Scheidsrechter van de maand: Maarten Adema

1 april 2024 15:30

Om onze scheidsrechters beter te leren kennen, stellen we ze 11 vragen.
1. Wie ben je? Hoi! Mijn naam is Maarten Adema, 17 jaar oud en ben op dit moment de jongste scheidsrechter van de club. Ik ben sinds de zomer van 2022 scheidsrechter en heb de ambitie om de top van het scheidsrechtersvak te halen. Ik volg de opleiding mediavormgever op het Alfa College in Groningen en ik loop tot de zomer fulltime stage bij Arriva bij de afdeling marketing.

2. Hoe ben je begonnen als scheidsrechter en wat trok je aan in deze rol? Ik ben sinds de jo13 keeper geweest en ik begon leiderschap steeds leuker te vinden, dus op een gegeven moment dacht ik: Ik wil wel eens proberen om wedstrijden te gaan fluiten, kijken of ik er geschikt voor ben, maar toen zaten we midden in corona tijd, dus kon dat helaas niet. Toen corona voorbij was, heb ik direct tegen mijn ouders gezegd: ik wil scheidsrechter worden, maar ik moest van hen eerst de middelbare school afmaken. Gelukkig zat ik in mijn laatste jaar en hoefde ik niet heel lang meer te wachten, wel heb ik voor en tussen de examens door nog een paar wedstrijden van mijn zusje kunnen fluiten, wat ook weer voor ontspanning heeft gezorgd. Vrijwel direct na het telefoontje van m’n mentor dat ik geslaagd was, heb ik een mail gestuurd naar de club om me aan te melden en ben ik begonnen met wedstrijden fluiten. Sindsdien kan je me eigenlijk elke zaterdag wel vinden op de velden.

3. Wat is het grappigste moment dat je hebt meegemaakt tijdens een wedstrijd? Ik gaf een keer een vrije trap en de nemer zei met heel veel zelfvertrouwen: Ik schiet ‘m wel ff in de kruising. Uiteindelijk ging de bal huizenhoog over en de coach wisselde hem meteen.

4. Hoe ga je om met lastige beslissingen en eventuele kritiek van spelers en supporters? Ik zorg dat ik er altijd zelfverzekerd bij sta bij bijvoorbeeld het geven van een penalty of een kaart, want anders kunnen de spelers daar misschien later in de wedstrijd misbruik van maken en dan verlies je de controle. Bij kritiek maak ik wel onderscheid tussen de spelers, bank en het publiek, bij spelers leg ik vaak nog even uit waarom ik bijvoorbeeld een beslissing nam of spreek ik ze even aan, wel altijd op een positieve manier. Bij de bank doe ik dat pas in de rust of na de wedstrijd en als ik kritiek hoor vanuit de toeschouwers negeer ik dat compleet.

5. Wat is je favoriete aspect van het leiden van een wedstrijd? Het contact met spelers en coaches vind ik erg belangrijk, want uiteindelijk gaat het om hen en het geeft me een goed gevoel als iedereen weer lachend de kleedkamers in gaat.

6. Heb je ooit een bijzondere interactie gehad met een speler of coach die je altijd zal bijblijven? Ik heb weleens een wedstrijd gehad waarbij ik steeds bij een speler in de weg liep of dat de bal steeds richting mij ging. Op een gegeven moment zei die speler: Scheids, volgens mij zit er een magneet in je shirt.

7. Wat zijn enkele uitdagingen waar scheidsrechters vaak mee te maken hebben en hoe ga je daarmee om? Je hebt heel vaak dat mensen het niet eens zijn met je beslissingen en gaan dan zeuren. Opzich logisch als het niet mee zit. Ik probeer altijd wel in gesprek te gaan met die mensen, maar niet te lang, want dan wordt de uitdaging alleen maar groter om bijvoorbeeld onpartijdig te fluiten.

8. Heb je bepaalde rituelen of gewoonten voordat je het veld op gaat om een wedstrijd te fluiten? Ik ben altijd een uur van tevoren aanwezig bij de club en maak ik even een praatje met de persoon die bestuurskamerdienst heeft en dan ga ik naar de kleedkamer. 20 minuten van tevoren ga ik naar het veld voor een warming-up, daarna ga ik weer naar de kleedkamer om m’n wedstrijdshirt aan te doen en alles te pakken wat ik nodig heb voor de wedstrijd (fluit, kaarten etc.)

9. Zijn er specifieke regels waarvan je denkt dat spelers ze vaak verkeerd begrijpen? De terugspeelbal op de keeper is vaak onduidelijk, spelers, maar ook coaches en supporters denken vaak dat elke bal naar de keeper via een verdediger direct een vrije trap is, maar dat is pas wanneer het echt een bewuste terugspeelbal is. Ook kijken spelers me wel eens raar aan als ik een indirecte vrije trap geef, dan moet je als scheidsrechter 1 hand in de lucht doen als teken. Veel spelers denken dat dat signaal het signaal is voor buitenspel.

10. Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste regelwijzigingen en ontwikkelingen in het voetbalspel? Elke maand krijg ik een nieuwsbrief van de KNVB, maar ik lees ook regelmatig de spelregels op de website van de KNVB.

11. Welk advies zou je geven aan jonge scheidsrechters die net beginnen in deze rol? Leg de lat niet te hoog voor jezelf, begin bijvoorbeeld bij de jo11, zodat je gewend bent aan de verantwoordelijkheid die je hebt op het veld. Nog een extra tip voor spelers: Probeer het gewoon een keer, het is makkelijker dan je denkt en daar kom je pas achter als je het zelf doet!

Ik geef het stokje door aan: Dennis van Raffe