Zuidhorn verslaat Aduard na spannende derby

26 april 2017 16:15

Zaterdag 22 april 2017 stond in het Johan Smit Park de derby tussen Zuidhorn en het al gedegradeerde Aduard op het programma. De mannen van Kees Bouma en interim-trainer Koster zijn nog niet veilig in de strijd tegen nacompetitie en van de paars-witten uit het kloosterdorp werden geen cadeautjes verwacht, zo bleek wel uit de voorbeschouwing.

De thuisploeg moest het vanwege een schorsing vandaag doen zonder aanvoerder Laurens Bloem. Hij werd in het centrum van de verdediging vervangen door Gideon Kooistra. Verder ontbrak Thijs Zwarteveen vanwege vakantie en moest de net weer fitte Jasper van der Woude wedstrijdritme opdoen in het tweede. Bij de selectie daarom vandaag twee debutanten: de 15-jarige Jurrien Onderwater uit B1 en de 17-jarige Martijn Smit uit A1.

De openingsfase van de wedstrijd kenmerkte zich als een echte derby met veel strijd, maar weinig kansen en geen hoogstaand voetbal. Na twintig minuten werd Zuidhorn pas voor het eerst gevaarlijk. Wouter de Boer mocht na een overtreding op Jaap Jacobs en bij afwezigheid van Bloem aanleggen voor een vrije trap. Het harde schot van de linksback van Zuidhorn werd met enige moeite gepakt door doelman Cruiming.

Naarmate de eerste helft vorderde werd Zuidhorn iets sterker en ontstonden er een aantal mogelijkheden. Een voorzet van De Boer werd bijna binnengekopt door Jacobs. De spits van Zuidhorn kwam bij zijn doelpoging hard in botsing met Cruiming en kwam vervelend terecht. Na een korte blessurebehandeling en twee watten in de neus kon hij de wedstrijd toch vervolgen. Even later ging Jordi Schuiling met de bal aan de voet op avontuur. Hij passeerde twee man, waarna een derde verdediger hem op de achterlijn een halt wist toe te roepen. De hoekschop die hieruit volgde leverde verder weinig gevaar op.

Na 44 minuten spelen werd Jos Schultinga op de rand van het zestienmetergebied in de rug gelopen door een Aduarder verdediger. Wouter de Boer mocht wederom aanleggen voor een vrije trap. De doelman tastte mis en de verdediging kon het leer ook niet wegwerken. In een mêlée van spelers kreeg Bart Brandts Buys de bal voor zijn voeten en hij kon eenvoudig Zuidhorn op voorsprong zetten: 1-0. Met deze stand zochten beide teams ook de kleedkamer op.

De tweede helft was nog geen vijf minuten oud of het stond al bijna 2-0. Na een pass van Ruben Kooistra verscheen Jaap Jacobs alleen voor doelman Cruiming. Vanuit een moeilijke hoek verschalkte hij de keeper maar trof de paal. Aduard leek wakker geschud en kwam beter in de wedstrijd. Het zette Zuidhorn onder druk en het spel verplaatste zich meer richting het doel van Zuidhorn. Gideon Kooistra schoot bij het uitverdedigen de bal tegen een Aduarder been, waarna het leer werd opgepikt door Leon Smits. Deze passeerde Robin van der Steege maar schoot hard in het zijnet.

Een uitbraak van Zuidhorn leidde in de 65e minuut tot een kopkansje voor Jacobs. Uit een voorzet van Jan Peter Steenbergen knikte hij over. Aan de overkant moest Marcel Groothof tot tweemaal toe handelend optreden. Eerst met een redding na een doelpoging uit een voorzet en vervolgens met een sprint buiten de eigen zestien om een lange bal op Smits onschadelijk te maken. Ondanks aandringen van Aduard leek Jordi Schuiling het duel te beslissen in de 77e minuut toen hij door de Aduarder verdediging slalomde. Na drie man te hebben uitgespeeld vuurde hij de bal af op doelman Cruiming. Deze had zich nog niet neergelegd bij een nederlaag en voorkwam met een knappe redding een geweldig doelpunt van de Zuidhorner middenvelder.

Bij de thuisploeg waren de 15-jarige Onderwater en de 17-jarige Smit inmiddels ingevallen. Onderwater maakte vandaag zijn debuut. In de oefenwedstrijd tegen Velocitas had hij al zijn eerste minuten voor Zuidhorn 1 gemaakt. Door de minimale voorsprong was het in de tweede helft billenknijpen voor Zuidhorn, in de absolute slotfase wisten beide teams echter niet meer heel gevaarlijk te worden. Na het laatste fluitsignaal van de uitstekend leidende arbiter Walters stapte de thuisploeg als verdiende winnaar het veld af.

Komende zaterdag kan Zuidhorn in de uitwedstrijd bij The Knickerbockers een grote stap zetten richting lijfsbehoud. Groen Geel neemt het tegelijkertijd uit op tegen koploper VV Groningen. Aftrap bij beide wedstrijden is om 14h30.