Zuidhorn wint van Nijland

2 februari 2020 17:45

Op het Zweitse Huitema sportcomplex moesten de mannen in het groen-wit het niet alleen opnemen tegen Nijland, maar ook tegen de omstandigheden. De wind raasde, net als het verkeer op de naast het veld gelegen A7, over het veld en maakte het onmogelijk om er een mooie wedstrijd van te maken.

Daarnaast werkte vv Nijland niet mee om er een mooie voetbalwedstrijd van te maken. Het team van trainer Lyckle Bleekveld speelt namelijk 4-5-1, ook wel busopstelling genoemd. Door deze manier van spelen is het voor iedere tegenstander in de 2e klasse I lastig om van deze ploeg, die tot nu toe slechts een punt heeft behaald, te winnen. Zo wist titelfavoriet Burgum pas in de 88e minuut de 0-1 te maken.

Trainer Pontjodikromo kon deze middag geen beroep doen op keeper Lars Striesenou, hij was ziek achtergebleven in Zuidhorn. Net als vorige week stond in zijn plaats Jasper Hofman uit O19 onder de lat. Daarnaast stond Jordi Schuiling op de latten, zijn plek werd overgenomen door Sietse Slagter.

Het eerste wapenfeit was er pas na tien minuten spelen. Na een overtreding op Jaap Jacobs was het Thijs Zwarteveen die vanaf 20 meter keeper Ruerd Bakker mocht beproeven. Zijn schot verdween echter over de goal. Na een kwartier was er een 100% kans voor Zuidhorn. Een lange bal van Ruben Kooistra op Wouter de Boer die vervolgens met een mooie voorzet zijn aanvoerder bereikte, maar hij kopte de bal naast.

Door de wind verdwenen veel ballen over de achterlijn en dat leidde steevast tot een ritueel bij Nijland wat bijna een minuut in beslag naam. Op deze manier haalde Nijland het tempo volledig uit het spel. Daarnaast zorgde de overbevolking op het middenveld ervoor dat Zuidhorn zijn bekende aanvalsspel niet kon spelen. Na een half uur was er een corner van Thijs Zwarteveen, die ternauwernood met man en macht van de doellijn kon worden gehaald. Uiteindelijk werd het geduld van Zuidhorn beloond, want in de 44e minuut was het Milan Stad die vanaf 25 meter vol uithaalde en de bal in de linkerbovenhoek schoot: 0-1. De vele supporters, die dit keer met de bus waren gekomen, zochten niet veel later de warme kantine op nadat de goed leidende Rik Berends het teken voor de rust had gegeven.

Na de rust kwam de beste speler van Nijland in het veld, Nico Pieter Bonnema. Hij was nog niet fit genoeg voor een hele wedstrijd. Zuidhorn had nu de wind tegen en dat speelde de tegenstander - die alleen maar de lange bal hanteerde - in de kaart. Toch was het niet de lange bal die zorgde voor de 1-1. Nee, het was de Eagle die op eigen helft de bal in de voeten van Bonnema speelde, die dit cadeautje in dank aannam.

Met nog 40 minuten te gaan moest Zuidhorn opnieuw proberen de blauwwitte muur te doorbreken. Dat lukte bijna in de 50e minuut, toen Ruben Kooistra na een mooie combinatie met Milan Stad kon uithalen, maar zijn schot was een prooi voor de keeper. Kort daarna was het wel raak. Een geweldige steekbal van Milan Stad zette Thijs Zwarteveen vrij voor de keeper, hij faalde niet: 1-2.

In de 65e minuut kwam de jongeling Eric Cruiming in het veld voor Sietse Slagter en hij liet zien over het nodige talent te beschikken. Hij dwong de keeper tot een geweldige redding na een schot vanaf de rand 16. In de 75e minuut begon Milan Stad met een lange solo, waarbij hij de nodige spelers passeerde en de bal vervolgens klaarlegde voor Ruben Buursema: 1-3. Even later speelde dezelfde Buursema zich vrij voor de keeper, maar in plaats van de bal op de vrijstaande Jaap Jacobs te geven of zelf te scoren, schoot hij de bal hoog over.

De wedstrijd leek gespeeld, totdat er in de 80e minuut een overtreding gemaakt werd net over de middellijn op de helft van Zuidhorn. De vrije trap waaide met hulp van de wind de goal in: 2-3. Plots bleek Nijland ook in een hogere versnelling te kunnen spelen en probeerden de blauwhemden met man en macht de gelijkmaker te scoren.

Maar de verdedigers van Zuidhorn lieten zich niet meer verrassen en na 90 minuten was het Zuidhorn die met drie punten huiswaarts kon keren. Dit keer met de wind in de rug. Geen geweldige wedstrijd, maar de drie punten maken veel goed.

Opstelling:
Jasper Hofman, Brian Tefi, Stefan Smit, Ruben Kooistra, Wouter de Boer, Martijn Smit, Thijs Zwarteveen, Sietse Slagter (65. Eric Cruiming), Milan Stad, Jaap Jacobs, Ruben Buursema (75. J.P. Steenbergen)

Geel: Bouke Poelsma (Nijland)