Zaterdag 1 op stoom in Haulerwijk

25 oktober 2015 11:00

Zuidhorn heeft de 2e knock-out ronde van het bekertoernooi bereikt. In Haulerwijk werd de gelijknamige 5e klasser met 1-4 verslagen.

Na een moeizame eerste helft, waarin Zuidhorn een 1-0 achterstand bij de thee moest toestaan, werd toch ruim gewonnen van SV Haulerwijk. Binnen een kwartier na de doelwisseling was de wedstrijd in het voordeel van de gasten beslist.

Bij Zuidhorn ontbraken Jaap Jacobs, Laurens Bloem en de bij Zuidhorn onder de 23 jaar behoorlijk geblesseerd geraakte Ruben Kooistra. Henry Wijngaarde stond voor het eerst dit seizoen in een officiële wedstrijd in de basis en Peter Schultinga mocht 45 minuten ritme opdoen na zijn ernstige blessure opgelopen in de allereerste oefenwedstrijd. SV Haulerwijk had nog geen wedstrijd verloren deze voetbaljaargang en in de poule fase won de ploeg van trainer Laagland onder meer met 3-0 van derdeklasser Opende.

Raak met eerste aanval
De bedoelingen van de thuisclub werden direct duidelijk. Zuidhorn mocht de bal hebben en de in het oranje gekleurde fusieclub (als mix van het rood van vv Haulerwijk en het geel van Haulerwijkse Boys) zakte terug op eigen helft. Jasper van der Woude knalde binnen zestig tellen net over en een knappe inzet van Kevin van der Kooi ging kort daarop voorlangs. Een vrije schop van dezelfde Van der Kooi verdween via de muur over en het leek wachten op een treffer van de gasten. Onder ogen van Zeerobben–trainer Imme Schotanus (zijn ploeg speelt dinsdagavond voor de beker tegen 5e klasser Woudsend) nam Haulerwijk via de eerste serieuze aanval de leiding. Thom Mulder prikte precies halverwege de eerste helft de bal met enig fortuin, maar ook zeer fraai over doelman Marcel Groothof in de touwen: 1-0.

Dit deed de ploeg van trainer Kees Bouma geen goed. Jan Peter Steenbergen draaide knap weg van zijn tegenstrevers maar schoot veel te zacht om doelman Jorg Huurman te verrassen. Wouter de Boer maakte volgens de voor de pauze af en toe onbegrijpelijk fluitende arbiter Silvester uit Stadskanaal een overtreding, maar de vrije trap leverde Haulerwijk niets op. Zuidhorn zette Haulerwijk de laatste fase van deel 1 onder druk en tot drie keer toe kon Bart Brandts Buys het doel koppend zoeken na hoekschoppen van Jos Schultinga, maar drie keer leverde het geen treffer op. Een mooi schot van Peter Schultinga na een vrije trap van Wouter de Boer werd gestopt en het laatste wapenfeit was een lobje van Kevin van der Kooi, maar de 1-0 bleef de ruststand.

Volgens afspraak duurde de rentree van Peter Schultinga slechts 45 minuten en Wichard Sikkema kwam hem vervangen. De vierde hoekschop op rij van Jos Schultinga richting de kopgrage schedel van Brandts Buys leverde wel een doelpunt op: 1-1. Die gelijkmaker viel in de 50e minuut en niet veel later nam Zuidhorn ook de leiding. Na knap voorbereidend werk van Jan Peter Steenbergen en Jasper van der Woude zorgde Jos Schultinga voor 1-2. Na een uur voetballen viel de beslissing en de allervermakelijkste speaker van de thuisclub zette terecht de maker  van de 1-3 in het zonnetje. Kevin van der Kooi scoorde knap na voorbereidend werk van Bart Brandts Buys.

Zuidhorn met knap voetbal naar 1-4
Na 70 minuten liet Van der Kooi een hard schoot los, maar Huurman redde fraai. Nadat de 17-jarige Patrick Hilhorst voorlangs had geschoten zorgde Jos Schultinga in de 76e minuut voor 1-4 en de eindstand. Hij was het eindstation van een knappe aanval met Jan Peter Steenbergen en de goed ingevallen Jordi Schuiling in de voorbereiding. Na een mooie counter strandde Jos Schultinga op de keeper (pass Jasper van der Woude) en na de aansluitende hoekschop werd de bal overgeschoten door Schuiling. Een aardige aanval via De Boer en Schultinga eindigde bij Steenbergen, die een knappe actie verijdeld zag worden door de keeper. In de 89e minuut werd een vrije trap van Jos Schultinga door zowel Marco Meijer (de derde invaller bij de bezoekers) en Jordi Schuiling gemist.

De laatste kans was voor de thuisclub en daardoor mocht doelman Marcel Groothof zijn enige save van de middag verrichten. Daarmee hield hij Thom Mulder van een treffer af en de aansluitende hoekschop werd door Sweitse Hut over de kooi van Zuidhorn geschoten. De in de tweede helft prima fluitende Silvester vond het daarna genoeg.

Zuidhorn is een ronde verder, maar zal volgende week in Harlingen tegen koploper Zeerobben meer moeten laten zien om punten uit de Friese havenstad mee te nemen.

Opstellingen
SV Haulerwijk: Huurman; W. Hilhorst, Van Dijk, Bies, Hut, Veenhuizen, Lise (57: S. Hilhorst), Rozema, Mulder, P. Hilhorst, Beijert.

Zuidhorn: Groothof; Kocken, De boer, Spijkerman, Van der Woude; J. Schultinga, Brandts Buys, Wijngaarde (57: Schuiling), Van der Kooi (75: Meijer), Steenbergen, P. Schultinga (46: Sikkema).

Kaarten
Geel: Veenhuizen (Haulerwijk) en Jos Schultinga (Zuidhorn)