De voorzitter over: een tweede kunstgrasveld

8 september 2015 13:45

vv Zuidhorn staat voor een van de grootste uitdagingen van de afgelopen jaren en onderzoekt met de gemeente of de aanleg van een tweede kunstgrasveld haalbaar is.

Beste mensen,

Twee jaar geleden heeft het bestuur van vv Zuidhorn de capaciteitsproblemen van onze vereniging voor het eerst bij de gemeente aangekaart. Politieke partijen werden uitgenodigd om de problematiek onder de aandacht te brengen, maar concrete acties bleven uit.

Sinds die tijd is de vereniging blijven groeien en is het gebrek aan trainingscapaciteit alleen maar groter geworden. Een paar maanden geleden hebben we daarom een notitie opgesteld waarin we onze wens voor de aanleg van een tweede kunstgrasveld nogmaals onder de aandacht van de politiek en het gemeentebestuur hebben gebracht.

Kort samengevat hebben wij voorgesteld om het geld dat in 2016 beschikbaar is voor onderhoud van het bestaande kunstgrasveld, te gebruiken voor de aanleg van een tweede kunstgrasveld. Daarbij hoeft de gemeente dan alleen nog het verschil tussen het bedrag voor onderhoud en het bedrag voor de aanleg van een tweede kunstgrasveld te overbruggen. In het voorstel staat verder dat wij als vereniging ook bereid zijn een deel voor onze rekening te nemen.

Als vereniging zouden we kunnen participeren in het duurzaam maken van de sportaccommodaties in het Johan Smitpark, bijvoorbeeld door bij te dragen aan de financiering van zonnecollectoren op of aan de sporthal, of op een andere locatie. Een andere optie is dat we met behulp van vrijwilligers en wellicht ook sponsoren zelf klein onderhoud, zoals het maaien van de velden, voor onze rekening zouden kunnen nemen.

Verder hebben we als te onderzoeken mogelijkheid genoemd om als vereniging, opnieuw met behulp van vrijwilligers en mogelijk sponsoren, de schoonmaak van de kleedkamers voor onze rekening te nemen.

Dit alles om de stijging van de jaarlasten, die tussen de €13.000,00 en €15.000,00 bedraagt, te beperken of zelfs op te lossen. Op deze manier kan de gemeente investeren in een tweede kunstgrasveld zonder dat de jaarlasten daarmee erg toenemen.

De notitie is op 29 juni 2015 tijdens de bespreking van de voorjaarsnota  in de gemeenteraad besproken en de raad heeft op basis daarvan een motie aangenomen. Daarmee heeft college (burgemeester en wethouders) de opdracht gekregen om samen met vv Zuidhorn de mogelijkheid voor de aanleg van een tweede kunstgrasveld te onderzoeken, rekening houdend met de capaciteit van andere verenigingen binnen de gemeente en nog een aantal zaken.

Op basis van deze motie hebben we als bestuur een werkgroepje samengesteld bestaande uit Martijn Bouwman, Jan Stuitje, Minne Bonnema en ondergetekende, om tal van zaken te onderzoeken, waarvan we verslag uitbrengen aan het college.

Ook de gemeente zoekt een aantal zaken uit, zodat we aan het eind van de maand voldoende materiaal hebben op basis waarvan het college met een voorstel naar de raad kan. Eind september moeten we met het onderzoek klaar zijn, om het te kunnen agenderen voor de begrotingsvergadering van de gemeenteraad.

Mochten jullie als lezers ideeën hebben op basis waarvan vv Zuidhorn de jaarlijkse financiële lasten voor de gemeente zou kunnen reduceren of heb je ideeën voor acties die we kunnen uitvoeren om extra geld bijeen te brengen, stuur mij dan even een mail met je suggesties.

Sinds de term participatiesamenleving in de politiek is gelanceerd wordt er van ons verwacht dat we zelf ook een substantiële bijdrage leveren aan zaken die we als burgers willen realiseren. Volgens mij moeten we hier ook ten aanzien van een tweede kunstgrasveld samen toe in staat zijn, want gelukkig hebben we heel veel betrokken leden en sponsoren!

We houden jullie de komende tijd op de hoogte en zodra we nieuws hebben zullen we dit middels de website met jullie delen.

Met vriendelijke groet,
Hessel Brandsen