Jeugd Onder 6 bij vv Zuidhorn: meld je kind aan

20 mei 2020 13:00

Met ingang van het nieuwe seizoen 2020/2021 kunnen ook kinderen in de leeftijd van 4 of 5 jaar in teamverband voetballen bij vv Zuidhorn. Deze wedstrijdvorm (O6) is onlangs door de KNVB geïntroduceerd en is er op gericht, dat kinderen veel aan de bal komen en scoren.

Dit verhoogt de betrokkenheid bij het spel en resulteert in een optimale ontwikkeling van spelers. Twee belangrijke pijlers uit het jeugdvoetbal die aansluiten op de visie en werkwijze van de vereniging.

Met deze nieuwste wedstrijdvorm nemen we afscheid van het kaboutervoetbal, maar niet van de kabouters. Deze jongens en meisjes in de leeftijd van 4 of 5 jaar blijven van harte welkom om bij ons te voetballen, zij het vanaf het nieuwe seizoen dus in teamverband. De ouders van deze kinderen zijn inmiddels per digitale brief over deze wijziging geïnformeerd. Mocht deze brief niet zijn ontvangen, dan kan daarvoor in de plaats dit nieuwsitem worden gelezen.

Teamaanduidingen
De KNVB is een paar jaar geleden gestart met het indelen van teams op geboortejaar. Gerelatereerd aan het lopende seizoen houdt dit in, dat een speler die geboren is in 2014 op dit moment speelt bij de O7. Ben je geboren in 2013, dan speel je nu bij de O8, in 2012 bij de O9, et cetera. Het op deze manier indelen van jeugdspelers gaat door tot en met de O19. Hiermee wil de KNVB voorkomen, dat de fysieke verschillen tussen de spelers te groot worden. Deze manier van indelen ondersteunen we bij vv Zuidhorn. Samen met de KNVB proberen we zo de 'visie op leren voetballen' meer vorm te geven.

Voor de O6 en O7 jeugd is het straks even wennen om aan de wedstrijden te beginnen. Nieuwe regels, tegenstanders, andere verenigingen en natuurlijk het leren winnen en verliezen. “Wij vinden het daarom verstandig, om deze jeugd pas in oktober in te delen, in samenspraak met de ouders. Hierdoor worden de teams samengesteld op basis van veiligheid en vertrouwen en wordt er niet gekeken naar kwaliteit. Wij kiezen voor de maand oktober om zo de eerste aanloop van aanmeldingen soepel te kunnen laten verlopen. Hiermee wordt voorkomen, dat achteraf onnodig veel wijzigingen moeten worden doorgevoerd", aldus Martin Lobers (Hoofd Jeugdopleidingen).

Gestage groei
Sinds de introductie van het kaboutervoetbal bij vv Zuidhorn hebben veel jonge kinderen kennis kunnen maken met voetbal en trainen. De aanwas bij de jongste jeugd is onverminderd groot. Veel jongens en meisjes weten de weg naar de velden van vv Zuidhorn te vinden. “Dit vinden wij erg fijn om te zien. Door deze continue groei is het belangrijk, dat een lidmaatschap snel en goed geregeld wordt, zodat de kinderen niet lang hoeven wachten om bij onze club te kunnen voetballen. Adequate verwerking van aanmeldingen zorgt bovendien voor beter zicht op spelersaantallen, waardoor het afstemmen van trainingen en het zoeken naar trainers beter geregeld kan worden", aldus Martin.

Ledenlijst en indelingen
Wanneer een speler zich aanmeldt bij de voetbalvereniging, dan komt hij of zij op een ledenlijst te staan. Deze lijst wordt centraal bijgehouden. Een keer per maand ontvangen de coördinatoren van alle leeftijdsgroepen een mutatieoverzicht. Een duidelijk en helder proces.

Na aanmelding van de speler vindt indeling plaats. Kinderen die geboren zijn in 2014 worden in het seizoen 2020/2021 ingedeeld bij de O7 groep. Deze teams worden na de kerst ingedeeld in een competitie van de KNVB. Als vereniging hebben wij in het seizoen 2019/2020 voor deze werkwijze gekozen. Op deze manier kunnen zowel de kinderen als de ouders wennen aan de spelregels. In voorgaande seizoenen raakten ouders en kinderen de eerste drie weken nogal eens overdonderd door de regels, tegenstanders en ambiance. Door de nieuwe werkwijze kan iedereen in een veilige omgeving wennen aan het spel.

Wij verwachten, dat de ouders in de periode tot de kerst een actieve rol vervullen in de begeleiding van de kinderen. Ook zij dienen de spelregels onder de knie te krijgen, om deze vervolgens duidelijk naar de kinderen toe over te kunnen brengen. De ouders en kinderen oefenen dit door zaterdags een onderling toernooi te spelen op de velden van Zuidhorn. Ook op de trainingen op maandag en woensdag worden de partijspelen geoefend. Het wordt gewaardeerd wanneer ouders hierbij een rol willen spelen.

Wat geldt voor de O7 jeugd is ook van toepassing op de O6 jeugd. Deze spelers zijn geboren in het jaar 2015 en dienen zich via dezelfde officiële weg aan te melden. Deze jongste jeugd speelt echter nog geen wedstrijden op zaterdag.

Aanmelden en rol vrijwilliger
Heeft jouw kind dit jaar meegedaan met kaboutervoetbal? Of is jouw kind niet ouder dan 6 jaar en wil je hem of haar op een speelse manier kennis laten maken met voetbal? Klik dan op onderstaande link en meld je zoon of dochter aan voor spelen in O6. Doe dit voor 1 juni 2020, want op deze datum moeten alle aanmeldingen voor het nieuwe seizoen bij onze ledenadministratie binnen zijn. Spelers moeten lid zijn van een vereniging om te mogen spelen in een competitie. Als vereniging krijgen wij elke maand een overzicht van nieuwe leden, zodat wij deze spelers kunnen indelen bij een team.

De kabouterjeugd heeft de toekomst bij vv Zuidhorn, maar je bent uiteraard ook van harte welkom bij de vereniging als je ouder bent dan 6 jaar. Eveneens via onderstaande link kun je je aanmelden, als trainend lid, spelend lid, of donateur.

Daarnaast roepen wij iedereen op, om zich bij de vereniging aan te melden als vrijwilliger. Naast de rol van leider en/of trainer zijn wij regelmatig op zoek naar versterking voor de verschillende commissies die de vereniging rijk is. Schroom niet en stuur ons jouw reactie: [email protected]. Sowieso verwachten wij van ouders die hun kind op voetbal hebben bij vv Zuidhorn een actieve rol tijdens de trainingen en/of wedstrijden op zaterdag. Want verenigen doe je samen…!

Meld jouw kind voor 1 juni 2020 aan voor Jeugd Onder 6 bij vv Zuidhorn