Zuidhorn gaat zich opmaken voor de nacompetitie na gelijkspel tegen Drenthina

27 mei 2018 14:45

Drenthina heeft zich zaterdag in veiligheid gebracht en daarmee een tweede opeenvolgende degradatie weten te voorkomen. Dat gebeurde na een 2-2 gelijkspel tegen Zuidhorn. De remise gaf de verhoudingen goed weer en de bijzonder warme omstandigheden maakten dat het geen enorm spektakel werd.

Drenthina had voor de wedstrijd nog een puntje nodig en wilde heel graag met de afscheidnemende trainer Gerrie Benus (na 10 jaar Drenthina) de competitie in mei afsluiten. Zuidhorn kon bij winst nog een plek stijgen hetgeen een beter programma in de nacompetitie had kunnen opleveren, maar dan mocht Groen Geel niet winnen. En dat deden de stadjers wel en hoe! 3-0 tegen Pelikaan S dat daarmee de titel verspeelde.

Zuidhorn trad aan zonder Brandts Buys (geschorst), Laurens Bloem, Jaap Jacobs en Peter Janse (allen geblesseerd) en tot overmaat van ramp moest Wouter de Boer in de warming-up constateren dat zijn kwetsuur van de donderdagtraining niet was genezen. Knieproblemen voor de enige nog beschikbare speler met een goed werkend linkerbeen.

Al na 6 minuten nam Drenthina de leiding. Thom Alders schoof de bal beheerst in de hoek achter de kansloze Marcel Groothof na een goed uitgespeelde aanval. Zuidhorn kwam maar moeilijk tot kansen en veel verder dan een schot van Tom Spijkerman tegen een Drentse hand in de ‘zestien’ (geen penalty oordeelde de goed leidende Kevin Moed) en een kopbal van Jan Peter Steenbergen (net naast) kwamen de Groningers niet. In de 37e leverde een goede aanval via gelegenheidslinksback Daan Kocken een kansje op, maar in de 44e minuut werd het wel gelijk. Thijs Zwarteveen bezorgde de bal bij Jan Peter Steenbergen en die schoot met een fraaie lob raak.

Na de thee (met Gideon Kooistra in de ploeg voor Kevin van der Kooi) beet Zuidhorn wat meer van zich af. Dat leverde in de 69e minuut de 1-2 op. Daan Kocken was de beheerste maker en Aart Sikkema de goede voorbereider. Drenthina schrok wakker en Benus zag het doemscenario van een vervolg al voor zich. In de slotfase kon Drenthina wel kansen creëren, maar toonde het ook aan waarom het zo moeilijk scoort. Bovendien was Marcel Groothof in grote vorm en een sta-in-de-weg voor zijn oud-trainer (bij ACV). Met name Roland Koops miste enkele prachtige kansen, die Groothof op miraculeuze wijze uit zijn doel hield. Ook Kees Plaatje hielp een geweldige kans om zeep.  Toch moest Groothof zich ook gewonnen geven toen Sven Middel in de 84e minuut de 2-2 maakte. Daarbij bleef het.

Na de wedstrijd werd er afscheid genomen van trainer Benus.

Zuidhorn neemt het (in eigen huis) in de 1e wedstrijd van de nacompetitie op tegen Hardenberg ’85, uiteraard afkomstig uit Hardenberg. Deze ploeg won de 2e periode in 3D en eindigde op de 5e plaats. Tot twee weken terug was Hardenberg nog een voorname titelkandidaat. Vrijwel alles draait om Rick Broek, hij maakte dit seizoen al 34 goals in de competitie en de voorbije twee seizoenen 15 voor HZVV in de hoofd- en eerste klasse. Mocht Zuidhorn winnen dan treft het - opnieuw op eigen terrein - de winnaar van SC Lutten - The Knickerbockers. Wordt ook die partij gewonnen dan volgt als laatste een uitwedstrijd. Groen Geel zou dan de tegenstander kunnen worden…

Opstellingen:
Drenthina: Berends; Kemperink, Geleynse, Haan, Th. Alders, Koops, Lubberts, Bakker (70: Middel), Kanga (56: Arling), M. Alders.

Zuidhorn: Groothof; T. Spijkerman, R. Spijkerman, Van der Steege, Kocken, Van der Kooi (46. G. Kooistra), R. Kooistra, Smit, Zwarteveen, Schuiling (75: Jacobs), Steenbergen ( 64:Sikkema).

Geen gele of rode kaarten