Van de voorzitter van de Jeugdcommissie vv Zuidhorn

30 november 2023 20:00

Je bent voetballiefhebber en na jaren zelf gespeeld te hebben bij F.C. LEO en vv Grijpskerk, kom je in Zuidhorn wonen. Van Leens naar Grijpskerk en uiteindelijk in Zuidhorn terecht gekomen. Nou dan heb je al veel van de wereld gezien. Wat ga je dan doen? Nou niet eerst naar de vv Zuidhorn. Je komt immers van Grijpskerk! Je bent nieuw in Zuidhorn en je zoekt iets wat je leuk vindt. Dat was voor mij pianospelen. Dus een piano aangeschaft en les genomen. Maar na 10 jaar begon het voetbal weer te kriebelen.

Het 1e jaar alleen naar de thuiswedstrijden van zaterdag 1. Was leuk! Maar langzamerhand wordt je toch fan van de vv Zuidhorn en bezoek je dus de thuis- en uitwedstrijden van het 1e elftal. Mooie tijd, leuke groep supporters en je voelt je toch best wel betrokken bij de club.

Al met al heeft deze periode ongeveer 10 jaar geduurd. In het afgelopen seizoen werd al eens gepolst of ik iets wilde doen voor de club. In mei kwam dan de vraag of ik voorzitter wilde worden van de Jeugdcommissie van de vv Zuidhorn. Dan ga je wel even nadenken! Wat kan een vent van 64 jaar betekenen voor de Jeugd van deze mooie club? Als je 64 jaar bent, dan heb je niet het idee dat ze je gaan vragen als voorzitter voor de jeugd. Nu heb ik meer dan 40 jaar ervaring in het VMBO, maar dat is toch iets anders. Je wilt best iets doen, maar ......

Na 2 keer een vergadering bezocht te hebben van de jeugdcommissie, had ik nog niet het idee dat dit iets voor mij was. Maar ik constateerde wel enthousiasme, bevlogenheid, betrokkenheid en kennis in de jeugdcommissie. Een reden om uiteindelijk te besluiten het te gaan doen.

In augustus gestart en nu een paar maanden onderweg. En daar sta je dan soms op een winderige en koude avond naar een training te kijken en sta je op zaterdagmorgen om 09.00 uur bij een harde wind en winterse buien onder een paraplu naar een wedstrijd van de jeugd te kijken.

En ..... het is meer dan de moeite waard en hartstikke leuk! Mooi om te zien hoe de leiders/trainers fanatiek (binnen de grenzen) met een wedstrijd meeleven, goed om te zien dat ook ouders/verzorgers de moeite nemen om een wedstrijd van hun dochter of zoon te bezoeken, fijn dat er veel respect is voor de scheidrechters/spelleiding en dat ze een wedstrijd willen leiden en prettig dat er vrijwilligers zijn die als gastheer/-vrouw functioneren in de bestuurskamer, maar natuurlijk is het allermooiste om de spelers te zien voetballen. Op welk niveau ook, hoe jong ook, het maakt niet uit, de spelvreugde spat er van af.

Is alles dan alleen maar positief. Nee hoor, er moet best nog veel gebeuren. Maar we gaan aan het werk met elkaar en proberen samen met de HJO, de trainers, de leiders en de leden van de technische commissie er als jeugdcommissie een mooi geheel van te maken. Dat heeft tijd nodig.

Daarom zullen we in de digitale nieuwsbrief van de vv Zuidhorn, Balcontact, ook regelmatig iets van ons laten horen. In de vorige editie van Balcontact al iets geschreven over de taken en verantwoordelijkheden van de jeugdcommissie. De komende periode zullen we meer van ons laten horen en dan met name wat er allemaal moet gebeuren binnen een voetbalvereniging. Daarbij is het heel fijn dat Martin, onze HJO, en Frans, trainer voetbalschool, op 17 november jl. een informatieavond hebben georganiseerd voor de ouders/verzorgers van JO07 t/m JO12. Er moet nl. veel geregeld worden om alle spelers wekelijks te laten voetballen! Het is daarom erg handig om samen te bedenken hoe de vereniging met alle ouders/verzorgers samen het voetballen voor de spelers elke week nog een beetje leuker te kunnen laten maken. Een mooi initiatief van Martin en Frans!

Ik heb de stap gezet om me in te zetten voor de vv Zuidhorn. Voor mij gold: als je geen tijd hebt voor je passie, is het dan wel je passie?

Nu jij nog! Stop met je af te vragen of je goed genoeg bent. Besluit dat je het bent!

Groet,
Bert Bos Voorzitter Jeugdcommissie vv Zuidhorn