Zuidhorn naar 8-1 bekerzege in Leens

23 augustus 2015 14:00

Zuidhorn heeft in de eerste bekerwedstrijd aangetoond toe te groeien naar de vereiste vorm om de competitie te beginnen. In Leens werd FC LEO (vorig seizoen kampioen in de 4e klasse en gepromoveerd naar 3B) met maar liefst 8-1 verslagen.

De eerste helft was indrukwekkend van Zuidhorn, 0-7 stond het halverwege. De grote man van Zuidhorn was Jaap Jacobs die 6 x scoorde.

Zuidhorn kon naast de langdurig geblesseerden (Eilander, Peter Schultinga, Chris Sikkema)  niet beschikken over Bart Brandts Buys, Marco Meijer, Henry Wijngaarden en Ronnie Spijkerman.

Het was warm in Leens en het gras was iets te lang, maar dat weerhield Zuidhorn er niet van een prima eerste helft te spelen. Jacobs gaf al in de openingsfase twee waarschuwingsschoten af, op aangeven van Jos Schultinga en Wouter de Boer. Beiden troffen net geen doel. Na een minuut of zeven was het wel raak. Eelco de Gries bezorgde de bal bij Kevin van der Kooi , die na wat kap- en draaiwerk knap raak schoot : 0-1. Na een kwartiertje verdubbelde Zuidhorn de voorsprong. Ruben Kooistra veroverde de bal, bediende Jan Peter Steenbergen, die Jaap Jacobs in balbezit bracht: 0-2. Halverwege de eerste helft  maakte Jacobs op fraaie wijze zijn tweede en Zuidhorns derde, na voorbereidend werk van Kooistra en De Gries.

Even later veroverde Kooistra opnieuw de bal op het middenveld, zette Jacobs aan het werk en die toonde deze middag een ongekende doeltreffendheid: 0-4. Waar Zuidhorn na de eerdere 4-0 zege in een oefenwedstrijd begin augustus best een lastige middag had verwacht, was het na een half uurtje al geheel en al gespeeld. De defensie gaf tot 44e minuut niks weg en  er werd geduldig gespeeld.

Na ruim een half uur zorgde Jacobs voor 0-5. De voorzet was van Jan Peter Steenbergen, Eelco de Gries kopte de bal voor de schietgrage onderdanen van Jacobs en de arme doelman Marco Wiegers had opnieuw het nakijken. Even later smashte de keeper een kopbal van Jus Schultinga vlak voor de doellijn weg, maar na 42 minuten moest hij opnieuw capituleren. Een knappe voorzet van Wouter de Boer werd prachtig ingekopt door Jaap Jacobs: 0-6. Vijf doelpunten op rij, gemaakt in 27 minuten tijd, inclusief een drinkpauze!

Voor de pauze aanbrak werd FC LEO ook een paar keer gevaarlijk. Topschutter Rowan Rozema verzuimde een foutieve pass van Laurens  Bloem af te straffen, Marcel Groothof redde bekwaam. Nog binnen de minuut opnieuw een kans na een misverstand tussen doelman Groothof en Wouter de Boer. Nu liet Stan Buikema de mogelijkheid liggen. Het slotakkoord was voor Zuidhorn. Jasper van der Woude zette de bal voor, Jaap Jacobs kopte op de kruising van paal en lat, waarna Jan Peter Steenbergen de rebound hard raak schoot: 0-7.

De tweede helft kon niet net zo goed worden, dat realiseerde iedereen in de pauze zich wel bij Zuidhorn. Helaas was het wel een heel stuk minder. Stan Buikema kreeg de eerste kans voor de thuisclub en aan de andere kant schoot Steenbergen net voorlangs op aangeven van Jacobs. Steenbergen bediende Jasper van der Woude, die het dekseltje met de juiste keuze niet kon openmaken. Jos Schultinga schoot na 72 minuten net voorlangs en mocht daarna uitrusten op de bank, samen met De Gries en De Boer.

Hun vervangers waren  Wichard Sikkema, Robin Boersema en Peter Janse. De laatste deed meteen van zich spreken met een knappe pass op Jacobs, die iedereen zijn hakken liet zien en de doelman wederom kansloos liet. Kort daarna scoorde Rowan Rozema de eretreffer voor FC LEO en ook deze treffer mocht er zijn. Groothof was totaal kansloos: 1-8. Rozema kreeg nog een grote kans voor de ploeg van trainer Klaas van der Ploeg, maar het bleef bij negen treffers. Scheidsrechter Blom leidde voortreffelijk.

Opstellingen:
FC LEO: Wichers; Gerrits (46: Koster), Poort, Van der Ploeg, Schuttenbeld; Kolkena (70: Buys), Kadijk, Kloosterman, Rozema, Buikema, Zuidema.

Zuidhorn: Groothof; Van der Woude, Bloem, Kocken, De Boer (71: Boersema); Schultinga (71: Sikkema), Kooistra, Van der Kooi, de Gries (71: Janse); Steenbergen, Jacobs

Geel: Gert–Jan van der Ploeg (FC LEO)

De meeste concurrenten uit de competitie van Zuidhorn wonnen ook. VVI, dat over twee week naar Zuidhorn komt, versloeg 4e klasser Trynwalden met 2-0. VEV’67, een week later de tegenstander, overklaste FC Grootegast met 5-1.

Dinsdag volgt een serieuze test voor de ploeg van trainer Kees Bouma. The Knickerbockers komt op bezoek en deze ploeg speelt al jaren in de tweede klasse en is dus een serieuze graadmeter. Trainer van TKB is Arnold van der Kooi, de vader van Kevin. De wedstrijd begint om 18.45 uur.