Zaterdag 1: de zegereeks ten einde

20 oktober 2019 16:15

Na vier overwinningen lukte het de mannen van Pontjodikromo niet om de zegereeks voort te zetten.

Er was niets dat daar op wees, want al direct nadat scheidsrechter Tyler de wedstrijd het leven gaf, zakte SC Veenwouden in als een matras onder een aan overgewicht lijdend elftal en was er de eerste kans voor Jordi Schuiling. Hij kreeg de bal van Jaap Jacobs maar zijn schot miste de precisie en belandde in het zijnet. Precisie, dat was het waaraan het veel spelers in het groen wit ontbrak.

Daarnaast ontbrak ook Milan Stad, hij moet drie wedstrijden vanaf de kant toekijken als gevolg van de rode kaart die hij een week eerder op Friese bodem had opgelopen. Jos Schultinga was zijn vervanger en voor het overige liet trainer Pontjo zijn team ongewijzigd. Dus stond ook deze keer Brian Tefi als rechtsvoor gepositioneerd en vormden Ruben Kooistra en Ronnie Spijkerman het hart van de verdediging, met links Wouter de Boer en rechts Stefan Smit.

In het eerste kwartier kreeg Zuidhorn de nodige kansen om de trouwe supportersschare te laten juichen. Zo was er in de 6e minuut een goed aangesneden pass van Thijs Zwarteveen op de sterk spelende Brian Tefi, maar een polletje op de verder goed bespeelbare grasmat zorgde er voor dat de bal ver over het doel ging. Even later kreeg Thijs Zwarteveen de bal op een presenteerbladje van zijn aanvoerder, maar zijn schot miste precisie en verdween naast het doel.

Lieten de mannen van trainer Van Zwol dan niets zien? Toch wel. Veelal na slordig balverlies van de thuisploeg, werden de voorwaartsen uit Veenwouden aan het werk gezet en dat leidde tot een aantal kleine kansen. In de 23ste minuut was het Brian Tefi, die na een pass van Thijs Zwarteveen met een snoeihard schot vanaf de rand van de 16  keeper Vrieling beproefde. Deze redde knap, zoals hij dat deze middag nog vaker zou doen. Even later liet Stefan Smit zich foppen bij de achterlijn maar de doelpoging werd door De Boer tot corner gekopt. De corner leverde vervolgens niets op, net als veel corners die middag door de verdediging onschadelijk werden gemaakt, als een verdacht pakketje door de EOD.

De thuisploeg kreeg steeds meer de controle over de wedstrijd, maar de kansen werden niet omgezet in doelpunten. Zo miste Thijs Zwarteveen de nauwkeurigheid toen hij op tien meter van de goal, na een vrije trap van De Boer, oog in oog stond met de keeper. Ook Brian Tefi wist het net niet te vinden, nadat hij de bal perfect kreeg aangespeeld door Jos Schultinga. Nadat Stefan Smit vol op de keeper schoot en Thijs Zwarteveen de rebound niet verzilverde trad in de 42e minuut een voetbalwet in werking: als je zelf de kansen niet benut dan… Even was de organisatie bij de thuisploeg in defensief opzicht niet op orde waardoor de linkerspits Stefan Smit kon passeren. Ruben Kooistra kon de voorzet er niet meer uit halen. Sybrand de Graaf schoot de bal geheel vrijstaand langs keeper Lars Striesenou, 0-1.

Na de theepauze ging de thuisclub direct voor de gelijkmaker. In de 50e minuut passeerde Brian Tefi zijn tegenstander en zette vanaf de achterlijn strak voor; deze bal was een prooi voor De Adelaar. Hij zette zijn ploeg op 1-1 en scoorde zijn 150ste competitiedoelpunt. Na afloop van de wedstrijd werd Jacobs voor deze prestatie gehuldigd door het bestuur van vv Zuidhorn.

Diezelfde Jacobs kreeg niet lang daarna de kans om zijn ploeg op voorsprong te zetten, maar de nauwkeurigheid ontbrak. Trainer Van Zwol bracht Jelmer de Vries en haalde Ronald Procee van het veld. Nog geen minuut later, in de 62e namelijk, viel het mooiste doelpunt van de middag. Nadat de uitstekend leidende scheidsrechter Tyler voordeel had gegeven kon Thijs Zwarteveen de bal loepzuiver terugleggen op Brian Tefi, die de bal op de goal van SC Veenwouden afvuurde als een lange afstand raket waar Kim Jong-un jaloers op zou zijn: 2-1.

Even later had Jaap Jacobs de wedstrijd op slot kunnen gooien, maar zijn kopbal uit een vrije trap van De Boer werd eenvoudig gevangen door keeper Vrieling. Trainer Pontjodikromo wilde de voorsprong consolideren door met een extra middenvelder te gaan spelen. JP Steenbergen kwam binnen de lijnen en Ronnie Spijkerman verliet het strijdtoneel. Jos Schultinga en Brian Tefi zakten een linie terug en Martijn Smit vormde nu met Ruben Kooistra het centrale duo. Vijf minuten later, in minuut 70, ging het verdedigend mis en kon Wietse Veenstra de bal over Lars Striesenou het doel in werken: 2-2. JP Steenbergen draaide kort daarna weg bij zijn directe tegenstander, maar zijn schot belandde op het aluminium in plaats van in het net.

Kevin van der Kooi, die kwam voor de licht geblesseerde Jordi Schuiling, kreeg een enorme kans om de middag glans te geven. Een voorzet van Brian Tefi kwam na een overstapje van Jacobs voor de voeten van Van der Kooi, maar zijn schot vanaf zeven meter voor de doellijn stuitte op de doelman uit Veenwouden. Het leek wel of Veenwouden van de gelijkmaker meer energie had gekregen. Geen minuut later scoorde Stefan Jan Sijtsma 2-3 en even later in de 80ste minuut maakte hij de 2-4. Bij deze beide doelpunten was de organisatie aan Zuidhorner zijde, normaal gesproken een van de sterkste punten, niet in orde.

Na 90 minuten was het eerste verlies in deze competitie een feit; een flinke domper. Zuidhorn miste deze middag de precisie in de afwerking, de nauwkeurigheid in de passing en na de omzetting ook de organisatie, waardoor Veenwouden de kans kreeg om punten mee naar huis te nemen. Ondanks het verlies is Zuidhorn nog steeds en onverwacht koploper in de tweede klasse. Het speelt volgende week tegen de nummer twee FC Burgum. Een kraker in de strijd om de eerste periodetitel!