Onderhoud keepershandschoenen

De keepershandschoen is een essentieel onderdeel voor een keeper en onderhoud van je keepers-handschoenen is daarom belangrijk. Het onderhouden van je keepershandschoenen is heel eenvou-dig en het bevorderd de levensduur van je keepershandschoenen. Neem de volgende regels in acht:

1: Houd je keepershandschoenen vochtig Laat je handschoenen niet uitdrogen, maar houd de handschoenen vochtig. Voor elke wedstrijd of trai-ning even de binnenkant van de handschoen vochtig maken waardoor je een goede grip op de bal krijgt.

2: Drogen van je keepershandschoenen Wanneer je handschoenen erg vochtig zijn, bijvoorbeeld door regen, knijp dan het overtollig vocht uit de handschoenen. Nooit de handschoen uitwringen, want hiermee beschadig je de naden en de foam laag. Doe je handschoenen nooit in een droger, leg de handschoenen nooit op de verwarming en leg ze ook niet in de volle zon. Maak een plekje vrij waar je handschoenen op kamertemperatuur kunt la-ten drogen.

3: Maak je handschoenen schoon Maak na trainingen en/of wedstrijden je handschoenen schoon door ze onder de kraan of douche af te spoelen. Gebruik geen shampoo of zeep, want hiermee beschadig je de foam laag. Als de handschoe-nen schoon zijn dan niet uitwringen, maar voorzichtig uitknijpen. Met wringen beschadig je de naden en de foam laag.

4: Maak gebruik van een handschoenentasje Wanneer je de handschoenen hebt schoongemaakt dan kun je ze het beste in een handschoenen-tasje opbergen. Het tasje beschermt de handschoenen tegen beschadigingen aan de foam laag. Ook voorkom je dat de handschoenen weer onder het zand komen te zitten door bijvoorbeeld vieze kleding of zand wat in een voetbaltas achterblijft. Gebruik een tasje dat kan ‘ademen; zodat vochtige hand-schoenen niet gaan broeien wat schimmelvorming kan veroorzaken.

5: Opbergen keepershandschoenen Worden de keepershandschoenen gedurende een lange periode niet gebruikt, bijvoorbeeld zomer- / winterstop, zorg ervoor dat je handschoenen van elkaar af liggen. Dit voorkomt dat de beide foam la-gen aan elkaar gaan plakken. Leg de keeperhandschoenen vochtig weg dit kan door een vochtig was-handje tussen de beide handschoenen te leggen of maak gebruik van een oude handdoek. Ook hier-mee voorkom je dat de foam lagen tegen elkaar aan gaan plakken.

6: Als laatste De jeugdkeepers gaan vaak anders om met keepershandschoenen dan volwassen keepers. Wat je bij jeugdkeepers veel ziet is dat ze tegen een doelpaal aanhangen of leunen, aan de lat hangen of in de netten hangen. Voorkom dit, want het materiaal van keepershandschoenen is hier niet tegen bestand. Vaak wordt er geen garantie gegeven wanneer handschoenen verkeerd worden gebruikt. Dit is zonde van het geld.

Kijk ook eens op youtube daar staan wel filmpjes over het onderhouden van keepershandschoenen. Voor meer informatie over keepershandschoenen vraag het de keepertrainers.