Zuidhorn krijgt ’t Fean ’58 op bezoek

15 oktober 2015 9:00

'Nieuwe ronde, nieuwe kansen', doet vaak opgeld in de sport en dat geldt komende zaterdag zeker voor Zuidhorn en ’t Fean’58, die elkaar ontmoeten.

Beide ploegen leden een teleurstellende nederlaag afgelopen zaterdag en voor beide teams gold dat er veel meer had in had gezeten. Zuidhorn omdat het beter was dan Broekster Boys en in de slotminuut een strafschop miste en ’t Fean omdat het voor de rust veel kansen miste en met een man meer nog de winnende tegentreffer moest incasseren. ONT won zodoende met 2-3.

’t Fean speelt voor het 18e achtereenvolgende jaar in de 2e klasse, een zeldzaam lange reeks. In al die jaren haalden de Feansters slechts één keer de nacompetitie om promotie. Dat was in 2009, toen ’t Fean achter Grijpskerk als tweede eindigde. Bij Grijpskerk speelden toen onder meer Peter Janse, Laurens Bloem, Chris Sikkema en Jan Peter Steenbergen, nu allen actief voor Zuidhorn. Het leek of beide ploegen de titel niet wilden die voetbaljaargang, want na de 3-3 (2 goals Janse) op de twee na laatste speeldag wonnen ze allebei geen wedstrijd meer. In de nacompetitie verloor ’t Fean twee keer van FC Meppel.

Het afgelopen seizoen (en eveneens in 2011) moest ’t Fean ook nacompetitie spelen, maar nu met het doel het vege lijf te redden. Tegen DWP en Workum bleven de grensbewoners gemakkelijk en overtuigend aan de goede kant van de score . Dit seizoen kent de ploeg van trainer Yko de Boer wederom een moeizame start. De competitie begon fantastisch met een 7-2 zege op promovendus Zwaagwesteinde, maar daarna werd er alleen tegen Nijland (0-0) nog een puntje gehaald en gingen de overige vier duels verloren.

’t Fean kent wat blessures. Zo doet routinier Joost Nieuwenhuis al een paar weken niet mee. Nieuwenhuis is belangrijk voor zijn team en scoorde vorig seizoen tien doelpunten in de competitie. Ook Willem van Kammen en Wietze Vrij zijn sterkhouders en doen al jaren mee. Van Kammen wordt gevreesd vanwege zijn kopkracht en Vrij is zeer bedreven in het nemen van gevaarlijke vrije schoppen. Jens Hamstra en Erwin Tabak zorgen voor het meeste gevaar in het aanvalsspel. Tabak is razendsnel en Hamstra scoorde al vier keer.

Trainer Yko de Boer is bezig aan zijn tweede seizoen in Surhuisterveen en was hiervoor oefenmeester van SC Veenwouden en Ropta Boys. Hij is coach van een hechte ploeg, die al jaren samenspeelt en aangevuld wordt door spelers vanuit de jeugd. Vertrekken naar een andere vereniging doet men ook niet graag bij de blauwwitten. Na de laatste voetbaljaargang ging Imani Mchimbwa wel weg en met zijn acht treffers was hij een waardevolle kracht.

Bij Zuidhorn is de kater van de sneue nederlaag in Damwoude verwerkt. Het goede spel en de vele kansen tegen één van de koplopers geeft vertrouwen. Peter Janse ontbreekt nog komende zaterdag en ook Peter Schultinga kan nog niet worden ingezet, maar zijn eerste competitieminuten van het seizoen 2015–2016 lijken aanstaande. Daan Kocken is zaterdag weer van de partij. Jordi Schuiling is op vakantie.

Zuidhorn wil graag de middenmootpositie behouden en met de uitwedstrijd tegen de onbetwiste titelkandidaat Zeerobben (na het bekerduel tegen Haulerwijk) voor de boeg zijn een overwinning en drie punten zeer welkom. Dat geldt natuurlijk ook voor de Feansters, die wanneer de zorgen blijven aanhouden nog maar eens een beroep moeten doen op een ‘mental coach’. Op de website valt immers het volgende verhaal te lezen over 'redder' Jaap Hazeveld.

"De start van het eerste elftal in de vierde klasse was niet best. Toen de winter begon stond het elftal troosteloos onderaan. Om hierin verbetering te brengen kreeg het bestuur het voor elkaar dat Jaap Hazeveld uit Groningen het eerste elftal ging trainen. Het was een strenge winter en rond de plaats waar getraind moest worden lag de sneeuw wel een meter hoog. Jaap Hazeveld had tijdens de training een dikke blauwe overjas aan en vanwege de lage temperatuur tranen in de ogen. In het begin van de training hield hij vaak een toespraak om het elftal mentaal sterker te maken. Het halve dorp kon gratis meeluisteren, want zijn stem droeg zonder luidspreker zeer ver.

Ook had de Groninger een goed gevoel voor humor. “Als Feyenoord hier zaterdag zou komen met de shirts van Drogeham aan, wed ik dat jullie die wedstrijd winnen.” Zijn toespraak duurde vaak meer dan een kwartier. Het elftal reageerde goed op zijn aanpak, want de eerste vijf wedstrijden na de winterstop leverden even zovele overwinningen op. Het elftal handhaafde zich en daaruit blijkt wel dat de aanpak van Hazeveld zeker niet overbodig was".

Zuidhorn tegen ’t Fean’58 begint om 14h30 en zal worden geleid door Leo Veldhuizen uit Tijnje.

Daarvoor speelt het uitstekend debuterende Zuidhorn 2 in de reserve 2e klasse tegen het onderaan staande HFC’15 2. De ploeg van Steffan Plenter trapt om 12h30 af.