Zaterdag 1 wint overtuigend van HFC '15

15 augustus 2015 21:45

De derde oefenwedstrijd van Zuidhorn is naar tevredenheid verlopen. Voor het eerst dit seizoen op het hoofdveld wonnen de groenhemden met 5-0 van HFC '15, de nieuwe fusieclub uit Hoogkerk.

De meeste spelers van HFC’15 speelden vorig jaar bij CSVH, dat via de nacompetitie naar de 3e klasse degradeerde. In november ontsloeg het bestuur trainer Ron Kramer, maar ondanks dat zijn opvolger Lesmond Prinsen met twee zeges begon, hielp het ontslag niet. Eén punt uit de laatste 5 wedstrijden en twee nederlagen in de nacompetitie tegen De Weide kostte HFC het tweedeklasserschap.

Zuidhorn kon niet beschikken over Peter Janse en Wouter de Boer en ook de geblesseerden Fred Eilander en Peter Schultinga worden nog gemist. In de warming-up besloot Marco Meijer dat het verstandiger was zijn blessure nog enige rust te geven. Zuidhorn begon goed aan de wedstrijd, die onder broeierige omstandigheden op een goed veld werd gespeeld.

Na 10 minuten zag Kevin van der Kooi zijn schot van dichtbij gestopt. Even later wat dreiging van de Hoogkerkers, maar Groothof kon de bal naast kijken. Na goed werk van Daan Kocken zag Jaap Jacobs een hakje naast gaan en ook Jos Schultinga zocht het doel op de verkeerde plek. Een mooie kopstoot van Bart Brandts Buys trof evenmin doel. Na een half uur een knappe aanval van de thuisclub, maar de inzet van Jos Schultinga leverde niet meer dan een hoekschop op. Daan Kocken leek met het hoofd te gaan scoren na een vrije trap van Laurens Bloem, maar ook nu verdween de bal net naast.

Doelpunten konden niet uitblijven en nadat HFC voor de tweede keer dreigend voor Groothof verscheen werd het toch dik verdiend 1-0. Bart Brandts Buys scoorde na een mooie aanval met Jos Schultinga als knappe aangever. Vlak voor de thee verkwanselde HFC een prima kans.

De ploeg uit Hoogkerk had na de doelwisseling steeds meer moeite het tempo te volgen. Wederom was de eerste kans voor de goed spelende Kevin van der Kooi en in de 54e minuut was Van der Kooi opnieuw dichtbij een doelpunt na een prachtige aanval met Jasper van der Woude en Schultinga als voorbereiders. Jaap Jacobs zag een treffer afgekeurd wegens buitenspel, hoewel gerust wat vraagtekens bij het vlagsignaal gezet konden worden.

Blijkbaar inspireerde het Jacobs, want onder toeziend oog van zijn ouders (overgekomen uit Gelderland) scoorde hij binnen 20 minuten drie keer. Een prachtige hoekschop van Schultinga kopte Jacobs in de 62e minuut overtuigend binnen en twee minuten later bekroonde hij voorbereidend werk van Jan Peter Steenbergen en opnieuw Schultinga: 3-0.

In de 81e minuut deponeerde Laurens Bloem een vrije schop op de kopgrage schedel van de nieuwbakken inwoner van Zuidhorn en Jacobs kopte prachtig binnen: 4-0. Het slotakkoord was voor Daan Kocken die de zoveelste mooie hoekschop van Schultinga tegen het nylon knikte: 5-0.

In de laatste minuut moest Marcel Groothof zijn moeilijkste redding van de middag verrichten en met behulp van de paal hield hij zijn doel schoon. In de allerlaatste seconden van het sportieve duel kreeg Schultinga nog een prima kans zijn duel met een doelpunt te bekronen, maar hij strandde op de goede doelman van de Hoogkerkers. ‘Nog veel te doen’, verzuchtte de nieuwe trainer van HFC Sjoerd Rozema.

Dinsdag speelt de ploeg van trainer Kees Bouma de laatste oefenwedstrijd, tegen Kollum. Opnieuw thuis en de aanvang is 19.00 uur. Daarna beginnen de drie bekerwedstrijden en dan volgt het echte werk; de competitiestart tegen VVI uit Idskenhuizen.

Opstelling Zuidhorn:
Groothof; Kocken (46: Van der Woude), Bloem, Spijkerman (68: Kocken), de Gries (46: Doornbos); Schultinga, Kooistra( 46: Wijngaarden), Van der Kooi, Brandts Buys (69: Kooistra); Steenbergen (70: de Gries), Jacobs.