: Steenbergen), Schuiling, Zwarteveen, Jacobs

Be Quick: Meijwaard; Kranenborg, Betsema, Jelte van de Berg, Osinga, Bredeweg (85: Janco vd Berg), Warmels (78: Westra), Dollenkamp (65: Massink), Fokkens, Christophi, Mennink

Geel: Ruben Kooistra (Zuidhorn)