Zuidhorn wint oefenwedstrijd tegen Rottevalle met grote cijfers

28 april 2018 0:00

Zuidhorn heeft donderdagavond een oefenwedstrijd in en tegen vierdeklasser Rottevalle gespeeld. Het team van trainer Kees Bouma speelde een goede pot en won met 7-2.

Naast het geblesseerde viertal Bloem, Van der Kooi, Schuiling en Schultinga waren ook doelman Marcel Groothof alsmede zijn stand-in Lars Striesenou niet beschikbaar. Jeugdkeeper David Penninga maakte zijn debuut in het 1e team. Zuidhorn moest qua spel even op gang komen, maar de doelpunten vielen al snel. Na 12 minuten opende Tom Spijkerman de score (voorzet van Wouter de Boer) en halverwege de eerste helft zorgde Jaap Jacobs na wederom een voorzet van De Boer voor 2-0. Kort voor de pauze schoot Jan Peter Steenbergen nauwkeurig gemikt de 0-3 in en u raadt het al, de voorzet kwam van Wouter de Boer. Vanaf de aftrap verkleinde Rottevalle de achterstand, het schot van 50 meter verraste Penninga. In de laatste minuut van het eerste bedrijf werd Thijs Zwarteveen, die zich heerlijk kon uitleven deze avond, ruw onderuit gekegeld. Robin van der Steege benutte de penalty overtuigend: 1-4.

Na de thee liet Zuidhorn af en toe fraai voetbal zien. Mooie combinaties op het wat verouderde kunstgras van Rottevalle en regelmatig sneden de mannen door het team van trainer Johannes Douma. Van der Steege bediende Thijs Zwarteveen en die zorgde na 52 minuten voor 1-5. Twee minuten later schoot Jaap Jacobs (in de tweede helft getooid met de aanvoerdersband, overgenomen van Bart Brandts Buys) uit onverwachte positie op het doel en verraste de keeper. Aart Sikkema was de man van de knappe assist. Wederom van grote afstand werd het 2-6 en na 70 minuten viel het laatste doelpunt. Tom Spijkerman was de maker en Zwarteveen en De Boer de voorbereiders.

De prima fluitende scheidsrechter was Daan van Gullik. Driemaal leidde hij al een competitiewedstrijd van Zuidhorn - dit seizoen welteverstaan - en alle drie gingen verloren. Nu dus niet, Zuidhorn tankte wat vertrouwen voor de zware laatste periode van dit seizoen.

Selectie: Penninga, Kocken, T. Spijkerman, R. Spijkerman, G. Kooistra, R. Kooistra, De Boer, Van der Woude, Zwarteveen, Jacobs, Brandts Buys, Steenbergen, Sikkema en Van der Steege.