Zaterdag 1: top in 2e klasse is uitdaging

12 september 2015 15:00

Bulthuis, J.G.

Onbekend

Zaterdag 1 heeft tegen VEV'67 ervaren dat de top van de Tweede Klasse nog wel een maatje te groot is. vv Zuidhorn Zaterdag 1 had in haar eerste uitwedstrijd weinig in te brengen tegen VEV'67. In Leek werd met slechts 1-0 verloren maar de score  was nauwelijks een afspiegeling van de krachtsverhoudingen.

VEV was een stuk sterker, maar Zuidhorn werkte keihard en verdedigde met overtuiging. De ploeg uit Leek heeft zich na de degradatie kunnen versterken met onder andere Koert Thalen en keeper Klaas Kleiker en zal ongetwijfeld een rol spelen in de titelstrijd.

Zonder topscorer
Zuidhorn trad aan zonder spits en topscorer Jaap Jacobs. Bij VEV ’67 –dat compleet aantrad– keerde Enrico Wardenier terug in de ploeg en kroonde zichzelf meteen tot matchwinner. Het spelbeeld was eenzijdig. VEV’67 zette Zuidhorn onder druk en gaf de gasten weinig ruimte om te voetballen.

In de 1e helft kwam de ploeg van trainer Kees Bouma er via enkele mooie combinaties die eindigden bij Jos Schultinga nog wel eens  uit, na de thee lukte dat ook niet vaak meer. VEV’67 zette veel druk op de gasten en bleek ook fysiek een sterk team.

Na 5 minuten stopte doelman Marcel Groothof, die zeer goed keepte, een vrije trap van Wardenier en even later kopte Ton Baan een kansrijke corner over. Rense Dijk strandde op Groothof.

Halverwege de 1e helft kreeg Zuidhorn een kansje na een overtreding op Jan Peter Steenbergen mocht Laurens Bloem aanleggen voor een vrije trap. De bal eindigde via de muur in handen van de van Be Quick terug gekeerde doelman Klaas Kleiker. Die trapte de bal snel uit en de twee voorin gebleven aanvallers van VEV’67 verschalkten drie verdedigers van Zuidhorn. Enrico wardenier liet Groothof van dichtbij kansloos: 1-0. Een verdiende voorsprong, maar vanuit gasten oogpunt een knullig en onnodig doelpunt.

Niet gevaarlijk genoeg
De wedstrijd kwam wat meer in evenwicht, maar de ploeg van trainer Luitzen Nijboer bleef de bovenliggende partij. Enrico wardenier was in de 41e minuut dichtbij een tweede treffer, maar via Groothof werd het een hoekschop.  Aan de andere kant een prachtige pass van Peter Janse op Schultinga, die net te lang aarzelde om tot echt gevaar te komen. Het laatste memorabele moment kwam van Jeffrey Visscher, die stuitte op Groothof.

Na de pauze had Zuidhorn de wind mee, die overigens snel ging liggen, waarmee dat voordeel wegviel. Na 5 minuten claimde 'heel Zuidhorn' een strafschop toen Jos Schultinga, na een knappe aanval van de gasten, binnen het strafschopgebied met de bal aan de voet uit zijn evenwicht werd gebracht. De goed leidende scheidsrechter Bulthuis uit Siddeburen vond het geen strafschop waard. Doelman Kleiker vond dat blijkbaar niet genoeg en werkte de opgekrabbelde Schultinga opnieuw tegen het gras. Geel viel hem ten deel.

Met opgeheven hoofd
Na een uurtje voetballen bediende Jasper van der Woude zijn teamgenoot Peter Janse met een fraaie pass. Om het moment suprême lukte het Janse niet zijn gevreesde schot te tonen. Eigenlijk was het daarna wat Zuidhorn betreft wel gebeurd met kansen op doelpunten.

Halverwege hielden Groothof en Laurens Bloem in een innige samenwerking een inzet van Gerhard van den Berg uit het doel en Groothof bleef prima keepen. Met de voet (kans Koert Thalen) en met de handen op schoten van Jeffrey Visscher en Ton Baan. Wissels en veel gele kaarten (5 voor de thuisclub, één voor de gasten) vertraagden de wedstrijd. Ook een echt slotoffensief zat er niet in voor Zuidhorn, dat strijdend ten onder ging en met opgeheven hoofd het veld kon verlaten.

De conclusie is dat VEV’67 vast mee zal doen voor het kampioenschap en dat een veilige plek in de middenmoot een prachtige prestatie voor Zuidhorn zal zijn. Volgende week komt Heerenveense Boys naar Zuidhorn en VEV’67 gaat op bezoek bij De Walde.

Opstellingen
VEV’67: Kleiker, Van der Galien, Baan, Elderman, Wiegman, Eeuwema (65: Th. Tjoelker), Thalen, Visscher (72: Koning), Dijk, Wardenier, Van den Berg.

Zuidhorn: Groothof, Kocken, Bloem, Spijkerman, Van der Woude, Kooistra, Van der Kooi, Brandts Buys (70: Schuiling), Schultinga, Janse (75: Meijer), Steenbergen.

Kaarten
Geel: Van der Kooi (Zuidhorn), Eeuwema, Kleiker, Koning, Tjoelker en Dijk (allen VEV’67).

Hans Bulthuis