Zuidhorn verliest onverdiend van koploper Broekster Boys

11 oktober 2015 19:15

‘Volkomen onverdiend’, was de eerste reactie van trainer Jan Mulder van Broekster Boys nadat zijn team met 1-0 had gewonnen van Zuidhorn.

De bezoekers lieten de hele wedstrijd het beste voetbal zien, creëerden de meeste kansen, toonden meer lef dan de medekoploper en misten tot overmaat van ramp een strafschop in de blessuretijd.

Zuidhorn miste Daan Kocken en Peter Janse en bij Broekster Boys ontbraken de vorige week  geblesseerd geraakte Durk van der Wal en Kas Huizenga. Zuidhorn verwachtte een stormachtig begin van de medekoploper op eigen veld, maar niets was minder waar.  De ploeg van trainer Kees Bouma nam het initiatief en Kevin van der Kooi schoot al na 6 minuten net over, terwijl kort daarna een inzet van Jan Peter Steenbergen ( na een mooie voorzet van Jasper van der Woude) op het laatste moment werd geblokt. Na een overtreding op Jos Schultinga schoot Laurens Bloem een vrije trap net over de kooi van Erik Krol. Pas na een kwartier het eerste gevaar van de Broeksters toen de razendsnelle Hendrik Bouma via Marcel Groothof en de bovenkant van de lat over schoot. Uit de aansluitende corner knalde Piet Wessel Dijkstra net over .

Broekster Boys slaagde er nauwelijks in op te bouwen en gokte vooral op de omschakeling en de vliegensvlugge Bouma. Na een moeizaam begin kreeg Jasper van der Woude de linksvoor prima onder controle. Bovendien keepte Marcel Groothof zeer attent en kwam vaak zijn doel uit om de dieptepasses onschadelijk te maken. Zonder één spectaculaire redding liet de ervaren doelman zien nog jaren mee te kunnen op dit niveau.  De kansen bleven komen, vooral voor Zuidhorn. Na een mooie pass van Ruben Kooistra zag Wouter de Boer zijn harde schot gestopt. Jaap Jacobs zag eerst een omhaal net mislukken en kwam even later na een actie van Schultinga vanuit een moeilijke hoek alleen voor de ver uit zijn goal gekomen Krol. Jacobs schoot net naast. Na opnieuw voorbereidend werk van Jos Schultinga knalde Jacobs even later net over.

Beide ploegen kregen voor de pauze nog één grote kans. In de 41e minuut schoot topscorer Rienk de Haas ( die aardig aan de ketting lag bij Ronnie Spijkerman) op de paal na een voorzet van Hendrik Bouma. Toen de meeste toeschouwers al aan kop koffie of een schuimend biertje dachten creëerde Zuidhorn haar grootste kans van het 1e deel. Jan Peter Steenbergen bediende met een knappe actie Jaap Jacobs die teamgenoot Kevin van der Kooi vrij voor het vrijwel lege doel zag staan. De voorzet was net ietsje te hoog, waardoor de kopbal van Van der Kooi net over ging.

Ook na de doelwisseling waren de eerste grote kansen voor Zuidhorn. Na een mooie pass van Kevin van der Kooi schoot Jaap Jacobs in vrije positie naast en na een voorzet van Jos Schultinga soleerde Van der Kooi (die zijn beste wedstrijd tot nu toe bij zijn nieuwe club speelde) door de defensie van Broekster Boys, maar vrij voor de keeper was zijn inzet te onnauwkeurig om de verdiende 0-1 op het scorebord te brengen. Oefenmeester Jan Mulder zag het gevaar en ging wissels inbrengen. Het hielp aanvankelijk niet veel, want na een uur werd een inzet van Schultinga van de lijn gehaald na een knappe pass van Bart Brandts Buys. Een voorzet van Wouter de Boer belandde bij Jacobs, maar Krol redde.

Zoals wel vaker in de zo mooie voetbalsport als er door één team veel kansen worden gemist valt het doelpunt dan aan de andere kant. Een lange haal van achteruit en een minder sterk moment van de verder prima voetballende vleugelverdedigers van Zuidhorn brachten Broekster Boys de treffer en uiteindelijk de winst.  Via Rienk de Haas en Jurian Dantuma kwam de bal bij Piet Wessel Dijkstra en hij schoof binnen: 1-0. Zuidhorn was even van slag en Rienk de Haas had de wedstrijd kunnen beslissen, maar strandde op Groothof. Na een corner van De Haas schoot Dantuma op de paal en de rebound werd over geknald door Hendrik Bouma.

Zuidhorn toonde aan ook over karakter te beschikken trok weer ten aanval. Met Jordi Schuiling in de ploeg voor Brandts Buys kwam er wat fris bloed en nieuwe energie.  Keeper Krol schoot tegen de jagende Jacobs aan en de wegspringende bal leek door de spits in het doel te kunnen worden gewerkt, maar de doelman herstelde zich juist op tijd. Twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd schoot Jacobs , aardig vrij voor Erik Krol, over na een voorzet van Schultinga. Toch kwam er nog een enorme kans voor de gasten op in ieder geval een dik verdiend punt. Na een hoekschop van Jos Schultinga werd Jaap Jacobs onderuit getikt door Siemen Sake Kamstra. De goed leidende arbiter Schuring uit Meppel wees naar de stip. Aanvoerder Laurens Bloem, jarenlang trefzeker, miste voor de tweede achtereenvolgende wedstrijd. De redding van Krol mocht er zijn. Toen de hoekschop ook niks opleverde was het duel gespeeld en bleven de punten in Damwoude.

Volgende week komt ’t Fean ’58 uit Surhuisterveen naar Zuidhorn. Broekster Boys gaat naar hekkensluiter Heerenveense Boys.

Opstellingen:

Broekster Boys: Krol; Wijbenga, Beintema, Doornbos, Rozema (57: Kooistra); Dijkstra, Wijnsma (64: Westra), Kamstra; Dreyer (56: Dantuma) , De Haas, Bouma.

Zuidhorn: Groothof; Van der Woude, Bloem, Spijkerman, De Boer; Schultinga, Kooistra, Brandts Buys ( 78: Schuiling), Jacobs, Steenbergen.

Geel: Jacobs, De Boer ( beiden Zuidhorn), Kamstra ( Broekster Boys)

Scheidsrechter: Jan Schuring (Meppel)