Zuidhorn eindigt als tweede na gelijkspel in Dokkum

15 mei 2016 21:00

Zuidhorn heeft op de slotdag van de reguliere competitie de titel niet kunnen grijpen. Zelf had de ploeg het heel lastig tegen Be Quick Dokkum en koploper VEV’67 won in Harlingen met 1-3 van Zeerobben. In Dokkum werd het 1-1.

De gelijkmaker van de thuisploeg kwam vlak voor het einde op het bord, maar was zeker verdiend. Zuidhorn mag als vervangend winnaar van de derde periode meedoen aan de nacompetitie voor promotie. Leeuwarder Zwaluwen, de nummer11, van de eerste klasse is de tegenstander.

Be Quick Dokkum trad op volle sterkte aan en was uitermate gemotiveerd om Zuidhorns titelkansen om zeep te helpen. De bezoekers misten de geblesseerde Ronnie Spijkerman (die nog geen duel gemist had) en Jaap Jacobs begon (nog niet geheel fit) op de bank. Voor de rust aanbrak moest trainer Kees Bouma al twee keer gedwongen wisselen. Kevin van der Kooi kreeg in de warming–up klachten en die verdwenen niet. Ruben Kooistra verstapte zich en moest al snel naar de kant. Jasper van der Woude en Fred Eilander kwamen voor hen in de ploeg.

Be Quick had de harde wind in de rug en was de gehele eerste helft de betere ploeg. Wonderbaarlijk overigens dat zo’n goed team 19 punten minder dan Zuidhorn heeft bij elkaar gevoetbald. Jelmer Mullender, die met voetballen stopt, schoot al snel in gevaarlijke positie over en na een overtreding van Laurens Bloem knalde Rudolf Banga de vrije trap op de kruising. Marcel Groothof keepte weer uitstekend en hield Rick de Jong en Folkert van Dongera halverwege het eerste bedrijf van scoren af. Op slag van rust schoot Van Dongera via de lat over.

Deed Zuidhorn niets in aanvallend opzicht? Nou nee, maar veel was het niet. In de beginfase duelleerde Peter Janse na een voorzet van Jan Peter Steenbergen met de ver uit zijn doel gekomen keeper en in de 42e minuut kreeg Steenbergen een mooie schietkans, terwijl er ook nog teamgenoten vrij liepen.

Na de thee was Zuidhorn de bovenliggende partij, maar de Dokkumers deden ook nog goed mee. Laurens Bloem mocht in de 49e minuut aanleggen voor een vrije trap na een overtreding op Peter Janse. De trap was fraai, maar eindigde op de paal. Aan de andere kant stuurde Mullender teamgenoot Rudolf Banga weg, maar die schoot naast. Na een foutje van Ynte Koopal kreeg Peter Janse een aardige kans, maar hij schoot de bal voorlangs. Laurens Bloem mocht nog eens aanleggen om een stilliggende bal op doel te knallen. Doelman Redmer Jorna, die de club verlaat, stopte het projectiel. In de 64e minuut bediende Fred Eilander Jordi Schuiling, maar ook deze poging leverde niets op.

Inmiddels was ook in Dokkum de gelijkmaker van Zeerobben bekend geworden en daarom werd het tijd voor topscorer Jaap Jacobs,  Be Quick werd nog een keer gevaarlijk via een kopstoot van Aldert Hietkamp, maar de score werd geopend door Zuidhorn. Daan Kocken, die prachtige duels uitvocht met Banga, gooide in, via de kruin van Jos Schultinga kwam de bal bij Jaap Jacobs.

De leraar lichamelijke opvoeding haalde hard uit, doelman Jorna keerde de bal, maar kon deze niet vasthouden en daar was Frederik Eilander, die tot groot enthousiasme van onder meer zijn opa de 0-1 liet aantekenen. Een mooie beloning voor Eilander, die het grootste deel van het seizoen gewerkt heeft aan zijn rentree na een operatie. De vele meegekomen supporters uit Zuidhorn gingen nu echt geloven in een beslissingswedstrijd met VEV'67 of misschien nog wel meer.

Laurens Bloem stuurde met een vrije trap Jaap Jacobs weg, die geheel tegen zijn gewoonte de bal niet kopte, maar met de voet probeerde aan te nemen. Het slaagde niet. Be Quick wilde niet verliezen, zette frisse mensen in en ging verwoed op jacht naar de gelijkmaker. Die kwam in de 88e minuut. Rudolf Banga zette de bal voor en invaller Robert Atema zorgde ervoor dat Marcel Groothof na 359 minuten competitievoetbal weer eens een bal uit het net moest halen. De laatste tegentreffer dateerde al vanaf 2 april. Frederik Eilander kreeg nog een prima kans, maar zijn snelle kegel eindigde op de vuisten van Redmer Jorna.

De uitstekend leidende arbiter Karacaoglan uit Assen, 20 jaar nog maar, floot na 93 minuten voor de laatste keer. Zuidhorn bleef sinds eind oktober zonder nederlaag, won acht van de negen wedstrijden in de tweede periode en zeven van de acht in de derde. De overige drie eindigden in een gelijkspel. 58 punten behaalde Zuidhorn, in sommige competities genoeg voor de titel. Bijvoorbeeld in de 1e klasse E, waar Oranje Nassau met 57 kampioen werd.

Met slechts 23 tegentreffers was de defensie van Zuidhorn de mist gepasseerde. Fraaie cijfers voor een debutant. Nu wacht Leeuwarder Zwaluwen, dat drie van de laatste vier duels won, maar zaterdag met 1-0 van Omlandia verloor. Zaterdag 21 mei is de eerste ontmoeting in Zuidhorn, de dinsdag daarop volgt in Leeuwarden de beslissing. Als Zuidhorn wint volgt nog een tweeluik.

Opstellingen
Be Quick Dokkum: Jorna; De Boer, Van der Weg, Koopal, Reitsma; Raap, Mullender, Hietkamp, De Jong, Van Dongera, Banga.

Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, Brandts Buys, de Boer; Schultinga, Schuiling, Kooistra (33: Eilander), Van der Kooi (41: Van der Woude); Janse (66: Jacobs), Steenbergen.

Statistieken
Geel: Jos Schultinga (Zuidhorn).
Scheidsrechter: Karacaoglan.