Zuidhorn ontvangt Drenthina

7 december 2017 16:15

Zuidhorn speelt aanstaande zaterdag de laatste thuiswedstrijd voor de competitie van het jaar 2017. De tijd dat de ploeg op eigen terrein schier onklopbaar was is al lang voorbij. Zaterdag is het Emmer Drenthina, dat zevende staat, de tegenstander en Zuidhorn kan een zege heel goed gebruiken.

Drenthina, waar Zuidhorn nog nooit tegen speelde, is afgelopen seizoen gedegradeerd uit de 1e klasse. Het kwam daarin terecht via de nacompetitie, dezelfde waaraan Zuidhorn ook deelnam en struikelde over Leeuwarder Zwaluwen. In de Eerste Klasse had de ploeg van Gerrie Benes het uitermate moeilijk en met 14 punten degradeerde Drenthina, samen met BCV, Omlandia en Leeuwarder Zwaluwen.

Drenthina is al tientallen jaren een gerenommeerde tegenstander voor veel clubs in het zaterdagvoetbal. Vaak in de 2e klasse, soms een klasse hoger, zelden eentje lager. In het seizoen 1999/2000 zat Drenthina dicht tegen promotie naar de Hoofdklasse aan, het werd  tweede in de Eerste Klasse achter ASV Dronten en net voor Oranje Nassau.

Gerrie Benes is trainer van Drenthina en is dat al voor het tiende(!) seizoen. Onlangs heeft de geroutineerde oefenmeester aangegeven dat dit zijn laatste jaar is bij de Emmer club en misschien wel het einde van zijn trainersloopbaan. Benes – in het dagelijks leven directeur van een school voor Voortgezet Onderwijs – is sowieso honkvast. Eerder was hij ook 10 jaar actief bij SC Erica. Daarnaast was Benes drie jaar oefenmeester van ACV.

Drenthina is geen club, die mensen met een zak geld lokt. Veel spelers zijn in de jeugd al bij de groenwitten begonnen. Voorbeelden daarvan zijn topscorer Ronald Koops, die er al  6 heeft in liggen en Kees Plaatje, die op 4 doelpunten staat. Beide mannen zijn nog maar 22 jaar.

De vv Drenthina - opgericht op 24 juni 1947 - is de oudste zaterdagclub van Emmen. De groen-witten spelen hun thuiswedstrijden op één van de mooist gelegen sportveldencomplexen van Drenthe, sportpark "De Oude Ros" aan de Oude Roswinkelerweg in Emmen. Bij Drenthina kun je op zaterdag voor 14.00 uur geen biertje bestellen, althans de bestelling kan wel, maar die wordt niet gehonoreerd.

Afgelopen zaterdag verloor Drenthina maar liefst met 4-0 van Gramsbergen, een verrassende nederlaag omdat de ploeg van Gerrie Benes op weg leek naar de kop met zeges op de Weide (4-2), Bedum (1-0) en het gelijke spel tegen Pelikaan S (4-4).

Zuidhorn leed opnieuw een zure en nauwelijks verdiende nederlaag. Het kwartje valt vaak verkeerd dit seizoen, misschien moet de technische staf naar de oorzaak zoeken van de vaak sneue nederlagen. Het goede gevoel na de eclatante bekerzege op Gorecht (0-6 in Haren) was na de wedstrijd tegen DZOH meteen, maar dan ook in zijn geheel, verdwenen.  De overwinning tegen Gorecht leverde twee directe blessures (Jaap Jacobs en Jos Schultinga) en één indirecte (Jordi Schuiling) op. Drie sterkhouders in één keer missen was teveel voor het team van kees Bouma. Toen ook Gideon Kooistra met een ernstige blessure naar de kant moest, kwamen er mannen in het veld, die nog geen minuut hadden gespeeld dit seizoen. Het lag overigens zeker niet aan hen, dat Zuidhorn verloor. De 2-1 van DZOH was volkomen onnodig. De beslissing viel in de 88e minuut toen een vrije trap langs een ontwijkende muur in de korte hoek verdween. Diep teleurgesteld staarden de spelers in de kleedkamer voor zich uit. ‘Hoe kan dit nu’, zag je Daan Kocken denken en Laurens Bloem snelde naar de douche om de ellende van zich af te spoelen. Marcel Groothof zat met zijn hoofd tussen zijn handen….

Maar gelukkig, zaterdag nieuwe kansen. Schultinga is weer hersteld, over Jacobs en Schuiling is nog geen duidelijkheid. Ook linksback Wouter de Boer ontbrak op de dinsdagtraining wegens een blessure.  De arbiter van dienst is de heer Schulte.