Nieuws van de voorzitter van de jeugdcommissie

9 april 2024 21:30

Bert Bos

Zonder vrijwilligers geen vereniging, zonder vereniging geen voetbal! In mijn vorige bijdragen aan Balcontat veel geschreven over de behoefte aan vrijwilligers voor het jeugdvoetbal. Soms denk je, wordt het wel gelezen en moet je het gewoon niet op een ander manier doen. Gewoon mensen vragen?

Lastig, maar wel werkbaar, blijkt. Martin, onze HJO en Frans, o.a. trainer voetbalschool vv Zuidhorn, hebben een paar keer een avond belegd voor ouders van de JO07 t/m JO11. Een mooi initiatief. En dat heeft ook zeker geleid tot aanmelding van een aantal vrijwilligers die allen iets willen doen voor de club.

Als JC en TC zijn we dan ook blij met de aanmeldingen van deze vrijwilliogers. Het is daarom ook goed om deze vrijwilligers eens voor te stellen en wat dan hun taken zijn.

Belangrijke taken voor de jeugd (TC + JC) zijn o.a. de volgende:

• Sturen vanuit dezelfde visie;
  • Aanspreekpunt voor leiders/trainers;
  • Werven van leiders/trainers voor de teams seizoen 2024/2025;
  • Deelnemen aan de vergaderingen van de Jeugdcommissie en de Technische commissie;
  • Contactpersoon voor nieuwe leden door o.a. mail te beantwoorden en het reilen en zeilen van de club te vertellen ;
  • Zorgen voor en bewaken van normen en waarden op en rond het veld;
  • Meedenken met de indeling van spelers in de verschillende jeugdteams;
  • Vraagbaak voor ouders/trainers van de verschillende jeugdelftallen.

Team  JC-lid /TC-lid
JO07 vacature / vacature
JO08 Ingrid Krijgsheld/ Richard van der Wal
JO09 John Molenhuis/ Jasper van der Wal
JO10 Rolf Weggemans/ Sieger Los
JO11 Rolf Weggemans/ Sieger Los
JO12 Rolf Weggemans/ Sieger Los
JO13 - JO15 Sebastian Boerema/ Ton Rozema
JO17- JO19 Caroline Roozendaal/ Ton Rozema
MO13 - MO20 Edwin Koning, Simon Martini/ Rianne Schultinga

Daarnaast heeft Tina Gritter zich aangemeld als vrijwilliger om de aanmeldingen van de JO07 t/m JO11 in goede banen te leiden. Ook hebben zich een aantal vrijwilligers aangemeld voor hand en spandiensten.

Dit is de situatie op dit moment. We zijn op dit moment nog op zoek naar een JC- en TC-lid voor de JO07. Daarnaast zijn er een aantal mensen dubbel ingeroosterd. Ons streven is dat hier ook nog mensen voor gevonden worden. Dus heb je belangstelling, neem dan contact op met de voorzitter.

We streven als JC en TC om vooral in de onderbouw (JO07 t/ JO11) 1 JC-lid en 1 TC-lid te krijgen voor deze leeftijdscategorie. Vanuit de onderkant is ook de meeste aanwas te verwachten. Verder willen we graag de JC-leden en de TC-leden in de onderbouw mee laten groeien met de leeftijdscategorie van hun eigen kinderen. Voordeel is dat je spelers en ouders uit de categorie van je eigen kind(eren) vaak het beste kent. John zou dan bijvoorbeeld volgend jaar JO10 doen en Ingrid JO9. Datzelfde geldt voor Richard en Jasper. Om ook de JO8 voor volgend jaar te dekken zou er nu eigenlijk al een JO07-ouder moeten aansluiten.

Tut dusver zijn we hartstikke blij met onze mensen, maar zijn we er? Nee, dus help mee, denk mee, want elke verandering creëert kansen voor onze jeugdspelers! Vrijwilligers worden niet betaald, niet omdat ze waardeloos zijn, maar omdat ze onbetaalbaar zijn!

Bert Bos,
Voorzitter JC vv Zuidhorn