Hurdegaryp - Zuidhorn 1-2, twee wedstrijden, zes punten…

30 september 2019 8:30

De boys van Bob Pontjodikromo beleven een geweldige seizoenstart. Vorige week werd met 7-2 gewonnen van Joure. Zaterdag werd Hurdegaryp verslagen met 1-2.

Zo gemakkelijk als vorige week ging het in het Friese forensendorp onder de rook van Leeuwarden niet. Trainer Pontjo had zijn opstelling ten opzichte van vorige week op één plek gewijzigd: Jos Schultinga speelde in plaats van Jordi Schuiling.

Al direct na de aftrap werd duidelijk dat Hardegarijp zich goed had voorbereid op de groenhemden en na het verlies tegen VEV’67 de drie punten in eigen huis wilden houden. De drie lange aanvallers van de thuisploeg probeerden het centrale verdedigingsduo Stefan Smit en Ruben Kooistra uit elkaar te spelen terwijl de middenvelders er voor zorgden, dat Thijs Zwarteveen, Martijn Smit en Jos Schultinga niet aan voetballen toe kwamen. Gevolg hiervan was, dat Wouter de Boer en Brian Tefi via de lange bal de spitsen probeerden te bereiken. Na een paar hachelijke momenten voor de goal van Zuidhorn scoorde na een half uur Jaap Jacobs uit een rebound de eerste goal. Niet veel later had Maycon Kuiper de kans op 0-2.

Even later lukte het de balvaardige jongeman wederom niet te scoren en daarmee te zorgen voor de nodige rust bij de staf en teamgenoten. Door een geweldige redding in een één-tegen-één-situatie was keeper Lars Striesenou belangrijk voor zijn ploeg. Vlak voor rust waren er nog twee schoten uit de tweede lijn van Jos Schultinga, maar de harde wind zorgde er voor dat ballen net niet hun doel bereikten. De uitstekend leidende scheidrechter Boer uit Hoogeveen floot voor de thee.

De in grote getale naar Hardegarijp afgereisde Zuidhorn supporters waren er niet gerust op. Dit gold ook voor trainer Pontjo, die daarom een tactische wissel toepaste en Ronnie Spijkerman het kunstgras opstuurde en Maycon Kuiper in de kleedkamer achterliet. De omzetting pakte goed uit, maar de twee nul bleef uit. Milan Stad speelde zichzelf knap vrij, maar zijn schot miste voldoende kracht om de keeper te verassen. De lassen van de goal waren sterker dan die van het AZ stadion, zo bleek na en een pegel van Wouter de Boer op  de paal.

De mannen van Oane Westra bleven geloof houden, waarbij zijn aanvoerder vooropging in de strijd. Een voorzet van zijn voet vanaf de rechterkant kwam voor de voeten van Jesse Bosma terecht, die vervolgens in de 80e minuut het net liet bollen: 1-1. Een domper voor de mannen van aanvoerder Jaap Jacobs; zouden ze ondanks de goede wedstrijdvoorbereiding de drie punten niet de Fries-Groningse grens over krijgen?

Hardegarijp zette nog eens flink aan en pompte de ballen als een op hol geslagen fietspomp naar voren. Hierdoor moesten de verdedigers alle zeilen bijzetten en dit vroeg, gezien de stormachtige wind die over het sportpark raasde, veel kracht. Maar Brian Tefi, die na de rust de hele rechterkant van het veld bestreek, bleef zijn aanvoerder bedienen. In de 86e minuut was het de topscoorder van 2I die uit een rebound de 1-2 maakte.

Hardegarijp kon de laatste minuten niet meer zorgen voor gevaar. Scheidrechter Boer floot de wedstrijd naar het verleden en de drie punten reden anderhalf uur later over de Friesestraatweg Zuidhorn binnen. Een mooie start van het seizoen voor Zuidhorn, zes uit twee. Voor het goed voetballende Hardegarijp zijn de druiven zuur; nul uit twee. Toch zullen niet veel ploegen hier in Hardegarijp punten gaan pakken. SC Joure komt volgende week naar Sportpark de Warren, terwijl Nijland op zoek gaat naar het Johan Smitpark in Zuidhorn.