Zuidhorn laat volgende bekerronde glippen

21 februari 2018 11:15

Zuidhorn heeft dinsdagavond met 1-0 verloren van de op drie na oudste voetbalclub van Nederland, Frisia 1883 LAC. De nederlaag was onnodig en onverdiend. Zuidhorn creëerde vele goede kansen, maar verzuimde die te benutten, en invaller en jeugdspeler Kaj van Rijswijk schoot wel raak, na 70 minuten voetbal.

Zonder Laurens Bloem, Ronnie Spijkerman, Kevin van der Kooi, Jaap Jacobs en Peter Janse kwam Zuidhorn met een jong team naar het sportpark van Frisia, een grote club met meer dan 1000 leden en een gewaardeerde en erkende jeugdopleiding, waaruit al vele talenten het profvoetbal hebben gehaald. De laatste is Kik Pierie van SC Heerenveen. Bij Frisia ontvangen de bestuursleden de tegenstander in clubkostuum, zoals het heel lang geleden ging.

Zuidhorn - met de goed spelende A-junior Martijn Smit in de basis -kende geen schroom voor de zondag eersteklasser. Voor rust waren Bart Brandts Buys (twee keer), Aart Sikkema en Thijs Zwarteveen dichtbij een doelpunt, maar doelman Mitchell Timmer stak in goede vorm. Aan de andere kant toonde ook Marcel Groothof zich weer een betrouwbare sluitpost.

Vele fraaie voorzetten van vooral Wouter de Boer vonden geen eindstation. De in de Turkse zon recreërende Jacobs zou zich in de handen hebben gewreven deze koude winteravond. Via onder meer twee gele kaarten (Stelpstar en Elzinga) hield Frisia het fris voetballende Zuidhorn op 0-0.

Na de rust leek er een vuurtje ontstoken in de equipe van Zuidhorn. Frisia, waar oud-Zuidhorner Willem Mollema (en broer van de beroemdste voormalige inwoner van het Groningse dorp) de aanvoerdersband mocht dragen, werd compleet weggespeeld in het eerste kwartier. Jordi Schuiling en Thijs Zwarteveen waren de hoofdrolspelers en deden vrijwel alles goed, behalve een doelpunt maken. Op een rijtje:

’49: Zwarteveen alleen voor de keeper
’52: Aart Sikkema alleen voor de doelman
’53: Aart Sikkema net naast
’55: Jordi Schuiling, solo zonder succes
’58: Schot Zwarteveen tot hoekschop verwerkt
’60: Jos Schultinga in de draai naast
’62: Schultinga grote kans, keeper redt

En plotseling was daar Frisia. In de 70e minuut verscheen een aanvaller alleen voor Groothof. Ruben Kooistra kon de bal nog voor de doellijn weghalen, maar de aansluitende corner werd hard ingeschoten langs de passieve verdedigers. Kaj van Rijswijk was de maker. De jongeman die in onder 19 dit seizoen al 53 treffers maakte liet zien dat scoren een vak is, hij kan het in Frisia 1 ook.

Zuidhorn was nog een paar keer dreigend. Thijs Zwarteveen schoot voorlangs, invaller Steenbergen zag een inzet gestopt en in de 89e minuut kreeg Jos Schultinga - doorgebroken - geen strafschop waar het wel één leek. De overigens prima leidende arbiter Werkhoven uit Drachten liet het spel doorgaan en daarmee plaatste de ploeg van trainer Jaap de Jong zich voor de confrontatie met Alcides. Zuidhorn mag twee weken uitrusten. De jonge ploeg kon met opgeheven hoofd Leeuwarden verlaten, met aan de andere kant het gevoel een uitmuntende kans op een volgende ronde te hebben gemist.

Opstelling Zuidhorn:
Groothof; Kocken (72: T. Spijkerman), Van der Steege, Kooistra, De Boer; Smit (71: Van der Woude), Brandts Buys, Zwarteveen, Schuiling; Sikkema ( 68: Steenbergen), Schultinga.