Scheidsrechter van de maand: Arjan van Esch

30 november 2023 19:45

We zijn als club trots op onze scheidsrechters, want zonder scheidsrechters geen wedstrijd. Om onze scheidsrechters beter te leren kennen stellen we ze 11 vragen.

1. Wie ben je? Mijn naam is Arjan van Esch, 45 jaar en woonachtig in het pittoreske Noordhorn. Ik ben getrouwd en heb 4 kinderen. In het dagelijks leven mag ik leiding geven op een hoveniersbedrijf met vestigingen in Groningen en Drenthe.

2. Hoe ben je begonnen als scheidsrechter en wat trok je aan in deze rol? Ik ben een jaar of 7 geleden begonnen met fluiten toen er bij een wedstrijd van een van mijn kinderen geen scheidsrechter te vinden was. Toen wist ik nog niet dat ik het zo leuk zou vinden.

3. Wat is het grappigste moment dat je hebt meegemaakt tijdens een wedstrijd? Ik moet na de rust altijd even schakelen omdat je dan van kant wisselt. Ik heb weleens dat je dan per ongeluk de verkeerde kant op wijst bij een ingooi! Iedereen op- en naast het veld in rep en roer! En dan denk je oh ja verkeerde kant.

4. Hoe ga je om met lastige beslissingen en eventuele kritiek van spelers en supporters?
Meestal ben ik zo geconcentreerd met het spel bezig dat ik supporters niet eens hoor. Kritiek van spelers probeer ik met een grapje te pareren.

5. Wat is je favoriete aspect van het leiden van een wedstrijd? Ik vind het mooi als de leiders van beide teams na de wedstrijd naar me toe komen en zeggen: “goed gefloten scheids”! Bij veel clubs zie je clubscheidsrechters die toch enigszins partijdig fluiten. Ik hoop dat onze scheidsrechters dat niet doen

6. Heb je ooit een bijzondere interactie gehad met een speler of coach die je altijd zal bijblijven? Bij een belangrijke bekerwedstrijd was er eens een jongen die bij iedere beslissing aan het mekkeren was. Ik was er zo klaar mee dat ik, de eerstvolgende keer dat hij aan de bal kwam, hem direct af floot en de tegenstander een vrije trap gegeven heb. Hij keek mij aan en begreep direct waarom ik dat deed! Ik heb hem de hele wedstrijd niet meer gehoord.

7. Wat zijn enkele uitdagingen waar scheidsrechters vaak mee te maken hebben en hoe ga je daarmee om? Ik denk toch wel de grote monden en het commentaar wat je bij iedere beslissing die neemt krijgt

8. Heb je bepaalde rituelen of gewoonten voordat je het veld op gaat om een wedstrijd te fluiten? De grootste angst van een scheidsrechter is natuurlijk dat ie z’n fluit en z’n klokje niet heeft. Daarom controleer ik alles wel een paar keer!

9. Zijn er specifieke regels waarvan je denkt dat spelers ze vaak verkeerd begrijpen? Ik denk dat veel spelers niet begrijpen waarom je je hand in de lucht steekt na een overtreding. Het betekent dat het een indirecte vrije trap is en dat deze dus niet rechtstreeks op doel geschoten mag worden

10. Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste regelwijzigingen en ontwikkelingen in het voetbalspel? De KNVB zorgt er door middel van nieuwsbrieven voor dat wij op de hoogte blijven!

11. Welk advies zou je geven aan jonge scheidsrechters die net beginnen in deze rol? Zorg dat je de eerste wedstijden fluit met een ervaren scheidsrechter aan de zijkant. Die kan je in de rust en na de wedstrijd van feedback voorzien. Daar kun je heel veel van leren.

Ik geef het stokje door aan: Erik Kapma

Ook scheidsrechter worden bij onze club? Meld je aan via [email protected] en je maakt deel uit van een leuke pool met collega scheidsrechters!