Zuidhorn 1 - Een geflatteerd verlies

4 oktober 2021 20:45

Na Be Quick Dokkum vorige week, stond de volgende zware tegenstander voor Zuidhorn op het programma: Marum uit.

Aan de aftrap van de wedstrijd, geleid door scheidsrechter Aartsen, stonden dezelfde elf als vorige week.

Zuidhorn begon sterk, na 2 minuten was er de eerste kans voor Stad. Na een lange bal van Gideon Kooistra had hij vrije doortocht naar de goal maar zijn schot ging een meter naast. Nog geen twee minuten later was het wel raak. Een scherp aangesneden corner van Zwarteveen werd door Veenstra goed ingekopt, 0-1.

De mannen van trainer Pontjo hadden daarna een groot aantal kansen om de wedstrijd in het slot te gooien. Zo was er een vloeiende aanval over drie schijven Cruiming, Stad en Zwarteveen. Maar de keeper redde knap door het schot van Zwarteveen uit de winkelhaak te tikken en tot corner te verwerken. Even later was het Stad die in een counter, na een steekbal van Albert Villalta, een op een voor de keeper kwam maar de precisie mistte en de bal verdween net naast de doelpaal. In plaats van dat er 0-3 op het scorebord stond werd het 1-1 en hiermee werd het gezegde maar weer eens bewaarheid ‘als je jezelf de kansen niet benut dan … ‘.

Marum had nog geen kans gehad, maar een voorzet van de linkerkant werd aangeraakt. Hierdoor stonden de verdedigers op het verkeerde been, keeper Kooistra was kansloos. In de 20e minuut kon Nieborg zijn man niet houden. De voorzet die volgde werd niet goed weggewerkt door de gebroeders Kooistra: 2-1. Even later was er de kans op de gelijkmaker een strakke voorzet van Cruiming van de achterlijn werd door Veenstra naast in plaats van tussen de palen gekopt. Daarna was er een geweldige solo van Zwarteveen vanaf de middellijn. Nadat hij drie man te kijk had gezet legde hij de bal panklaar voor Stad, die vervolgens Veenstra bediende, maar hij schoot rakelings over. Marum creëerde weinig, maar wist met fysiek spel de opbouw en het aanvalsspel van Zuidhorn te ontregelen. Voor de rust waren er nog twee kansen van Jacobs. De aanvoerder kon zijn ploeg helaas niet langszij brengen.

Na de thee kwam Zuidhorn scherp uit de startblokken, Albert Villalta had in de 47e minuut de gelijkmaker op zijn sloffen, maar in plaats van zelf te schieten, gaf hij een voorzet op Zwarteveen die daar niet meer op gerekend had. Albert Villalta had een zware middag als doelwit van tal van overtredingen. Zo ook weer in de 60e minuut deze keer bestraft met geel. De vrije bal die vervolgens genomen werd door Zwarteveen werd naast gekopt. Koek had inmiddels Veenstra afgelost aan de rechterkant. Koud in het veld had hij een kans op de 2-2 maar zijn schot ging voorlangs. Even later was er een vrije trap voor Marum voor de goal van Kooistra. De goed genomen vrij trap ging over de muur en spatte uiteen tegen de paal. Waar de spelers van Zuidhorn stonden te kijken, was Marum attent en in de rebound werd het 3-1 gemaakt.

Een flinke tegenvaller voor Zuidhorn. Waar ze dat zelf niet deden deed Marum dat wel: het benutten van kansen. Cruiming moest licht geblesseerd het veld verlaten en in zijn plaats kwam Moorlag. In de speeltijd die nog restte probeerde Zuidhorn het nog wel, maar het doelpunt bleef uit. In de 85e minuut moest Gideon Kooistra geblesseerd het veld verlaten en kwam de jonge Jort Kremer binnen de lijnen. Smit ging naast Ruben Kooistra spelen en de talenvolle Kremer kwam op het sterke middenveld van Zuidhorn te spelen. Vlak voor tijd maakte Marum nog de 4-1 en liet ze zien effectiever te zijn dan Zuidhorn. Zuidhorn had de kansen en was sterker aan de bal, maar Marum benutte de enkele kans die ze kregen, een geflatteerd verlies.

Opstelling:
Iddo Kooistra, Stefan Nieborg, Gideon Kooistra (85e Jort Kremer), Ruben Kooistra, Eric Cruiming (66e Sander Moorlag), Martijn Smit, David Albert Villalta, Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs, Noah Veenstra (60e Hugo Koek).

Wedstrijdverloop:
scoreverloop.png