Zaterdag 2 wint door 'off day' koploper ACV 4

26 maart 2017 13:30

Leider Mart

Je hebt van die momenten bij het voetbal, dat je liever de hond van de buurman wilt uitlaten in plaats van leider te zijn van een voetbalelftal. Toch afgelopen zaterdag met de mannen van Zaterdag 2 op pad naar ACV.

Als je aan Assen denkt, dan denk je aan ACV. Het oude clubje van keeper Groothof en spits Janse. Vandaag moesten de mannen van vv Zuidhorn spelen tegen heel wat jaren 'voetbalervaring op hoog niveau'. ACV is een team met voornamelijk oud eerste elftal voetballers, die nog lekker mee kunnen doen. Ze staan voorafgaand aan deze wedstrijd zelfs bovenaan.

We togen dus met knikkende knieën naar het voetbalveld. De cijfers van Zaterdag 2 spreken ook boekdelen: van de 26 behaalde punten in 19 wedstrijden, heeft het team slechts drie punten in uitwedstrijden behaald. Een uitsyndroom is ontstaan dit seizoen. En dan moet je op een prachtige zaterdagmiddag naar de koploper; de koploper die in Zuidhorn al lelijk te kijk werd gezet door het 2e. ACV wilde revanche.

Voor vertrek bij onze sporthal kom je allerlei mensen tegen die ook druk zijn rondom de velden. Nu al een heerlijk gevoel. Dan zie je de mannen, die het moeten gaan doen vandaag, keurig in een kringetje te wachten op de keeper. Keepers blijven toch altijd aparte mannen binnen een team. Gelukkig zagen we Robert al in de verte aan komen fietsen en konden we, nadat alle kleding en ballen waren gepakt, afreizen naar Assen.

In de auto met trainer Sikkema de opstelling doornemen en filosoferen over de minimale mogelijkheden die wij vandaag verwachten. Immers, met een uit syndroom naar de koploper is niet fijn.

Toch merkte je aan alles, dat er meer in zat, dan alleen maar tegenhouden. Het gevoel  van drie punten kwam in de kopjes van de voetballers naar boven. ACV moest vanmiddag verslagen worden. De opstelling werd doorgenomen in de kleedkamer en iedereen kreeg zijn taken mee. Slim voetballen en zorgen voor snelle omschakeling.

Tegen de wat oudere tegenstander kun je op snelheid heel wat duels winnen. Het gaat allemaal niet zo makkelijk meer op je veertigste. De warming-up rondo was lekker fel. Smid en Renkema zorgden voor de juiste strijdlust en brachten dit over naar de andere spelers. De kopjes stonden goed. De scheidsrechter had ook door dat  Zuidhorn het van de duelkracht moest hebben en liet veel door gaan. De eerste helft kwam Zuidhorn op achterstand door een knullige goal, echter de wil om te winnen was bij Zuidhorn groter dan bij de tegenstander. Zuidhorn bleef knokken voor elke meter en halverwege de eerste helft scoorde Priet de 1-1. Geruchten gaan dat Pera er nog met een teen tegenaan zat, maar dat doet er niet toe. Met 1-1 de rust in en zorgdragen voor de juiste strijdlust. Na een wissel van trainer Sikkema begonnen we aan de 2e helft. Die begon geweldig, met twee doelpunten in de eerste tien minuten voor vv Zuidhorn. Sikkema jr. tikte een balletje slim door en zorgde voor de 1-2 en daarna strafte Kooi een fout in de verdediging genadeloos af. Een typische Kooi goal. De teller staat inmiddels al op 21.

In de loop van de wedstrijd ging ACV forceren en schoven ze laatste man Jansma door naar de spitspositie. Renkema vond dit geweldig en vocht mooie gevechten uit. Boersma, Doornbos en Kuipers zorgden voor goed verdedigende werk en steunden Renkema volop. Mooi om te zien dat  Zuidhorn, ondanks de druk, niet in de problemen kwam. Het middenveld met voetballers als Pera, Sikkema, Berends, Priet , Sikkema jr. en Smid kun je altijd een bal aan kwijt! Vijf minuten voor tijd kwam ACV nog wel terug, maar Zuidhorn kon uiteindelijk de overwinning verrassend binnen slepen: 2-3 voor Zaterdag 2.

Met een heerlijk gevoel stappen de mannen van het veld. De mannen van ACV dropen zwaar teleurgesteld af en zijn hun koppositie voor een week kwijt. Tijd voor een biertje na afloop. Dat maakt het voetbal zo mooi en al heb je als leider minder invloed op een resultaat, het voelt wel geweldig dat de mannen voor elke meter hebben gestreden.

Zaterdag 2 heeft nog zes competitiewedstrijden te gaan. Het kan nog alle kanten op, maar als de instelling van vandaag elke wedstrijd aanwezig is kan Zuidhorn nog voor een grote verrassing zorgen. Het kampioenschap zit er niet in, maar handhaving en misschien nacompetitie voor promotie naar de hoofdklasse nog altijd wel. Let wel, als je geen strijdlust aan de dag legt, kan het ook zo de andere kant op draaien en speel je uiteindelijk nacompetitie voor handhaving in de 1e klasse.

Zes finales dus, voor de mannen. De leiding heeft er alle vertrouwen in! Nu heerlijk genieten deze week van de drie punten die werden afgesnoept van de koploper.