MO13-1 blijft op koers

ST Marum/Westerkwartier MO13-1

6 april 2019 9:00

Onbekend

Na een moeizaam eerste kwartier verzet MO13-1 de bakens en trekt het de wedstrijd tegen Marum zakelijk naar zich toe. Er wordt met een 1 - 0 voorsprong gerust en in de tweede helft wordt de 2 - 0 aangetekend. De verdediging geeft helemaal niets weg en Nikki Stad is met twee doelpunten weer van waarde voor de ploeg. Door deze belangrijke overwinning blijft Zuidhorn in de race voor ritje op de platte kar door de ommelanden en het bruisende centrum van Zuidhorn.

Vandaag staat er een heuse derby tegen Marum op het programma. In de eerste wedstrijd werd met 1 - 3 gewonnen maar daarvoor moest Zuidhorn wel alle registers open trekken. We moeten het vandaag helaas zonder Sterre doen die er wegens omstandigheden niet bij kan zijn. De wedstrijd wordt gespeeld op ons favoriete veld 2, alleen is het tijdstip van 9 uur wat aan de vroege kant.

Dat het voor de dames erg vroeg is wordt duidelijk in de eerste 15 minuten, die het beste kunnen worden gekwalificeerd als hotseknotsbegonia voetbal. Het is van beide kanten erg rommelig en slordig, maar na verloop van tijd is Zuidhorn in staat om de goed ingeslepen automatismen beter aan te spreken en ontstaat er meer structuur in de aanvalsopzet.

Vooral vanaf rechts komt er veel gevaar via Violet die gedurende de hele wedstrijd puike voorzetten aflevert. Daarnaast beschikt ze ook nog over een uitgebreide truckendoos de ze met enige regelmaat opentrekt. De eerste echte kansen zijn voor Zuidhorn maar het vizier staat nog niet op scherp. Marum beperkt zich tot verdedigen en probeert met lange ballen de verdediging te verontrusten.

In dit soort wedstrijden is het van groot belang om een voorsprong te nemen omdat de tegenstander anders steeds meer in haar eigen kansen begint te geloven. Gelukkig is het Nikki die 5 minuten voor rust de bal vanaf de 16 meter in de kruising jaagt, waardoor Zuidhorn met een goed gevoel de rust in gaat.

Na de rust een meer eenzijdig beeld. Zuidhorn is vol in de aanval en Marum beperkt zich  tot verdedigen. Hun gevaar moet komen van hun grote en snelle middenvelder, maar die wordt goed afgeschermd door Ashanti, Indy, Norah en de onverzettelijke Mara en komt er daardoor eigenlijk niet aan te pas. Ook de backs Madelief en Nienke spelen een uitstekende match, waarbij Nienke zich ook in aanvallend opzicht een paar keer goed manifesteert. Mede hierdoor heeft onze betrouwbare sluitpost Renske weer eens een rustige ochtend en kan ze zich beperken tot een paar uitstekende spelhervattingen.

Op het middenveld spelen Mette, Rosan en Caitlin een lekkere wedstrijd en sturen ze met regelmaat hun directe tegenstanders het bos in. Aanvallend blijven de kansen komen, de beide vleugelflitsers Violet en Carmen blijven hun tegenstander maar te snel af en een verdere voorsprong lijkt slechts een kwestie van tijd. Het meer dan verdiende doelpunt komt er uiteindelijk als Nikki met een subtiele voetbeweging de verdediging van Marum kansloos laat. Het doelpunt doet haar vader denken aan de 0 - 1 van Sadio Mane’ in de wedstrijd tegen Bayern München, maar dan anders.

Toch komt volgens de kenners de mooiste actie van de wedstrijd op naam van leider Vincent die in desperate poging om een bal uit de bosjes te halen met acrobatische pirouette over de omheining zweeft en het publiek enigszins in verwarring achterlaat.

Kortom het was een ochtend met een hoge amusementswaarde waarin weer 3 belangrijke punten zijn bijgeschreven. De wedstrijd verliep sportief en de leiding was in handen van een uitstekende scheidsrechter. Het blijft spannend in de competitie omdat ook directe concurrent GVAV met grote cijfers wint. De volgende wedstrijd is uit tegen de Wilper Boys, waar we in de heenwedstrijd een nipte overwinning tegen behaalden, dus ook in deze wedstrijd zullen we weer vol aan de bak moeten om op koers te blijven!