Zuidhorn gaat naar Nieuwleusen

14 december 2017 21:00

Zuidhorn en Nieuwleusen treffen elkaar voor het eerst in hun gedeelde voetbalgeschiedenis. Op sportpark ’t Klaverblad staat de wedstrijd tussen beide standaardteams geprogrammeerd om half drie zaterdagmiddag. Nieuwleusen heeft het moeilijk als debutant en staat laatste. De ploeg heeft veel last van blessures. Zuidhorn heeft het evenmin gemakkelijk en is de nummer 11 van de ranglijst.

Nieuwleusen promoveerde vorig seizoen via de nacompetitie naar de Tweede Klasse. DESZ en Nieuwleusen staken er ver boven uit in de 3D. Nieuwleusen is een flinke vereniging met maar liefst negen seniorenteams en bijvoorbeeld drie onder 19 teams en drie onder 17 elftallen. Deze fikse club speelde wel vaker in de Tweede Klasse, meestal in district Oost, maar toch vooral in de 3e klasse.

Vorig seizoen kende Nieuwleusen een sterk jaar. Tot de laatste fase streed het met DESZ om de titel, maar de mannen uit Zwartsluis bleken uiteindelijk het sterkste en doen het dit seizoen een niveautje hoger ook duidelijk beter. Reinier Meijerink was vorig seizoen de grote man met 23 goals, nu staat hij op 3 en is daarmee opnieuw topscorer. Tom Vasse maakte er twee. David leeuw is de trainer en hij begint na de zomervakantie aan zijn vierde jaar. Leeuw is voor het eerst zelfstandig hoofdtrainer, bij Nieuwleusen. Hij won met zijn team tot nu toe maar één wedstrijd, de eerste thuiswedstrijd tegen NEC Delfzijl werd het 3-2 voor Nieuwleusen.

Nieuwleusen profileert zich met ‘samen Oranje’. Zes waarden draagt de club nabij Zwolle daarmee uit. Zoals ‘Wij zijn een vereniging waar leden en vrijwilligers trots op zijn!’.

Nieuwleusen is een dorp met ruim 7.000 inwoners en het hoort bij de gemeente Dalfsen. De gebroeders Van den Berg hebben ooit - lang geleden -  in Nieuwleusen de fietsenfabriek Union opgezet, die een belangrijke rol in de werkvoorziening heeft gespeeld.

In Nieuwleusen wordt door sommige bewoners dialect gesproken. Bijvoorbeeld dit: Zo kwamp Klaos dan met zien negotie bij een gezin waor ak de name niet van numen wille. De vrouw begun der over: "Klaos, wat ek eheurd. Heb ie onlangs bij Griete eslaopen? Wat muk dor nou van denken?" Klaos had zien antwoord niet klaor. Wat mus hij daor nou op zeggen? Mar hij kreeg hulpe. Er ging een schip deur de Dedemsvaort en het mag dan wel toevallig wezen, mar opiens zei Klaos tegen de vrouwe: "Dreit oe ies umme en leest ies wat op det schip stiet". Het mense kreeg een kleur tot achter de oren, want zij lezen de woorden: "ZIET OP U ZELVEN"…!

Of de mannen zaterdag deze taal gebruiken moeten we afwachten. Zuidhorn mist in ieder geval Bart Brandts Buys en Ronnie Spijkerman. De rest van de selectie lijkt aardig fit en wil de overwinning tegen Drenthina graag een vervolg geven. Scheidsrechter van dienst is de heer Buitenhuis. Hij fluit om half drie op natuur- of kunstgras voor de eerste keer.