MO13-1 Komt uitstekend uit de startblokken ​

Zuidhorn MO13-1

9 februari 2019 9:00

Onbekend

Na een aantal weken welverdiende rust komt MO13-1 in haar eerste duel na de winsterstop uitstekend uit de startblokken. In de eerste helft is het spelbeeld nog wat rommelig, de harde wind die dwars over het veld blaast is hier mede debet aan, maar in de tweede helft neemt MO13-1 het initiatief en weet het dik verdiend de 3 punten uit Marum mee naar huis te nemen.
Het MO13-1 team is dit seizoen een mix uit speelsters uit de MO13-1, de MO13-2, en de MO11-1. In de eerste competitiehelft weten de dames een knappe tweede plaats in hun poule te veroveren. Kampioen Gorecht (waarvan 2 dames met SC Heerenveen meetrainen) is duidelijk een maatje te groot, maar in het thuisduel weten ze deze opponent toch het vuur aan de schenen te leggen en gaat de wedstrijd maar nipt verloren (2-3).
Na de winterstop is er sprake van een nieuwe indeling, dus het is even afwachten wat het niveau van de tegenstander (Marum) zal zijn. We moeten het vandaag stellen zonder Renske en Ashanti en ook onze coach Mario heeft andere verplichtingen. Anniek (MO13-2) en Violet (nieuw) sluiten aan en bij absentie van Renske neemt Nienke plaats onder de lat.
In de eerste 10 minuten van de wedstrijd is het even aftasten. Marum neemt het initiatief en het is direct duidelijk dat er aan hun kant een fysiek sterke speelster is die ook nog eens heel hard kan lopen en heel goed kan voetballen. Het is dus zaak om haar niet te veel in balbezit te laten komen en voortdurend rugdekking te geven. Indy wijt zicht met verve aan deze taak en weet het gevaar goed te neutraliseren.
In de loop van de eerste helft neemt Zuidhorn steeds meer het initiatief en krijgt het ook een veldoverwicht. Toch leidt dit niet tot grote kansen omdat Marum compact en resoluut verdedigt. Verder is de harde wind die dwars over het veld staat een extra moeilijkheidsfactor.
In de rust krijgen de dames nog wat extra aanwijzingen van de technische staf en dit resulteert direct in een aantal goede aanvallen. De veldbezetting en het positiespel is beter dan in de eerste helft en waar mogelijk wordt de combinatie gezocht. Het duurt niet lang of er ontstaan de eerste kansen voor de dames uit Zuidhorn. Uit een van deze kansen stuit Carmen op de keeper van Marum en is Nikki attent en weet uit de rebound de verdiende 0 – 1 op het scorebord te zetten.
Zuidhorn blijft het initiatief houden en 5 minuten voor het einde van de zuivere speeltijd weet Nikki met een bekeken lob de keeper van Marum wederom te verschalken. Het lijkt erop dat de wedstrijd is gespeeld, maar het venijn zit dit keer in de staart. De sterspeelster van Marum weet zich door de verdediging van Zuidhorn heen te worstelen en met een onhoudbaar schot brengt ze de spanning weer terug.
Gelukkig laten de dames van Zuidhorn dit niet op zich zitten en met een prachtig schot in de kruising schiet Mara alle hoop van Marum aan gruzelementen. Niet veel later beëindigt de goed leidende scheidrechter de wedstrijd en zijn de eerste punten weer in de tas. Zuidhorn kan terugkijken op een goede start van de tweede seizoenshelft in een wedstrijd waarbij –om met Erik Ten Hag te spreken- de restverdediging goed op orde was en er bijna geen kansen werden weggegeven. Als we deze lijn weten door te trekken dan gaan we nog een mooie tweede seizoenshelft tegemoet.