Zuidhorn ontvangt Groen Geel in duel met grote belangen

25 januari 2018 1:00

Net als in de vorige voetbaljaargang treffen Zuidhorn en Groen Geel elkaar in de laatste en 13e wedstrijd van de zogenaamde heenronde. Vorig seizoen werd dat duel in Groningen gespeeld en verloor Zuidhorn met 1-0 door een doelpunt dat nooit geteld had mogen worden en lang pijn heeft gedaan bij de groenwitten.

Nu spelen beide ploegen op het Johan Smitsportpark in Zuidhorn en de wedstrijd begint om 15.00 uur. De scheidsrechter van dienst is de heer Walters uit Nieuwe Pekela. Ook in het seizoen 2017-2018 streden beide teams tot op de laatste dag voor een veilige plek. Zuidhorn veroverde die en Groen Geel redde zich in de nacompetitie.

De belangen zijn groot. Dit jaar degradeert één team rechtstreeks naar de Derde Klasse en twee clubs spelen in de nacompetitie, samen met 6 derdeklassers, waaruit slechts 1 ploeg na de zomer in de Tweede Klasse zal spelen. Groen Geel staat op de gevaarlijke 12e plaats en heeft 4 punten minder dan Zuidhorn. Bij winst zal dat gat geruststellend groot en 7 punten zijn. Natuurlijk zijn (vooral) FC Meppel en Nieuwleusen ook niet uitgeschakeld in de race om een veilige plek. Zij spelen zaterdag tegen elkaar, bij een nederlaag van Nieuwleusen lijkt die ploeg zich voor te kunnen bereiden op terugkeer naar de Derde Klasse.

Groen Geel begon aan seizoen 2017-2018 met drie nederlagen, leek zich goed te herstellen, maar moest in december toch weer een paar bittere pillen slikken, zoals de zure nederlaag bij Pelikaan S, toen de ploeg van trainer Robbie Wentink een 2-0 voorsprong verspeelde. Groen Geel scoort - net als Zuidhorn moeizaam - en kent geen echte topscorer. Het team herbergt genoeg kwaliteit, hoewel enkele spelers hun echte hoogtepunt al achter zich hebben liggen. In geval van nood kan Groen Geel altijd een beroep doen op mannen uit het tweede team, zoals de lange spits Teitsma, komende zaterdag ook actief in Zuidhorn, namelijk in het competitieduel tegen Zuidhorn 2, het team van coach Eduard Zuidema.

Was Groen Geel een paar jaar terug een behoorlijk oud team, nu spelen er ook jongeren in, zoals Jos Beek (die in de jeugd bij De Pelikanen speelde in het team waar Zuidhorn-trainer Kees Bouma als ‘vader van zoon Leon’ leider van was), Ruben Westenberg (ook overgekomen van De Pelikanen) en Indy Roode.

Groen Geel is onder de bezielende leiding van trainer Neal Haan in 7 jaar tijd opgeklommen van de 6e naar de 1e klasse. Haan deed dat door allerlei talentvolle voetballers te rekruteren bij clubs uit de omgeving, vooral OKVC bleek een belangrijke leverancier voor doelpuntenmakers voor Groen Geel. Succes trekt aan en langzamerhand kwamen er steeds meer voetballers naar Groen Geel. Vooral op voormalige leden van The Knickerbockers heeft Groen Geel een grote aantrekkingskracht. Die 1e klasse bleek een stap te hoog, want onder leiding van trainer Jan Veenhof degradeerde Groen Geel weer naar de huidige Tweede Klasse. Veenhof werd bedankt voor bewezen diensten en de huidige oefenmeester Robbie Wentink mocht proberen met de geroutineerde spelersgroep het verloren gegane terrein te herwinnen. Dat lukte vorig jaar niet en het lijkt ook dit seizoen niet te gebeuren. Wentink vertrekt naar Gorecht. Van de huidige selectie komen maar liefst 6 spelers van Be Quick Groningen. ZFC Zuidlaren en TKB zijn ook belangrijke leveranciers.

Bij Zuidhorn is iedereen ervan doordrongen dat de wedstrijd van zaterdag belangrijk is. In het oefenduel tegen DVC Appingedam speelde Zuidhorn best goed, maar had veel teveel moeite met scoren. Laurens Bloem en Jaap Jacobs troffen wel doel. Leek de selectie verdacht fit, nu het moment suprême dichterbij komt, zijn er toch weer wat tegenslagen. Laurens Bloem heeft last van een  knie en ook Bart Brandts Buys heeft fysieke problemen. Robin van der Steege raakte dinsdag op zijn ALO-opleiding geblesseerd tijdens een potje basketbal en zijn meespelen lijkt twijfelachtig. Ruben Kooistra was dinsdag nog ziek. Broertje Gideon is langdurig uitgeschakeld met een knieblessure, opgelopen bij DZOH. Verheugend is dat Ronnie Spijkerman weer volop meedoet. Hij speelde dit seizoen nog geen enkele minuut in een competitieduel.