Leden akkoord met voorstel kunstgrasvelden

4 april 2016 23:15

Tijdens de buitengewone algemene ledenvergadering werd het 'voorstel kunstgrasvelden' aan de leden voorgelegd. Er was unanimiteit: alle aanwezige leden konden zich vinden in de plannen, die door het college van B&W en het bestuur van vv Zuidhorn zorgvuldig en geduldig zijn gesmeed.

Het voorstel voorziet in de aanleg van een tweede kunstgrasveld op de plaats van het huidige natuurgrasveld 2, achter de kleedkamers. Het nieuwe veld wordt voorzien van wedstrijdverlichting, dug-outs, een hekwerk en bestrating rondom het veld.

Tegelijk zal de toplaag van ons huidige kunstgrasveld, dat is aangelegd in 2005, worden vervangen en tenslotte worden tien teamlockers geplaatst bij de bestaande kleedruimten. Extra wensen zoals bijvoorbeeld een scorebord of een geluidsinstallatie zullen we uiteraard zelf moeten betalen.

Weer voldoende capaciteit
Met al deze aanpassingen beschikken we over twee volledige kunstgrasvelden, die geschikt zijn voor trainingen en wedstrijden. Onze trainings- en wedstrijdcapaciteit is daarmee weer op orde en alle teams kan wekelijks tweemaal training worden aangeboden, voor zover het de veldcapaciteit betreft. Verder neemt de druk op de kleedkamers af door plaatsing van teamlockers.

Last but zeker not least zal ons pupillenveld weer worden gebruikt waarvoor het bedoeld en aangelegd is: het spelen van wedstrijden door... onze pupillen. Met een beduidend lichtere belasting dan nu het geval is, zal de conditie van dit veld naar verwachting flink verbeteren.

Huur, contributie en acties - Het bestuur voorzag de aanwezige leden van een uitgebreide en kraakheldere toelichting op zowel het onderhandelingsproces als het onderhandelingsresultaat. Natuurlijk werden ook de financiële consequenties voor de vereniging en de leden belicht. Daarover liet het bestuur geen onduidelijkheid bestaan: het politieke principe 'de burger aan zet' betekent dat de burger -in dit geval vv Zuidhorn- participeert in de besluitvorming, en daarnaast bijdraagt in financieel en materieel opzicht.

Als vereniging zullen we de gemeente eenmalig € 30.000 afdragen. Verder betalen we jaarlijks een huurverhoging van € 2.500 en nemen we de schoonmaak van de kleedkamers voor onze rekening. De kostenstijging voor de vereniging zal grotendeels worden opgevangen met een contributieverhoging van € 10 per lid.

Om de eenmalige bijdrage bijeen te brengen wordt een crowdfundingactie gestart, waarbij het nieuwe kunstgrasveld virtueel wordt verkaveld in 6.000 vierkante meters die per stuk € 5 opbrengen. Om deze meters aan de man of vrouw te brengen wordt ook een beroep gedaan op al onze teams om hun bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door een leuke actie te organiseren.

De vierkante meters worden overigens niet fysiek  of juridisch overgedragen, het gaat bij deze crowdfundingactie om donaties. De namen van de kunstgrasdonateurs worden uiteraard vermeld, hoewel anoniem doneren ook mogelijk is. Verder worden fondsen benaderd en er zullen speciale reclameborden worden verkocht. vv Zuidhorn gaat dus op zoek naar Kunstgrashelden en de speciale website hiervoor gaat binnenkort live!

Voor alles rondom de crowdfundingactie is de Werkgroep Kunstgrasveld in het leven geroepen, die achter de schermen al enkele weken actief is. De actie krijgt een kickoff met een speciale actiekrant die in de tweede helft van april verschijnt en in Zuidhorn, Noordhorn en Briltil wordt verspreid.

Leden akkoord - De aanwezige leden stemden unaniem in met de plannen en met de voorgestelde financiering ervan. Daarmee met de voorgestelde contributieverhoging. Op basis van de opkomst betekent dit dat er een verenigingsbreed draagvlak is.

Alle acties, plannen en goede voornemens zijn natuurlijk gebaseerd op instemming op het collegevoorstel door de gemeenteraad van Zuidhorn, die daarover op maandag 18 april een beslissing neemt. Bij een positief besluit kunnen de velden meteen na de vakantieperiode worden aangelegd!