Zaterdag 1 beëindigt ongeslagen reeks Broekster Boys

5 maart 2016 14:30

Hooijenga, DT

Onbekend

Zuidhorn blijft uitstekend presteren in haar debuutseizoen in de tweede klasse. Koploper Broekster Boys moest voor het eerst sinds 17 oktober 2015 weer eens een competitienederlaag incasseren. Zuidhorn won verdiend en de doelpunten kwamen van Jaap Jacobs en Peter Janse. De ploeg uit Damwoude blijft lijstaanvoerder, maar naast VEV’67 en Zeerobben ( allebei winnend) lijkt Zuidhorn voorzichtig een rolletje te kunnen spelen in de titelstrijd.  Broekster Boys en Zuidhorn streden de afgelopen maanden verwoed om de tweede periodetitel, beide teams wonnen 8 keer en speelden éénmaal remise. De Friezen zijn verzekerd van dit  toetje door een beter doelsaldo.

Zuidhorn kon niet beschikken over Kevin van der Kooi, Jasper van der Woude en Peter Schultinga, allen door blessures getroffen. Jordi Schuiling, net op tijd terug gekeerd van een weekje skivakantie, stond sinds lange tijd weer eens in de basis en werd meteen uitgeroepen tot ‘man of the match’.  Broekster Boys kon weer een beroep doen op doelman Eric Krol ( na 2 weken blessureleed), maar Abe Dreyer (wintersport)en de al enige tijd geblesseerde Rienk de Haas ( met respectievelijk 10 en 11 goals de clubtopscorers) ontbraken en ook Beintema en Dantuma konden niet op het wedstrijdformulier worden gezet.

De eerste helft bood  weinig spektakel. De beide teams waren goed tegen elkaar opgewassen en wisten de hechte defensies aan weerszijden niet te ontrafelen. Na een minuut of acht een schot van Jaap Jacobs na een pass van Daan Kocken, maar Krol redde eenvoudig. Marcel Groothof – de betrouwbare doelman aan de andere kant- hield een inzet van Hendrik Bouma tegen en ook een schotpoging van Jelmer Wijbenga kon hem niet verontrusten. Jaap Jacobs werd tussen die twee mogelijkheden door onterecht afgevlagd door de Broekster assistent, die niet zijn beste dag had. Een vrije trap van Piet Wessel Dijkstra werd tot hoekschop gebokst door Groothof en vlak voor de thee kon een kopballetje van Jacobs  de Broekster doelman niet verontrusten.  De 0-0 was een logische ruststand.

Na de theepauze volgde er meer spektakel. Al in de eerste minuut schoot Jordi Schuiling net naast na voorbereidend werk van Wouter de Boer en Jaap Jacobs. Nadat ook Jan Peter Steenbergen een keer ten onrechte wegens buitenspel werd stil gelegd  was Broekster Boys tussen minuut 55 en 60 twee keer serieus gevaarlijk. Eerst ging een voorzet van de snelle Hendrik Bouma via het aluminium naast, maar de kans even later serieus. Bouma snelde langs Wouter de Boer en legde de bal panklaar voor invaller Hedzer Prins. Prins – die behalve het nodige gevaar ruziënd met jan en alleman ook nogal wat irritaties  teweeg bracht – had zijn GPS niet helemaal goed afgesteld en schoot vanaf een meter of acht op de onderkant van de lat.

Zuidhorn nam het initiatief over en na een mooie actie van Jordi Schuiling schoot Ruben Kooistra hard in, maar Krol stond op de juiste plek. Dat stond hij niet in de 60e minuut. Kas Huizinga maakte iets over de middenlijn een overtreding op Jan Peter Steenbergen en Laurens Bloem spoedde zich naar de plek des oordeels om de vrije schop te nemen. Secuur legde hij de bal net achter de defensie, waar Jaap Jacobs zijn bijnaam ‘the Eagle’ meer dan waarmaakte. Schitterend zweefde hij door de lucht en liet de bal achteloos over Krol vallen: 1-0. Het was weer fijn langs de lijn voor de vele trouwe fans van Zuidhorn.

Broekster Boys kwam hier niet overheen. Siemen Sake Kamstra zat in de tang bij Ronnie Spijkerman, Hendrik Bouma bleef lastig, maar was ook niet okselfris meer  en de middenveldtandem Bart Brandts Buys en Ruben Kooistra was namens de thuisclub baas in die belangrijke middenlinie.

De uitstekend leidende arbiter Hooijenga uit Burgum bestrafte Laurens Bloem met een gele kaart na een stevige charge op Hendrik Bouma. Was veerkracht dit seizoen vaak een wapen van de ploeg van trainer Jan Mulder, dit keer bleef het in het holster zitten. Zuidhorn toonde in deze fase kwaliteiten , die onmisbaar zijn in de voetbalsport. Keihard werkten de mannen voor elkaar en deze  kameraadschap optima forma was teveel voor de koploper.

In de 85e minuut kwam Tom Spijkerman in de ploeg voor de aangeslagen Jos Schultinga en hij werd direct op pad gestuurd door Laurens Bloem. Een knappe voorzet volgde, Jaap Jacobs vocht eerst een duel uit met doelwachter Krol, maar vond daarna Peter Janse,  een andere invaller, die de bal beheerst in het nylon schoot: 2-0. Buitenspel werd opgeheven door een Broekster die nog rollebollend achter de doellijn lag. Zuidhorn had de vis op het droge en kon van de laatste minuten gaan genieten.

Marcel Groothof redde zijn ploeg in de 88e minuut voor een tegengoal door  een schitterende save op een schot van aanvoerder Riemer Doornbos. Hij moest voor zijn fraaie redding zelfs behandeld worden door verzorger Paul Kocken.  Meer noemenswaardigs gebeurde er niet. Zuidhorn kan zich voorbereiden op  de uitwedstrijd tegen  ’t Fean ’58,  dat verrassend ruim van ONT won en eerder ook in Zuidhorn een uitermate taaie opponent bleek.  Broekster Boys ontvangt Heerenveense Boys, de ploeg waar het tot deze zaterdag voor het laatst van had verloren. Nog een week later ontmoet de top 4 (van dit moment)  elkaar.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, R. Spijkerman, De Boer; Schultinga(85: T. Spijkerman) , Kooistra, Brandts Buys , Schuiling, Jacobs, Steenbergen (70: Janse).

Broekster Boys: Krol; Rozema, A. Dijkstra, Doornbos, Huizenga; Wijnsma (81: Van der Hoef), Wijbenga (53: Prins), P. W. Dijkstra, Kooistra, Kamstra ( 80: S. Westra) , Dreyer.

Arbiter: Hooijenga (Burgum)

Kaarten