Zuidhorn lijdt nederlaag tegen sterk Bedum

24 september 2017 13:15

de wedstrijd tegen Bedum leverde geen punten op. De bezoekers onder leiding van de nieuwe coach Remy van der Wal wonnen verdiend met 0-2. Beide treffers kwamen bijzonder fortuinlijk tot stand en Richard de Boer was de maker.

Bedum trad aan met een zo goed als complete selectie, waarin nieuwkomer Bart Apotheker (met een verleden bij onder meer FC Groningen en ACV) een prominente rol speelde. Zuidhorn kon niet beschikken over Ronnie Spijkerman, Bart Brandts Buys en Peter Janse. Bedum begon agressief en met de snelle voorwaartsen drukte het Zuidhorn in de verdediging. Jake Smit en Nigel Bakker waren dichtbij een doelpunt, maar Zuidhorn overleefde de openingsstorm en zag na 10 minuten een schitterende treffer van Aart Sikkema afgekeurd worden wegens buitenspel. Ook Jaap Jacobs was halverwege de 1e helft dichtbij de 1-0 na prachtig voorbereidend werk van Laurens Bloem en Jos Schultinga. Jacobs tikte de bal net naast de goal van de nog maar 17- jarige doelman Jos Broekmans. Beide ploegen streden met volle overtuiging en de duels waren fel, vooral op het middenveld, waar de ervaren Wilco Stolwijk en Richard de Boer het opnamen tegen de jonge Jordi Schuiling en Thijs Zuidema.

Na een klein half uurtje kwam Bedum op voorsprong. Eerst claimde het een penalty wegens hands van Daan Kocken. Arbiter van Gullik, die het niet gemakkelijk had, oordeelde anders en gaf een hoekschop. Uit die trap kreeg Richard de Boer de bal op de rug en via de op de doellijn staande Jos Schultinga huppelde het speeltuig in het net: 0-1. Zuidhorn rechtte de rug en Jacobs was gevaarlijk na een voorzet van Wouter de Boer. Vlak voor de thee soleerde Jordi Schuiling door de Bedumer defensie, maar kreeg de bal net niet bij Aart Sikkema.

Na de doelwisseling bleef Zuidhorn met veel inzet strijden om de gelijkmaker op het scorebord te krijgen. Na een overtreding op Thijs Zwarteveen schoot Laurens Bloem de vrije trap net over. Een fraaie voorzet van Jacobs kwam wel bij Zwarteveen terecht, maar een treffer leverde het niet op en de rebound was niet besteed aan Jordi Schuiling. Ook Bedum bleef gevaarlijk en na een mooie actie van Nigel Bakker schoot George Deuling via Groothof naast en ook de aansluitende hoekschop was een prooi voor de weer solide keepende doelman. Zuidhorn wisselde twee keer, maar de invallers konden de ploeg niet naast Bedum brengen. Wel kreeg Zuidhorn in de 68e minuut dé kans op de gelijkmaker. Ruben Kooistra won op strijdlust een kopduel, Jacobs zette voor na een prachtige actie en Thijs Zwarteveen leek van dichtbij raak te schieten. De reflex van Broekmans was fenomenaal en uiteindelijk beslissend voor de wedstrijd.

In de 81e minuut leek Daan Kocken reglementair in te grijpen bij een kans voor invaller Frank Roorda, maar Van Gullik besliste anders en gaf een strafschop. Discutabel, maar Richard de Boer nam het presentje dankbaar in ontvangst. Kocken moest het veld verlaten, want de strafschop betekende zijn tweede gele kaart. Eerder had hij de snelle invaller Matthijs Loer (die ooit in een eerste elftal debuteerde onder Zuidhorn- trainer Kees Bouma) onderuit gehaald.  Tegen Omlandia moet Kocken komende zaterdag gedwongen toekijken.

Met een man minder kwam Zuidhorn nog heel dichtbij een doelpunt, wat het gezien de vertoonde strijdlust wel verdiend had. Laurens Bloem schoot een vrije trap op de paal. Diep in de blessuretijd deed invaller Stijn Hekstra aan de andere kant hetzelfde.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, R. Kooistra, De Boer; Schultinga ( 83: G. Kooistra), Schuiling, Zwarteveen, Van der Steege ( 63: Van der Kooi), Jacobs, Sikkema ( 63: Steenbergen)

Bedum:  Broekmans; Van  Haag, Apotheker, Mertens, Oostmeijer; De Boer, Stolwijk, Bakker (71: Loer); Smit (76: Hekstra), Deuling (61: Roorda) , Boelhouwer

Geel: Kocken( Zuidhorn) 2x, Hekstra en Stolwijk (beiden Bedum)