Stiens te sterk voor Zuidhorn

9 februari 2020 16:45

Afgelopen zaterdag moest Zuidhorn het opnemen tegen Stiens. De Friese ploeg heeft duidelijke promotie aspiraties en heeft ook de kwaliteit in huis om dat te bewerkstelligen.

De inzet voor Stiens was om een flinke stap te zetten richting de 2e periodetitel. Voor Zuidhorn was het doel het verstevigen van de positie bovenaan de ranglijst van de 2e Klasse I.

Zuidhorn trad aan met het jongste basiselftal ooit, Ruben Kooistra was als 24-jarige de oudste speler in het groen-wit. Martijn Smit was aanvoerder bij het ontbreken van Jaap Jacobs (geblesseerd) en de voorhoede werd gevormd door Brian Tefi, Ruben Buursema en Milan Stad. De eerste tien minuten van de wedstrijd had Stiens het betere van het spel. Toch was het in de 11e minuut raak voor Zuidhorn. Een corner van Thijs Zwarteveen werd door Ruben Buursema doorgekopt naar Jordi Schuiling, die met een bekeken schot keeper Sytse van der Heide passeerde, 1-0.

Het team van trainer René Dijkstra was niet aangeslagen door de treffer, bleef agressief in de duels en probeerde via een uitstekend middenveld hun snelle buitenspelers te bereiken. In de 22e minuut was het een crossbal op de linkerspits Fedde Akkerman die niet goed werd ingeschat door Maycon Kuiper, waardoor Stiens vrij voor keeper Lars Striesenou kwam, 1-1. Beide ploegen lieten zich bij het balbezit van de tegenstander inzakken tot de middenlijn, om te voorkomen dat de middenvelders aan het voetballen kwamen en om te zorgen dat de lange bal gespeeld zou gaan worden.

Gevolg van deze speelwijze was, dat beide ploegen weinig voor de goal verschenen en er vanmiddag weinig uitgespeelde kansen te zien waren. Een uitzondering was de 31e minuut, toen Brian Tefi aan een mooie solo begon die eindigde met een steekpas op Thijs Zwarteveen. Zijn schot werd nog net aangeraakt door een speler van Stiens en verdween een meter naast het doel.

Zes minuten later was het een lange bal op de linkerspits van Stiens, waarbij Lars Striesenou tot bijna bij de cornervlag uitkwam. Daar speelde hij eerst de man alvorens hij de bal speelde, met geel en een vrije trap op een gevaarlijke plek tot gevolg. De vrije trap belandde in het 5-meter gebied en werd verwerkt tot doelpunt, 1-2. Zuidhorn probeerde daarna voor rust de stand weer in evenwicht te brengen. Een bal van Milan Stad op Thijs Zwarteveen ging voorlangs, omdat Ruben Buursema zijn lange benen net niet tegen het leer kon krijgen. Even later was het een schot van Milan Stad, dat keeper Van der Heide dwong tot een knappe redding. Scheidsrechter Wieringa, die voor de eerste keer een wedstrijd op 2e klasse niveau floot, gaf de tekenen voor de theepauze.

In de pauze bleef Maycon Kuiper geblesseerd in de kleedkamer achter en zijn plek in de defensie werd ingenomen door Eric Cruiming. De mannen van Pontjo drongen aan. Zo was er in de 48e minuut een pass van Ruben Kooistra op het hoofd van Ruben Buursema, maar de kopbal verdween net naast de goal. Nog geen twee minuten later was er een corner die niet in de touwen gewerkt kon worden. In de 54e minuut kon Ruben Buursema niet vol uithalen na een combinatie met Brian Tefi, waardoor het schot eenvoudig door de keeper te keren was.

Toch was het niet Zuidhorn maar Stiens dat het vierde doelpunt van de middag maakte; een lange bal werd niet goed ingeschat, 1-3. De jongelingen stroopten de mouwen op en bleven proberen voetballend kansen af te dwingen. Zo kreeg Jordi Schuiling de mogelijkheid om zijn tweede te scoren, maar zijn schot was eenvoudige prooi voor de keeper. In de 65ste minuut was het een geweldige steekbal van Zwarteveen op Buursema, maar de goalie van Stiens was een fractie van een seconde eerder bij de bal.

In een poging de wedstrijd te kantelen besloot trainer Pontjo, met nog tien minuten op de klok, één op één te gaan spelen en J.P. Steenbergen kwam voor Stefan Smit. Stiens maakte slim gebruik van de geboden ruimte en in plaats van 2-3 werd het 1-4. Ondanks het tegendoelpunt bleef Zuidhorn op zoek naar een treffer. Was het in de 87e minuut Thijs Zwarteveen die zijn schot nog gekeerd zag worden, twee minuten later was het wel raak. Milan Stad stuurde twee spelers en de keeper het bos in, deed het net bollen en de trouwe supports juichen, 2-4.

Dit was ook de stand na negentig minuten. Terecht, want Stiens was sterker. Ondanks dat het geen uitgespeelde kansen heeft gehad was het team net iets agressiever in de duels en had het net iets meer stootkracht.

Opstelling Zuidhorn
Lars Striesenou, Stefan Smit (82. J.P. Steenbergen), Wouter de Boer, Ruben Kooistra, Maycon Kuiper (45. Eric Cruiming), Martijn Smit, Thijs Zwarteveen, Jordi Schuiling, Milan Stad, Ruben Buursema, Brian Tefi.

Kaarten
Geel voor Lars Striesenou (Zuidhorn) en Stefan de Vries (Stiens).