In de rebound: nog even de nieuwe spelregels

24 oktober 2019 9:45

Het voetbaljaar is al een aantal speelrondes oud. Toch besteden we in dit artikel graag aandacht aan de nieuwe spelregels, die sinds dit seizoen gelden voor profs en amateurs.

Is dat niet een beetje laat, zul je denken. Dat valt mee. We zien op de velden dat de nieuwe regels nog niet bij alle spelers, coaches en scheidsrechters zijn geland, of in elk geval niet door iedereen goed worden beleefd. We lichten daarom de zes belangrijkste aanpassingen even toe, als opfrisser.

Doeltrap

Bij het nemen van een doeltrap of een vrije trap in de eigen zestien meter, hoeft de bal niet meer eerst buiten het strafschopgebied te zijn, voordat een andere speler de bal mag aanraken. De bal is in het spel vanaf het moment dat deze is getrapt en duidelijk beweegt.
Tegenstanders dienen buiten het strafschopgebied te blijven en op 9.15 meter van de bal, tot de bal in het spel is. Medespelers mogen zich wel in het strafschopgebied bevinden. Deze regel geldt voor wedstrijden die op een volledig veld worden gespeeld, voor alle elftallen dus.

Scheidsrechtersbal
Bij een scheidsrechtersbal mag er voortaan maar één speler in de buurt staan van de scheidsrechter, als deze de bal laat vallen. Dit moet een speler zijn van het team dat de bal als laatste heeft aangeraakt. De rest van de spelers moet op minimaal vier meter afstand staan. Als er een scheidsrechtersbal in het strafschopgebied is, is deze altijd voor de keeper.

Muurtje bij vrije trap
Als de verdedigende partij bij een vrije trap een muurtje neerzet van drie of meer spelers, moeten alle aanvallers minimaal één meter afstand houden van dit muurtje. Als de aanvallers zich hier niet aan houden, volgt er een indirecte vrije schop voor de verdedigende partij.

Veld verlaten bij een wissel
Als een speler gewisseld wordt, moet deze speler het speelveld verlaten bij de dichtstbijzijnde doel- of zijlijn, tenzij de scheidsrechter toestaat dat de speler het veld mag verlaten bij de middenlijn of een ander punt. Via de kortste weg het veld verlaten kan tijdrekken voorkomen en is praktischer als het een geblesseerde speler betreft.

Strafschoppenserie
Als er een strafschoppenserie aan te pas moet komen om een beslissing te brengen, gaat het vanaf dit seizoen weer om-en-om. Team A begint, team B neemt daarna een strafschop, daarna weer team A, enzovoort. De ABBA-procedure, die vorig seizoen werd gebruikt, bestaat niet meer.

Kaarten voor teamofficials
Een scheidsrechter kan ook een gele of rode kaart geven aan teamofficials. Teamofficials zijn alle stafleden die langs het veld zitten, zoals de coach, verzorger of teammanager.

Nog even het KNVB filmpje bekijken? Klik hier voor de link naar YouTube. Veel succes en plezier namens de Arbitragecommissie.