Titelkandidaat De Weide komt in Zuidhorn op bezoek

29 maart 2018 21:15

Zaterdag ontvangt Zuidhorn het eerste elftal van De Weide. De gasten uit Hoogeveen doen het goed en staan op de vierde plaats met slechts 3 verliespunten minder dan koploper Bedum. Goede ervaringen met De Weide heeft Zuidhorn niet, de voorgaande drie duels in de laatste twee seizoenen werden verloren.

De Weide is een grote club uit Hoogeveen met een mooie accommodatie en veel actieve leden, veel jeugd ook. Het 1e elftal is in haar prestaties geen toonbeeld van stabiliteit, maar die wisselvalligheid is bij alle titelpretendenten in 2J is waar te nemen. Desondanks blijft het team van trainer Marcel Smid meedoen om de prijzen. In 2018 verloor De Weide al van Gramsbergen en Bedum, maar de hoofdprijs is nog niet uit zicht. Meedoen aan de nacompetitie zou ook al een knappe prestatie zijn.

De grote man, letterlijk en figuurlijk, van De Weide is Frank Benjamins, hij scoorde al 11x. De laatste twee wedstrijden was hij vanwege een vakantie niet aanwezig. Ismael Ucan maakte 5 doelpunten tot nu toe. Beide spelers scoorden ook tegen Zuidhorn in het eerste duel in Hoogeveen, Ucan zelfs twee keer. Opvallend is dat al 14 verschillende spelers een competitiedoelpunt hebben gemaakt. Trainer van De Weide is Marcel Smid, hiervoor werkzaam bij SCD’83 en ook geruime tijd assistent-hoofdtrainer van de grote rivaal HZVV. Smid blijft volgend jaar ook coach van de groenwitten.

Vorige week won De Weide eenvoudig van FC Meppel met 3-1. Een uitslag die Zuidhorn goed uitkwam. Het ene puntje in Delfzijl, gewonnen tegen de plaatselijke Neptunia Eems Boys Combinatie, hielp een beetje, maar niet genoeg. De situatie is nog steeds dreigend. De 11e plaats is veilig, maar Groen Geel, FC Meppel en Nieuwleusen hebben de moed nog niet opgegeven. Zaterdag ontvangt Groen Geel Nieuwleusen en op 28 april spelen Meppel en Groen Geel tegen elkaar. Zuidhorn zal nog heel wat punten moeten pakken, zeker in de vier thuiswedstrijden die nog resten. Naast De Weide komen ook Omlandia, DZOH en Nieuwleusen nog op bezoek. Zuidhorn speelt op vreemd terrein nog tegen Groen Geel, DESZ en op de slotdag tegen Drenthina, de laatste wedstrijd van trainer Gerrie Benus, die na tien jaar Drenthina stopt.

Over een geheel fitte selectie zal trainer Kees Bouma wel nooit beschikken. Blessures zijn de rode draad van deze jaargang. Zaterdag missen in ieder geval captain Laurens Bloem (na één training toch weer reactie in de gekwetste ledematen), architect Jordi Schuiling (die misschien zijn krukken kan thuislaten) en vormgever Kevin van der Kooi, wiens ribben en beenspieren voetballen onmogelijk maken. Tom Spijkerman, die de laatste wedstrijden een verrassend sterke comeback maakte na zo’n beetje 3 jaar blessureleed, heeft beide trainingen wegens ziekte gemist en zal ook niet kunnen beginnen. Peter Janse moet als politieagent soms in het weekend werken en zaterdag is zo’n dag. Positief is dat de broers Martijn en Stefan Smit zaterdag deel uitmaken van de selectie van het 1e team, beide jongemannen hebben veel potentie en gaan dat de komende jaren vaker laten zien in de hoofdmacht.

Scheidsrechter is Melarno Kraan, accountmanager bij Ziegler Brandweertechniek in Winschoten. Eerder deze jaargang leidde de heer Kraan het thuisduel tegen NEC Delfzijl (1-2 verlies voor Zuidhorn).