Zuidhorn treft met Groen Geel weer een titelkandidaat

4 april 2019 16:00

De derde topper op rij staat voor Zuidhorn op het programma. Na Be Quick en LTC is nu Groen Geel de tegenstander. Dit keer speelt Zuidhorn op het eigen complex en de wedstrijd begint om 15.00 uur.

Groen Geel heeft op papier een zeer sterke selectie. Een flink deel van de groep van Neal Haan speelde recent in de hoofdklasse of op divisieniveau. De mannen zijn ook nog op een leeftijd dat ze goed kunnen presteren in de standaardklasse. Echter, niet voor alle GG-voetballers is hun hobby dermate belangrijk dat ze elke zaterdag aanwezig kunnen zijn. Logisch, het zijn stuk voor stuk mannen, die jarenlang veel aan de kant hebben gezet voor het spel met de kunstlederen bal. Daarom is er nu ook tijd voor een weekendje weg. Blessures spelen GG ook parten, wat dat betreft kunnen beide coaches elkaar de hand schudden.

Jelle Teitsma nog steeds onmisbaar
Groen Geel staat eigenlijk het hele seizoen al op plaats 2, 3 of 4. Momenteel staat de ploeg van Haan op plek twee met minder verliespunten dan koploper Zuidhorn, maar meer dan nummer 3 LTC. De afgelopen vier wedstrijden wist Groen Geel allemaal te winnen, 12 punten. Ter vergelijking, Zuidhorn pakte maar 5 uit de laatste 4 duels. Opvallend aan dat kwartet zeges van GG is dat het in alle wedstrijden op achterstand heeft gestaan en drie van de vier keer werd pas in de slotfase een achterstand omgezet in een voorsprong. Tegen Noordwolde wonnen de mannen van Corpus den Hoorn tweemaal met 4-3. Afgelopen zaterdag bewees de 36-jarige spits Jelle Teitsma weer zijn grote waarde. De man, die in het eerste duel tussen Zuidhorn en Groen Geel met een pittige enkelblessure naar de kant strompelde, is weer de letterlijk en figuurlijk grote man van zijn ploeg.

Toch kun je niet anders concluderen dan dat GG niet geheel aan de hoge verwachtingen voldoet. De lijst van nieuwe aanwinsten was lang en als je Haaye Feenstra (van ACV), Thomas Metzemaekers (ook van ACV), Erik Nederhoed (van Be Quick 1887 zondag) en Jorco van Hezel (van Harkemase Boys) mag verwelkomen in je selectie is een titel in de Derde Klasse een logisch streven. Dat kan nog, want de ploegen staan dicht bij elkaar en Groen Geel is volop in de race. In de winterstop kwam Job van Dalfsen over van het 1e team van SC Genemuiden, alsof er nog niet genoeg ervaring op hoog niveau rondloopt.

Contract trainer Neal Haan niet en toen weer wel verlengd
Bij Groen Geel zijn Rik Spekken en doelman Indy Roode geblesseerd. Trainer van deze vedetten is Neal Haan. Hij zou eerst stoppen en Groen Geel had al een advertentie de digitale wereld in geslingerd. Naar verluidt solliciteerde Haan naar aanleiding van de profielschets spoorslags en het eenmansbestuur van de studentikoze vereniging kon niet anders dan de verbaal sterke Haan opnieuw op de loonlijst plaatsen.

Zuidhorn tevreden of teleurgesteld
Bij Zuidhorn vochten afgelopen zaterdag na het duel met LTC intense teleurstelling en voldane tevredenheid om voorrang. Knap hoe Zuidhorn LTC bespeelde, zo verdraaid jammer dat in de 91e minuut nog de 1-1 moest worden toegestaan. Thijs Zwarteveen was dinsdag ziek, Wouter de Boer kampte met een knieblessure, Ruben Buursema ondervond ernstige hinder van een grote teen, maar Jan Peter Steenbergen was terug van de laatste korte skivakantie (van dit jaar). Van het stelletje langdurig geblesseerden weinig nieuws. Waarschijnlijk zullen Robin van der Steeg, Gideon Kooistra, Ronnie Spijkerman, Jasper van der Woude, Sietse Slagter, Mathijs Balk en mogelijk Kevin van der Kooi pas weer aan serieus voetballen toe komen als de nieuwe trainer Bob Pontjodikromo in dienst is. 5 van de 7 gekwetsten zijn verdedigers. Tom Spijkerman revalideert voorzichtig en kan misschien in mei nog ingezet worden.

Voorlopig doet Zuidhorn het met de voornamelijk jongemannen, die tegen LTC met hart en ziel streden. Zes van de 13 ingezette spelers in Assen zijn 20 jaar of jonger. Nacompetitie is het doel, kampioen worden nog steeds een streven. Daarvoor zou een overwinning op de gasten uit Groningen-Zuid enorm helpen. Groen Geel en Zuidhorn hebben de laatste jaren mooie duels uitgevochten. Eerder dit jaar werd het 2-2. Voor Zuidhorn doelpuntte Jaap Jacobs twee keer, voor het thuisspelende GG waren David van der Meijden en Jelle Teitsma succesvol. Vorig seizoen, dik een jaar gelden, speelden beide ploegen in de Tweede Klasse tegen elkaar op het Johan Smit park. Zuidhorn won met 6-2, 4 treffers van Jacobs, eentje van Laurens Bloem en een van Jan Peter Steenbergen. Voor Groen Geel doelpuntten Hamming en Jans, beiden vertrokken (naar respectievelijk Zuidlaren en Gorecht).

Zuidhorn tegen Groen Geel is ook de wedstrijd tussen de twee topscores van 3C. Jacobs staat op 24, Teitsma op 20.