Zuidhorn zet VVI eenvoudig aan de kant

26 januari 2020 23:15

De winterslaap (nou ja winter) is voorbij en de eerste wedstrijd van het tweede bedrijf van de 2e klasse I stond voor Zuidhorn op het programma. VVI uit het Friese Idskenhuizen kwam op bezoek. Zou het de mannen van trainer Pontjodikromo lukken om het historische verlies van de laatste competitiewedstrijd in Marum (0-6) recht te zetten?

De groen-witte brigade moest het deze middag doen zonder de geblesseerde Lars Striesenou. Zijn plaats werd ingenomen door Jasper Hofman. Ook Stefan Smit, Ronnie Spijkerman, Kevin van der Kooi en Bart Brandts Buys moesten als gevolg van een blessure vanaf de zijlijn toekijken. Om 15.00 uur gaf scheidsrechter Sander Over uit Sneek door middel van zijn fluit het teken dat de bal mocht gaan rollen.

Na de aftrap werd duidelijk dat trainer Bas Bijen van VVI zijn bekende speelwijze had aangepast om Zuidhorn te kunnen beteugelen. In plaats van 4-3-3 met opbouw van achteruit speelde VVI  4-4-2 en de lange bal. In het eerste kwartier van de wedstrijd had Zuidhorn het hier lastig mee. Het centrale duo Ruben Kooistra en Wouter de Boer hadden samen met hun beide backs Brian Tefi en Maycon Kuipers even tijd nodig om zich hierop in te stellen. Gevolg was dat VVI met een aantal corners en een vrije bal keeper Hofman op de proef konden stellen. Maar de jongeling uit O19 bleef rustig, waardoor VVI niet tot scoren kwam.

Na een zuivere buitenspelgoal van VVI was het na exact een kwartier spelen Thijs Zwarteveen die de trouwe supporters liet juichen. De aanval begon bij Martijn Smit, die zijn aanvoerder Jacobs in de diepte aanspeelde en vervolgens met een strakke voorzet de bal bij Thijs Zwarteveen kreeg die genadeloos keeper Zandstra liet vissen: 1-0. Nog geen drie minuten later was het Ruben Buursema die zijn verdediger, zoals eigenlijk de hele middag, te snel af was en een voorzet gaf op Jacobs. Ternauwernood kon de bal, voordat hij de krullen van Jaap raakte, over de achterlijn worden gewerkt met een corner als gevolg. In eerste instantie leverde de corner - genomen door Zwarteveen - niets op, maar in de rebound kon Milan Stad de bal spelen op Ruben Buursema die niet zelfzuchtig was maar Zwarteveen in de gelegenheid stelde om af te drukken: 2-0.

Zuidhorn had het heft in handen genomen en zou het die middag niet meer uit handen geven. In de 25e minuut kreeg Zuidhorn weer een corner na een mooie combinatie tussen Ruben Buursema en Milan Stad. De corner van Zwarteveen werd in eerste instantie nog afgeslagen en Zwarteveen kon de bal opnieuw inbrengen, maar Buursema die de bal voor het intikken had schoot op de paal. In de tegenaanval die volgde blesseerde Brian Tefi zich in een duel met zijn tegenstander opnieuw aan zijn schouder. Trainer Pontjo stuurde Erik Cruiming, een speler uit O19, de dug-out uit om warm te lopen.

Door de blessure van Tefi kwam Buursema zijn verdedigers te hulp. Hierbij maakte hij een overtreding halverwege de helft van Zuidhorn. De aanvoerder van de heren in het oranje nam de vrije bal en probeerde zijn spits Tjisse Kerkstra te laten koppen. Maar de bal ging over hem en iedereen heen en rolde de goal in. VVI had goed gebruik gemaakt van de situatie waarin de organisatie even ontbrak. Maar voordat ze het idee konden krijgen terug in de wedstrijd te zijn was het vanaf de aftrap Jaap Jacobs. Hij kreeg de bal aangespeeld van Ruben Buursema en scoorde de 3-1.

Erik Cruiming verving Brian Tefi, waarmee de verdediging weer stond als een huis. Vlak voor rust scoorde Zuidhorn nog een keer. Uit een corner van VVI gaf Martijn Smit de bal op Jordi Schuiling, die vanaf de middellijn vertrok en vervolgens de bal voorgaf op de klaarstaande Buursema die het net liet bollen: 4-1.

Na de theepauze bleef Zuidhorn dominant; in de 60e minuut was het de goed spelende Stad die na een pass van Zwarteveen een aantal spelers passeerde en met een snoeihard schot de 5-1 op het scorebord liet noteren. Even later speelde Stad zichzelf vrij rond de middellijn en soleerde richting de achterlijn, maar zijn voorzet kon door Thijs Zwarteveen net niet omgezet worden in een doelpunt.

VVI ging wisselen; Van de Weg en De Lange kwamen voor Abma en Lindeboom, maar dit veranderde niets aan het spelbeeld. Ondanks zijn klasse kon Lindeboom geen potten breken, want Maycon Kuiper gaf hem geen enkele ruimte. De verdediging onder leiding van de hard werkende Kooistra was deze middag degelijk en er was voor VVI geen doorkomen aan. De twee spelers van O19, keeper Hofman en rechtsback Cruiming, lieten daarmee zien dat ze over veel kwaliteit beschikken.

Maar de 5-1 was nog niet genoeg. Nadat Sietse Slagter Jordi Schuiling had afgewisseld op het middenveld was het Jaap Jacobs die Milan Stad bediende op de rand van de 16 meter. Na een aantal draai- en kapbewegingen wist hij Zandstra te passeren: 6-1. De moegestreden Ruben Buursema maakte plaats voor J.P. Steenbergen, die met een voorzet Milan Stad in staat stelde een hattrick te maken, maar keeper Zandstra van VVI liet zien waarom ze tot deze wedstrijd slechts een doelsaldo van -7 hadden.

Het laatste wapenfeit was een afgemeten voorzet van Erik Cruiming op het hoofd van de adelaar maar hij kopte de bal net naast de paal. Scheidsrechter Over, die uitstekend leidde, floot na exact 90 minuten de wedstrijd ten einde. Het massaal opgekomen publiek kon tevreden huiswaarts keren; een mooie wedsstrijd met stuk voor stuk mooie doelpunten en de blamage tegen Marum was rechtgezet door het jonge team van trainer Pontjodikromo.

Opstelling: Hofman, Tefi (42 Cruiming), Kooistra, De Boer, Kuiper, Smit, Stad, Zwarteveen, Jacobs, Schuiling (70 Slagter), Buursema (75 Steenbergen)

Geel: Kerkstra en Van de Weg (beide VVI)