Spelerspassen: hoe werkt het precies

17 januari 2020 12:45

KNVB Assist - Scheidsrechters

Het is voor een eerlijk competitieverloop van belang dat de juiste spelers op het veld staan. Bij vv Zuidhorn volgen we de KNVB-regel: geen geldige spelerspas betekent niet spelen.

Het komt helaas regelmatig voor dat niet gerechtigde spelers worden opgesteld. Bijvoorbeeld spelers uit een 'verkeerde' leeftijdscategorie, spelers die geen KNVB-lid zijn of die lid zijn van een andere vereniging.

Als scheidsrechter voorkom je dit door de spelerspassen vooraf te controleren.
Met de  spelerspas stel je de identiteit van de spelers vast en je zorgt er voor dat alleen speelgerechtigde spelers in actie komen. Spelers zonder geldige pas spelen niet mee.

Controle leidt bij bezoekende teams niet zelden tot verontwaardiging: 'we spelen toch geen eredivisie', 'ik weet er niets van, dat doet de wedstrijdsecretaris', 'nog nooit meegemaakt dit, de spelers zijn de dupe'. Veelal quotes om de frustratie te laten blijken en die even de ruimte moeten krijgen, maar die de passencontrole niet in de weg mogen staan.

Wanneer is de spelerspas nodig
Iedere speler die uitkomt in een competitie van de O13 of een oudere leeftijdscategorie moet beschikken over een digitale spelerspas, voorzien van een goed gelijkende pasfoto. De aanvoerder (of bij jeugdteams de teammanager) voert via de wedstrijdzakenapp de digitale pas van elke speler op het wedstrijdformulier op. Van spelers die niet meespelen worden de passen voor de betreffende wedstrijd verwijderd.

Kan een speler niet via deze app op het wedstrijdformulier worden gezet, dan mag hij of zij niet deelnemen aan de wedstrijd. Het DWF (digitale wedstrijd formulier) heeft dan vastgesteld dat een speler niet gerechtigd is om te spelen. Mogelijke redenen: teveel spelers op het formulier, teveel dispensatiespelers, geen KNVB-lid, geen lid van de betreffende club, speler uit hogere leeftijdscategorie.

Als alle spelers
op het wedstrijdformulier staan, wordt het formulier door de aanvoerder of teammanager verstuurd. De passen zijn dan zichtbaar voor de scheidsrechter. Voorafgaand aan elke wedstrijd controleert de scheidrechters alle spelerspassen en doet de 'visuele controle' op het veld. De aanvoerders en teammanagers mogen daarbij overigens altijd met de scheidsrechter meekijken.

Pasfoto op de spelerspas
Spelers of leiders kunnen zelf de spelerspasfoto op de digitale spelerspas wijzigen via de Wedstrijdzaken-app of Voetbal.nl-app. Dit kon tot 1 november 2019. Daarna kan een pasfoto alleen worden toegevoegd als er nog geen foto op de spelerspas stond. Een bestaande foto wijzigen kan niet meer.

Als de identiteit van de speler niet kan worden vastgesteld, bijvoorbeeld door het ontbreken van een pasfoto of door aanwezigheid van een 'onjuiste' of verouderde pasfoto, mag de scheidsrechter een geldig ID-bewijs vragen. Eventueel kan een ander document worden gebruikt om de identiteit te bevestigen, als de scheidsrechter daarmee akkoord gaat. Lukt het ook op die manier niet om de identiteit vast te stellen, dan speelt de speler niet.

Bij twijfel niet inhalen
Als er twijfel bestaat of een speler speelgerechtigd is, dan kunnen de teamleiders of aanvoerders dit met de scheidsrechter bespreken. Het is belangrijk dat voor het begin van de wedstrijd te doen. In de rust wordt het lastiger om nog bij te sturen en achteraf is het niet meer mogelijk. Er kan dan al nadeel zijn ontstaan voor een van de teams.

Gebruik spelerspas en DWF in de praktijk
Je kunt voor alle praktische info over het controleren van de spelerspassen via deze link de website van de KNVB bezoeken, of je kunt onze wedstrijdsecretaris Jan Jansma contacteren via: [email protected]. Doe dat als scheidsrechter ook als je voor de wedstrijd twijfelt of er met aanvoerders of leiders niet uit komt.

Bron: Nieuwsbrief KNVB 07-01-2020