Zuidhorn uit de beker na nipte nederlaag

31 augustus 2016 8:15

Zuidhorn kan na drie wedstrijden al weer afscheid nemen van het bekertoernooi. Uiteindelijk is die uitschakeling te wijten aan de geheel onnodige nederlaag in de eerste bekerwedstrijd tegen GVAV Rapiditas.

Zuidhorn herstelde zich goed met een zege op Broekster Boys en met een kleine nederlaag(2-1) , dinsdag avond tegen het uit de hoofdklasse gedegradeerde Drachtster Boys.

Drachtster Boys en Zuidhorn hadden elkaar voor deze wedstrijd nog nooit in een officiële wedstrijd ontmoet. Op een prachtig hoofdveld in het Drachtster Bos nam de ambitieuze thuisclub onmiddellijk het initiatief. Zuidhorn – zonder de geblesseerde Jaap Jacobs en de geschorste Daan Kocken – kwam er in de beginfase niet aan te pas. Overleven tot de grootste storm is over geraasd, is dan vaak de strategie, maar daar slaagden de Zuidhorners niet in.

Al na 5 minuten tikte Rob Schokker (overgekomen van SC Joure) de bal na een mooie aanval binnen. De Drachtsters – zonder de geblesseerde Sicco Brouwer -  hielden het initiatief en na dik een kwartier maakte Aziz Geyik de 2-0. Een fikse nederlaag leek in de maak voor de ploeg van trainer Kees Bouma, maar langzamerhand wist Zuidhorn de thuisclub een halt toe te roepen.

Na de pauze – met Ruben Kooistra in de ploeg voor de licht gekwetste  Jan Peter steenbergen – ging het een stuk beter met de gasten en evenredig minder met de ploeg van trainer Marius Hendriks.  Peter Janse kreeg een grote en een kleine kans op de aansluitingstreffer en ook de goed spelende Kevin van der Kooi had kunnen scoren, hoewel  doelpunten maken bij een voortreffelijke keeper als Richard Strijker ( gekomen van topklasser ONS Sneek) geen sinecure is. De 2-1 kwam er wel, toen Zuidhorns uitblinker Jordy Schuiling werd na een knappe solo neergelegd binnen het strafschopgebied. Vanaf 11 meter liet Laurens Bloem  in de 69e minuut Strijker volmaakt kansloos. Het was de eerste tegengoal voor Drachtster Boys in dit bekertoernooi.

In het resterende deel kregen beide partijen kansen op meer treffers. De doelmannen Marcel Groothof en Strijker bleven met knappe reddingen overeind. Zuidhorn drong aan in de slotfase, maar de gelijkmaker ( die genoeg geweest zou zijn voor de volgende ronde) viel niet. De toekijkende elftalleider van Broekster Boys kon opgelucht ademhalen.

Zaterdag gaat Drachtster Boys op bezoek bij Balk en Zuidhorn reist af naar Overijssel om voor het eerst in de historie tegen vv Gramsbergen te voetballen.

Opstellingen
Drachter Boys: Strijker, Hamstra, Bergtop, Bisschop (63: Huizinga, Hassan, Talsma ( 72: Hana) Geyik, Kaillie, Schokker, Postma (78:Bakels) , Hassan.

Zuidhorn: Groothof, Van der Woude ( 58: G. Kooistra), Bloem, Spijkerman, De Boer, Schultinga, Van der Kooi, Brandts Buys, Steenbergen (46: R. Kooistra), Schuiling, Janse.