Zaterdag 1 voor bekerduel naar Haulerwijk

22 oktober 2015 19:15

SV Haulerwijk is zaterdag de tegenstander van Zuidhorn, in het knock-out duel van de bekercompetitie.

Zaterdag kent de competitie voor standaardteams een onderbreking, en de ploegen die de poulefase van de bekercompetitie hebben overleefd beginnen aan het eerste zogenaamde knock–out duel. SV Haulerwijk is de tegenstander van Zuidhorn: opnieuw naar Friesland dus. Zuidhorn mist drie vaste krachten.

SV Haulerwijk is nieuw in het zaterdagvoetbal. Sinds afgelopen zomer zijn ook de senioren in het dorp uit de gemeente Ooststellingwerf gefuseerd. Haulerwijkse Boys verdween daarmee uit competitieranglijsten. In Zuidhorn is de keuze voor prestatief voetbal op zaterdag gemaakt, in Haulerwijk is het zover nog niet, want ook de zondag kent twee prestatiesenioren teams. Zowel op zaterdag als op zondag speelt SV Haulerwijk in de 5e klasse.

De zaterdagtak doet het verrassend goed. Vorig seizoen eindigden de Boys uit Haulerwijk nog als 8e, maar nu is het vlaggenschip nog zonder nederlaag, zowel in de competitie als in de beker was nog geen tegenstander te sterk. Door twee gelijke spelen moet Haulerwijk De Sweach en Kootstertille boven zich dulden, maar Haulerwijk kent wel de minst gepasseerde defensie van de 5e klasse C. De drie thuiswedstrijden, die de ploeg van trainer Ed Laagland tot nu toe speelden leverden de imposante doelcijfers van 14 voor en slechts eentje tegen op. In de poulefase won Haulerwijk onder meer met 3-0 van 3e klasser Opende.

Topscorer van de ploeg is Tom Mulder, die al 6 x raak schoot. De 20 – jarige Louw Jan Beijert maakte er drie. Hij is al aan zijn 6e seizoen in het 1e team begonnen en maakte op 15 – jarige leeftijd zijn debuut, toen Haulerwijkse Boys nog in de 3e klasse speelde. Op sportpark ‘De Hichte’ speelt de fusieclub in het oranje, waardoor de traditionele gele shirts met zwarte baan konden worden opgeborgen. De ploeg kent twee dertigers en dat zijn Henk Siepel en Jeroen Donkers. De broers Hilhorst zijn de benjamins van de ploeg: Wilbert  (20), Stefan (19) en Patrick (17).

Zuidhorn kan na de eerste 7 wedstrijden een voorlopige balans opmaken. De ploeg blijkt kwalitatief mee te kunnen in de Tweede Klasse, hoewel er in uitwedstrijden nog punt is gepakt en niet eens een doelpunt is gemaakt. Los daarvan lijkt de vorm groeiende, want de laatste drie duels is er goed gespeeld. Een punt van zorg blijft de wat smalle selectie. Gelukkig sluit Peter Schultinga weer aan bij de selectie en dat is voor het eerst dit seizoen. Volgende week hervat Peter Janse de trainingen.

Zuidhorn mist drie belangrijke schakels komende zaterdag, want spits Jaap Jacobs en captain Laurens Bloem kiezen voor een andere invulling van dit bekerweekend. Ruben Kooistra is woensdag bij de eerste wedstrijd van Zuidhorn onder de 23 jaar  (0-2 verlies tegen VEV’67) in de warming-up geblesseerd geraakt en kan zo goed als zeker evenmin meedoen.

De wedstrijd aan de Scheidingsreed begint om 14h30 en wordt geleid door arbiter Silvester.