Zaterdag 1 twee jaar ongeslagen op eigen veld

10 april 2016 13:45

Zuidhorn 1 is na de winst van afgelopen zaterdag op ONT twee jaar ongeslagen op eigen veld en blijft met koploper VEV’67 de ranglijst in de derde periode aanvoeren. Door de dik verdiende 2-0 zege steeg Zuidhorn naar de derde plek op de ranglijst. Nacompetitie komt dichtbij, maar er wachten nog vier lastige wedstrijden, waarvan drie in Friesland.

Zuidhorn had ONT met een grotere nederlaag naar huis moeten sturen, veel kansen bleven onbenut. De doelpunten kwamen van Laurens Bloem en Jaap Jacobs, de laatste moest met een lelijke enkelblessure de wedstrijd voortijdig verlaten.

Sterke start Zuidhorn - ONT is na de ongekende blessuregolf in het begin van het seizoen weer aardig compleet. Zaterdag ontbrak aanvoerder Kooistra, die voor drie duels is geschorst. Zuidhorn miste Kevin van der Kooi, die nog steeds gedwongen is tot toekijken. De thuisclub startte voortreffelijk en denderde als een kudde op hol geslagen olifanten over de Friezen heen.

Al na drie minuten had Jordi Schuiling de hoek voor het uitzoeken nadat Jan Peter Steenbergen de pass van Laurens Bloem met een slimme voetbeweging verlengde.

Na een vrije trap van Bloem schoot Steenbergen een minuut later naast en even later kon de rijzige spits net niet bij een voorzet van Jos Schultinga. Ronnie Spijkerman bediende Jaap Jacobs met een fraaie steekpass, maar de bal hobbelde naast voor de topscorer tot een serieuze inzet kwam. Het doelpunt kon niet uitblijven en dat gebeurde dan ook niet. Na 11 minuten combineerde Jaap Jacobs met Jordi Schuiling door het hart van de ONT – defensie en maakte het knap af, doelman Rory Bruinja hulpeloos achterlatend op de wat sompige grasmat: 1-0. Het was de zevende achtereenvolgende wedstrijd waarin Zuidhorns topscorer het net vond. Er veranderde niets aan het spelbeeld. De spitsen van ONT zaten in de tang bij Daan Kocken, Ronnie Spijkerman en Wouter de Boer en Zuidhorn combineerde vaardig in de middenlinie ondanks het nog wat hobbelige veld. Na een kwartier voetballen had Jan Peter Steenbergen de tweede treffer moeten maken, maar na een prima actie  van Jordi Schuiling miste Steenbergen van een meter of zes voor een leeg doel. Na een voorzet van Jacobs hield Bruinja hem even later ook van scoren af.  Halverwege de eerste helft bediende Schuiling zijn teamgenoot Jacobs, maar de bal bleef onder het lichaam van Bruinja steken.

Geen strafschop - Deed ONT dan  niets terug ? Nou, zo was het ook niet. In de beginfase schoot Eppie  Hulzinga na een zeldzame mindere uittrap van Marcel Groothof naast en na een minuut of 25 elimineerde Wouter de Boer met een knappe tackle de schietkans voor  Teake van der Hoek. En toen Van der Hoek een duel won rond de middenlijn kreeg Sjoerd Venema een schietkans, maar hij mikte te hoog. Meer konden de bedrijvige gasten niet creëren.

Zuidhorn bleef prima voetballen, maar verzuimde  de wedstrijd te beslissen. Bart Brandts Buys miste na voorbereidend werk van Steenbergen en na een combinatie tussen dezelfde spelers bleef een inzet van Steenbergen opnieuw steken onder het lichaam van Bruinja. In de  44e minuut brak Jacobs door en werd vlak voor hij wilde uithalen onderuit gehaald door Oebele Twijnstra. Op te grote afstand constateerde arbiter Marije Deuring, dat het aan het evenwichtsorgaan van de geblokte spits lag en onthield de Zuidhorn de zuivere penalty.

Na de thee ebden scherpte en nauwkeurigheid wel wat weg, maar Zuidhorn bleef oppermachtig. In de 55e minuut werd Zuidhorn een tweede strafschop onthouden, toen Twijnstra Jacobs vol op zijn enkel raakte. De topschutter probeerde het nog wel een poosje, maar moest zich laten vervangen door Peter Janse. Bij het teamuitje dat ’s avonds volgde moest Jacobs zich op krukken verplaatsen.

De 2e helft was rommelig en het schot van Jan Peter Steenbergen in de 67e minuut (na een mooi passje van Schultinga)  was een spaarzaam hoogtepunt. De redding van Rory Bruinja was ook van hoge kwaliteit. Na een hoekschop van Schultinga kopte Brandts Buys in de handen van de doelman van ONT en ook Jos Schultinga en Jordi Schuiling werden nog een keer van scoren afgehouden door de lenige sluitpost.

Drie keer is scheepsrecht - Toen het laatste kwartier aanbrak stuurde coach Dennis Stuiver wat meer mensen naar voren in een dappere poging toch nog een puntje aan het duel over te houden. Zuidhorn zag het gevaar en hield de camembert keurig op het stokbrood en pakte in de 83e minuut eindelijk door. Na een overtreding op Brandts Buys mocht Laurens Bloem een vrije trap nemen en toen Rudolf Smedinga de bal met de hand wegtikte kon scheidrechter Deuring nu niets anders doen dan een strafschop geven. Laurens Bloem schoot onhoudbaar raak: 2-0.

Prachtige volley - De wedstrijd was gespeeld. Jammer was dat de schitterende volley van invaller Fred Eilander op het lichaam van een verdediger uiteenspatte, want de bal leek op weg naar de bovenhoek. De assistent scheidsrechter van ONT behoedde zijn team voor een nog ruimere nederlaag toen hij een combinatie tussen Peter Janse en Jasper van der Woude afvlagde, terwijl laatst genoemde absoluut niet achter de defensie liep.

Door deze zege is Zuidhorn nu twee jaar lang zonder nederlaag op eigen terrein, een bijzondere prestatie. Groothof hield  voor de 9e keer de nul en blijft de minst gepasseerde keeper van 2I. Donderdag oefent Zuidhorn om 20.00 uur in Groningen tegen TKB en 23 april wacht de uitwedstrijd tegen De Walde.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, Spijkerman, Bloem, De Boer; Schultinga (75: Eilander), Schuiling, Brandts Buys, Kooistra; Steenbergen (84: Van der Woude), Jacobs ( 61: Janse).

ONT: Bruinja; Van Leeuwen (77: Knippels) , Twijnstra, Smedinga, Mulder; Venema (65: van der Veen, Douwsma (46: GJ Kooistra) , Roffel, Van der Hoek, Hulzinga, Smits.

Statistieken
Scheidsrechter: Deuring.
Kaarten: geel voor Kocken, Janse (Zuidhorn), Van der Hoek en Smedinga (ONT).