Zuidhorn leidt zeldzame thuisnederlaag

11 september 2016 19:45

Zuidhorn heeft zaterdag na een boeiende wedstrijd met 1-2 verloren van De Weide. Het was heel lang geleden dat Zuidhorn op eigen veld een reguliere competitiewedstrijd verloor, 12 april 2014 was GEO te sterk.

De Weide speelde een uur met een man meer, omdat Bart Brandts Buys een rode kaart kreeg, een te zware beslissing van de scheidsrechter. Ondanks de numerieke minderheid was Zuidhorn de tweede helft de bovenliggende partij en speelde met een bewonderenswaardige inzet. Het mocht niet baten.

De Weide miste de nieuwe aanwinst Vincent Koelier, die overkwam van HZVV, hij verblijft nog in het buitenland. Zuidhorn miste Daan Kocken, Wouter de Boer en Jaap Jacobs, die wel op de bank plaatsnam. De gasten uit Hoogeveen begonnen beter aan de wedstrijd, maar het eerste kansje was voor Peter Janse, die net niet snel genoeg bij de bal was om een pass van Jan Peter Steenbergen te verzilveren. Na 10 minuten ging Jasper Strijker gretig over de knie van Tom Spijkerman op een ongevaarlijke positie, aan de zijkant van het strafschopgebied. Arbiter Volders wees resoluut naar de stip en Wim Bos schoot koel raak. In de volgende tien minuten mocht Zuidhorn van geluk spreken dat de achterstand niet verdubbeld werd. Eerst schoot Bos voorlangs na een voorzet van de bij vlagen ongrijpbare Jermo Verbeek. In de 13e minuut kreeg De Weide in één aanval drie kansen, maar Marcel Groothof bleef overeind. Na een ingreep van Tom Spijkerman op Jasper Strijker schreeuwde De Weide opnieuw om een elfmetertrap en toen hij dat een minuut later nog een keer herhaalde,  toonde Volders de eerste gele kaart wegens een schwalbe.

Zuidhorn kwam beter in de wedstrijd en Peter Janse zag zijn schot gestopt en uit een vrije trap ( na een overtreding op Steenbergen) schoot Laurens Bloem de bal  net over het doel van de lange en betrouwbaar keepende Henri van der Weide .

In de 34e minuut hét moment van de wedstrijd. Bart Brandts Buys wilde snel een terecht toegekende vrije schop nemen. Mitchell Luchtenberg probeerde dat verhinderen en Brandts Buys raakte met zijn voet de tegenstander, die gretig naar het gras ging en een mooi stukje amateurtoneel ten beste gaf. Volders oordeelde het als gewelddadig handelen naar de tegenstander zonder dat de bal in het spel is en bracht Zuidhorn terug tot een tiental.

Zoals wel vaker bracht dit nieuwe energie bij de partij in de minderheid en de rest van de wedstrijd was Zuidhorn de bovenliggende partij, hoewel De Weide in de 2e helft enkele uitstekende counterkansen onbenut liet. Kort voor de thee soleerde Jos Schultinga door de gastendefensie, maar kwam net niet ver genoeg. Even later wachtte Jan Peter Steenbergen iets te lang met schieten na een actie van Schultinga en Kevin van der Kooi. Op slag van rust hield Groothof Jermo Verbeek van scoren af.

Dat deed de ervaren doelman na 51 minuten voetballen nog een keer, maar toen was de poging van 48 meter en Groothof moest zelfs nog een onnodige  hoekschop weggeven. Stefan de Walle kwam voor Peter Janse en bij De Weide moest routinier Willem Baldé er geblesseerd vanaf, hetgeen de rust en duelkracht in de verdediging van de ploeg van trainer Erik Hegen niet ten goede kwam. Aanvallend maakte het niks uit, want een minuut na de wissel leek de Weide de wedstrijd te beslissen. Een vrije trap van Verbeek werd weggekopt door  de jarige Jordi Schuiling ( 20 jaar geworden) en Jelmer Wierenga haalde van flinke afstand dodelijk uit: 0-2.

Zuidhorn bleef met hartstocht strijden voor een beter resultaat en nadat een vrije schop van Bloem net naast ging, maakt de captain in de 67e minuut de 1-2. Jos Schultinga soleerde tot in het strafschopgebied en werd neergelegd, waardoor Volders opnieuw tot een penalty moest besluiten.

Wim Bos schoot even later van dichtbij tegen Groothof, maar Zuidhorn duwde met veel strijdlust de bezoekers terug. Jaap Jacobs kwam als breekijzer binnen de lijnen en zorgde meteen voor dreiging. Grote kansen kreeg het team van trainer Kees Bouma  niet meer, hoewel Kevin van der Kooi in blessuretijd zijn vrije schop net naast zag gaan. Zuidhorn streed tot het laatst toe voor een punt, het bleef 1-2, ook omdat De Weide in de slotseconden via Jasper Strijker verzuimde de spanning weg te halen.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; T. Spijkerman (65: R. Kooistra), Bloem, R. Spijkerman ( 75: Jacobs), Van der Woude; Schultinga, Brandts Buys, Schuiling, Van der Kooi; Steenbergen, Janse ( 52: De Walle)

De Weide: Van der Weide Saelman, Balde ( 57: T. Buining) , Luchtenberg, Van Goor; E.  Buining, Bosscha (67: Van Arkel), Wierenga; Verbeek, Bos ( 76: J.Mol) , Strijker

Rood: Brandts Buys (Zuidhorn)

Geel: Bloem (Zuidhorn), Luchtenberg, Bos, Strijker (allen De Weide)