Verlies tegen Kollum, teleurstelling?

10 oktober 2021 19:45

Voor Zuidhorn is het een zwaar begin van de competitie met sterke tegenstanders. Zo ook de derde wedstrijd tegen het Kollum van trainer Ron de Boer. Kollum is nog niet zover als Marum, maar is evengoed flink op weg om hoge ogen te gooien in de tweede klasse.

De start is ook zwaar voor Zuidhorn omdat trainer Pontjodikromo een aantal spelers miste.  Waren dat vorige week Danny Schuiling en Ruben Buursema, gisteren kwamen daar Moorlag, Cruiming, Nieborg nog bij. Tot slot had ook Gideon Kooistra nog last van vorige week opgelopen blessure.

Ondanks dat ging Zuidhorn goed van start, in de 2e minuut was het Stad die vanaf rechts een man passeerde zijn schot ging slechts een meter naast. Een kleine minuut later was het Jacobs die de bal kreeg van Ruben Kooistra en een vrije doortocht naar de keeper had maar naar het oordeel van de assistent-scheidsrechter was het buitenspel.

Scheidsrechter Jager, die een prima wedstrijd floot, nam het vlagsignaal over waardoor Jacobs zijn kans zag verdampen als de mist die verdwijnt door eerste zonnestralen in de vroege ochtend. De zon scheen gistermiddag volop en ook voor de mannen in het oranje want in de 10e minuut werd het 0-1. Een lange bal op de snelle linkerspits werd door hem voorgegeven en knap ingeschoten. De gebroeders Kooistra hadden hier geen antwoord op. Dit bleek achteraf de enige uitgespeelde aanval te zijn van de mannen uit Kollum. Gideon Kooistra moest na een kwartier geblesseerd het veld verlaten hij werd vervangen door Jort Kremer en Smit verhuisde een linie naar achteren om daar samen met v.d. Steege het centrale duo te vormen.

Zuidhorn had het meeste de bal en de grootste kans op de gelijkmaker was een schot van Zwarteveen die na een mooie combinatie met Albert Villalta en Koek, zichzelf van twee man ontdeed maar zijn schot spatte als een tomaat in Buñol uiteen op de paal. Kollum zakte onder druk steeds verder in en moest in de 40e minuut noodgedwongen ook zijn centrale man wisselen als gevolg van een blessure. Vlak voor rust werd Zwarteveen gevloerd. Zijn vrije trap die volgde, miste de precisie en ging een meter over de goal.

Na de thee nam het balbezit van Zuidhorn toe tot meer dan 70% maar dit leidde niet tot echte kansen voor de mannen in het mooie groen wit. Wel wat halve kansen zo was er een kop kans voor Kremer na een voorzet van Brandts Buys, een vrije bal van Zwarteveen, een scherp aangesneden voorzet van Jacobs van de rechterkant op Koek die in de vijfmeter klaar stond om af te drukken maar de bal niet de juiste richting kon meegeven.

Kollum wisselde aanvallers voor verdedigers ging met twee spitsen op de counter spelen en zakte massaal in om de voorsprong te verdedigen. Kremer moest in minuut zestig het veld geblesseerd verlaten, hij werd vervangen door Veenstra. Het laatste kwartier was spannend, zou het Zuidhorn nog lukken langszij te komen?

Nadat Koek moegestreden vervangen was door Schultinga namen de mannen van Pontjo nog meer risico om de gelijkmaker te forceren maar de echte kansen daarop bleven uit. De spaarzame counters van Kollum werden onschadelijk gemaakt door de verdedigers van Zuidhorn en anders was daar Iddo Kooistra die redding bracht. Vlak voor tijd raakte de goed spelende Brands Buys zwaar geblesseerd, naast het verlies met 0-1 een nog grotere tegenvaller voor Zuidhorn.

Naast deze teleurstelling was er ook de reden voor tevredenheid. Zo was er rentree van v.d. Steege, hij speelde een goede wedstrijd maar ook de dominantie van Zuidhorn gedurende de hele wedstrijd en het goed combinerende middenveld geven vertrouwen voor de komende wedstrijden.

Fotoverslag van Arend Jan Zwarteveen

Opstelling:

Iddo Kooistra, Bart Brands Buys, Gideon Kooistra (16e Jort Kremer / 60e Noah Veenstra), Ruben Kooistra, Robin van de Steege, Martijn Smit, David Albert Villalta, Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs, Hugo Koek, Noah Veenstra (80e Jos Schultinga).