Zuidhorn dichtbij nacompetitie na zege op de Walde

24 april 2016 13:15

Voor de negende maal in deze competitie voorkwam Zuidhorn tegendoelpunten en al die negen wedstrijden werden ook gewonnen. Zaterdag moest De Walde eraan geloven. De enige treffer kwam van aanvoerder Laurens Bloem, die daarbij wat hulp kreeg van doelman Lootsma.

Het was een middag die in veel opzichten nostalgische gevoelens opriep en deed denken aan  amateurvoetbal, zoals het ooit bedoeld was.  Zuidhorn steeg naar de tweede plaatse, omdat Zeerobben Broekster Boys versloeg, een knappe prestatie van de debutant. De twee Groninger ploegen (VEV’67 is koploper) leiden nu in de Friese Tweede Klasse.

Bij De Walde heeft trainer Martin de Jong helaas  het stokje over moeten dragen  aan een interim, oud-speler Daniel van der Galien. Bij zijn team ontbraken de centrumverdedigers Spreeuwsma en Prins, terwijl topschutter Wybren Landman al vanaf wedstrijddag twee moet toekijken. Zuidhorn miste de geblesseerde topscorer Jaap Jacobs en de geschorste Daan Kocken. Het zal vast niet aan de absentie van die twee mannen hebben gelegen, maar de start in het weidse Friese merengebied was uitermate beroerd. Binnen vijf minuten kwam De Walde al tot drie serieuze doelpogingen, twee keer via Stephan Kuiper en eenmaal was Herre Pieter Vink gevaarlijk. Doelman Marcel Groothof was het eindstation van de aanvallen.

Jordi Schuiling zette daar in de 11e minuut een aardige inzet tegenover, die net niet bij Jos Schultinga kwam. Een kopbal van Bart Brandts Buys na een hoekschop van Schultinga ging net voorlangs. Zuidhorn bleef slordig spelen en matig omschakelen waardoor De walde het meeste aanspraak op een treffer kon maken. Groothof kwam een keer ver zijn doel uit en dwong Anne Willem Landman naar een hoek waaruit niet meer viel te scoren.  Rondom het half uur kreeg De Walde twee goede mogelijkheden. Eerst miste Geert Hiemstra en daarna hield Groothof Stephan Kuiper van scoren af. Jordi Schuiling schoot (na een pass van Peter Janse) namens de wat apathisch voetballende bezoekers nog een keer over, maar daarmee was de Groninger koek wel ongeveer op, wat het eerste bedrijf betrof. Jos Schultinga ging vlak voor de pauze langdurig met arbiter Boland uit Darp in discussie en daar houdt de parmantige leidsman niet van. Schultinga kwam er te laat achter en mag volgende week geschorst toekijken.

Na de rust kwam Zuidhorn met de wind mee wel wat beter voor de dag. Strijd werd nu gekoppeld aan een gezonde intentie voetballend de overkant te bereiken en de bal terug te veroveren bij verlies. Het eerste gevaar kwam wel weer van de thuisclub, want de pas 18- jarige Tiemen Landman soleerde in de 53e minuut  knap door de groenwitte gelederen, maar schoot net naast. Na een uurtje voetballen kreeg Jos Schultinga de eerste echte kans voor de gasten na een ingooi van Brandts Buys en doortikken van Steenbergen, maar de vleugelflitser verkwanselde de mogelijkheid.

Even later viel de beslissing. Eerst stopte Lootsma nog een vrije trap van Laurens Bloem (overtreding op Schultinga), maar in de 63e minuut was het raak. Jordi Schuiling werd neergelegd en Bloem haalde hard uit. Erwin Lootsma, de man die een week eerder tegen Hardegarijp fantastisch keepte, behandelde de bal nu echter als een gloeiend hete bitterbal en liet het speeltuig achter de doellijn vallen: 0-1. De vele meegereisde supporters (in de bus en met auto’s) kregen in de verste uitwedstrijd  van het seizoen gelukkig toch nog reden tot juichen.

Dit voelde blijkbaar toch wat als een bevrijding voor de promovendus, want Zuidhorn was nu duidelijk de betere ploeg. Halverwege  de tweede helft schoot Kevin van der Kooi de bal na een voorzet van Schuiling op Lootsma en de doelman wist ook de rebound van Jan Peter Steenbergen te stoppen. Steenbergen schoot even later net naast via een verdediger en ook Peter Janse wist de beslissende tweede treffer niet te maken. Twee dikke kansen kreeg Zuidhorn nog in het laatste kwartier. Na een mooie rush schoot Jordi Schuiling in vrije positie net over de lat en na voorbereidend werk van Wouter de Boer kreeg Steenbergen een grote kans. Waar hij op de training de ene na de andere doeltreffende  stift produceert, liet JP die optie (de beste in dit geval) NU achterwege. In de tweekamp werd Lootsma tot winnaar uitgeroepen, weliswaar ten koste van een blessure en Boland trakteerde Steenbergen op een gele kaart. Ook Brandts Buys viel dat lot ten deel toen hij Tiemen Landman onderuit liep.

De Walde kon niet echt meer een vuist maken en laatste memorabele actie kwam van Jordi Schuiling, die met een prachtige pass Kevin ven der Kooi in kansrijke positie bracht. In de score kwam geen verandering meer. De verloting bij de gezellige dorpsclub zorgde net als bij het eerste duel tussen beide ploegen voor een gezellige sfeer.

In de 3e periode leiden Zuidhorn en VEV’67 nog steeds gezamenlijk, zij het dat de Leeksters een beter doelsaldo hebben. Hardegarijp lijkt op vier punten de enige die deze twee nog kan bedreigen. Voor VVI en CVVO (beide zes punten achterstand) lijken de kansen verkeken. Een plek in de top 4 is voor Zuidhorn zeker. VVI staat als nummer 5 op 10 punten achterstand. Zaterdag gaat Zuidhorn opnieuw een lange reis maken, nu naar Idskenhuizen om VVI te treffen. De Walde speelt het sleutelduel tegen Heerenveense Boys.

Opstellingen
De Walde: Lootsma; Stoffelsma, H.Kuiper, M.Kuiper, T.Landman; W.R. Kuiper, H.P. Wink, A. W. Landman, G. Hiemstra; J.J. de Vries, S. Kuiper.

Zuidhorn: Groothof; Brandts Buys, Bloem, Spijkerman, De Boer; Schultinga (74: Van der Woude), Kooistra, Van der Kooi, Schuiling; Steenbergen, Janse (70: Eilander).