Schwalbes, circus, wereldgoal en kick-boxen bij D3 tegen laagvlieger Roden D4

D-pupillen zaterdag, D3, 3e klasse 33

10 oktober 2015 9:00

Onbekend

Zuidhorn D3 - Roden D4  1-1 (1-0). Het had zo mooi kunnen zijn voor D3: de 5e overwinning op rij in de competitie en Thomas, die nog steeds niet gepasseerd is!!! Helaas, de realiteit is keihard.

Onze jongens zakten door de ondergrens. Misschien hebben we Roden onderschat, immers vorige week ging Roden met 0-4 onderuit tegen SIOS D1 waarvan wij met 3-0 gewonnen hebben. Een gebrek aan beleving en vooral niet als team voor de dag komen waren mijns inziens de belangrijkste oorzaken voor het onnodige en dure puntverlies vandaag! Mochten we volgend jaar mei 2 punten tekortkomen bij de eindafrekening dan gaan ongetwijfeld mijn gedachten terug naar vandaag.

Zonder Thomas (de veldspeler), met onze trainer Jurgen aan het roer en onze eigenlijke hoofdcoach als vlaggenist beginnen we om 09.00 uur o.l.v. Michel Boot aan deze gedenkwaardige wedstrijd. De scheidsrechter heeft het druk met geniepigheden, schwalbes, niet voor herhaling vatbare taal, maar kwijt zich meer dan uitstekend van zijn taak. Michel zou in onze Eredivisie prima meekunnen. D3 begint niet sterk, zonder beleving en strijd, een beetje "stroperig", maar van Roden wordt ook niet al te veel vernomen: ze gunnen ons een veldoverwicht en worden nauwelijks gevaarlijk.

Gaandeweg krijgen we toch een aantal hele en halve kansen, maar de koelbloedigheid en doortastendheid ontbreekt. Voorbeelden: een mooie doorbraak van Melvin op rechts, maar i.p.v. de geheel vrijstaande David voor de goal aan te spelen probeert hij uit een onmogelijke hoek te scoren; ik meen dat het Timo was, die ook al vrijstaand met een sierlijke boog probeert te scoren (de bal landt op de lat...dus pech), waarbij laag en hard inschieten een veel betere optie was.

Ja, op slag van rust is het Damien, die na een fout van de keeper van grote afstand het net weet te vinden. Een wereldgoal: 1-0 en tevens de ruststand. In de 2e helft een heel ander beeld. Roden, dat met veel ontzag naar Zuidhorn is gekomen, gooit de schroom van zich af. Ze worden brutaler, gaan aanvallender spelen en komen door onoplettendheid in onze verdediging verdiend op 1-1. De allereerste tegentreffer van het seizoen! Voor het eerst iets van tegenslag. Hoe gaan we daar mee om? De duels worden grimmiger. Edgar moet geblesseerd het veld verlaten. Sommige D3-spelers blijven "circus-acts" vertonen en anderen lopen uit hun positie.

De betere kansen zijn zelfs voor de tegenstander en Kevin moet zelfs net buiten de 16 aan de noodrem trekken. Ver verwijderd van bal en referee vindt in de middencirkel een opstootje plaats waarbij onze D3 speler van het veld gestuurd wordt. Jongens, dit hoort niet op een voetbalveld thuis.

Met Kevin als aanjager en Dion als extra spits werd een slotoffensief ingezet, maar de bal wilde maar niet in het doel belanden. Ontzettend jammer, maar ik hoop dat het een goede les is voor de talenten van D3. Dit Roden staat natuurlijk veelste laag op de competitieladder (9e), zal zich zeker nog omhoog werken en was verreweg de beste tegenstander, die we tot nog toe ontmoet hebben. Dit alles neemt niet weg, dat we de 3 punten in eigen huis hadden moeten houden.

Direct na afloop hadden onze toppers-in-spé op het veld naast de kleedkamers eens naar ons E1 moeten kijken. Het speelde tegen E1 van SC Heerenveen (Udiros) een alleraardigste partij met passie, strijd, beleving, technisch vaardig en positioneel sterk. Weliswaar waren ze op het veld gelijkwaardig, maar door zwak keeperswerk ging de zege naar de Friezen. Ik zag alleen onze aanvoerder 1 helft als aandachtig toeschouwer en vermoedt dat de rest van D3 thuis aan de computerspelletjes zat.... Een verloren kans. D3 kan met de schoolvakantie voor de deur de wonden likken en overpeinzen hoe het anders moet en kan! We zijn nu 2 zaterdagen vrij en hervatten 31 oktober de competitie met een thuiswedstrijd tegen de nummer laatst: Actief D5.

Fijne herfstvakantie allen!