Zuidhorn wint eerste oefenwedstrijd van Omlandia

14 augustus 2016 11:30

Zuidhorn heeft de eerste oefenwedstrijd met 4-3 gewonnen. Eersteklasser Omlandia was in Ten Boer op het hagelnieuwe kunstgrasveld gastheer en tegenstander.

Omlandia hield vorig seizoen met veel moeite Leeuwarder Zwaluwen in de laatste competitiewedstrijd net onder zich en daardoor ontmoette Zuidhorn de Leeuwarders in de nacompetitie.  Die leverde uiteindelijk geen promotie op.

Bij Omlandia ontbraken spits en topscorer Jeroen Haan en aanvoerder Martin Oudman. Ook de beoogde eerste doelman was afwezig. Omlandia heeft verschillende nieuwe spelers, de meeste zijn overgekomen van Be Quick Groningen 2.  Zuidhorn was evenmin compleet. Frederik Eilander is helaas nog niet hersteld van de blessure die hij in de allerlaatste wedstrijd tegen de Zwaluwen opliep en Peter Schultinga herstelt van zijn zoveelste knie- operatie. Jasper van der Woude liep afgelopen week een lichte blessure op en Daan Kocken en Ronnie Spijkerman zijn nog op vakantie. Nieuw bij de selectie waren Ronald Bosker (van Bedum) en de uit de A- junioren afkomstige Robin van der Steege en Gideon Kooistra. Rick Croeze, Niels Pera en Stefan de Walle zijn uit de B- selectie gepromoveerd en speelden deze wedstrijd ook mee.

Omlandia had over de gehele wedstrijd ( voortreffelijk geleid door arbiter Michel Winter) iets meer de bal. Via een afstandsschot van Jan Oosterbeek kwam Ten Boer op 1-0, maar na een fraaie pass van Bart Brandts Buys tikte Jaap Jacobs de 1-1 binnen. Na de rust schoot Laurens Bloem fraai raak uit een vrije schop na een overtreding op Jos Schultinga en bracht Zuidhorn daarmee op voorsprong. Die werd snel te niet gedaan door Ivar Nijboer na een voorzet van de uitblinker aan Omlandia – zijde, Dennis Loer, oud- speler van WKE en Harkemase Boys. In de 57e minuut kwam Zuidhorn ( dat 18 spelers inzette) op 2-3, toen Jos Schultinga een voorzet van Jacobs inkopte. Een mooie actie van Jan Peter Steenbergen was de inleiding voor de goal. Zuidhorn bracht de marge op twee toen Jaap Jacobs knap scoorde. Jordi Schuiling soleerde door de defensie van de blauwwitten, Kevin van der Kooi knalde op de paal en Jacobs benutte de moeilijke rebound. Omlandia bracht in de 66e minuut de stand nog op 3-4, maar daar bleef het bij.

Voor Zuidhorn kwamen de volgende spelers in actie:

Marcel Groothof, Tom Spijkerman, Ronald Bosker, Gideon Kooistra, Laurens Bloem, Bart Brandts Buys, Wouter de Boer, Ruben Kooistra, Jordi Schuiling, Rick Croeze, Niels Pera , Robin van der Steege, Jos Schultinga, Peter Janse, Kevin van der Kooi, Jan Peter Steenbergen, Stefan de Walle en Jaap Jacobs.

Dinsdagavond treft Zuidhorn op eigen terrein Kollum.