Zuidhorn voor lastige klus naar SC Stadspark

26 september 2018 20:00

SC Stadspark is de tweede tegenstander voor Zuidhorn in de net begonnen competitie. SC Stadspark is op eigen veld moeilijk te verslaan. De laatste ploeg die daarin slaagde (in een beker of competitiewedstrijd) was Noordwolde, maar dat is al lang geleden. Op 29 maart werd het 3-4, maar als excuus voor die verliespartij: Stadspark ontving drie rode kaarten.

SC Stadspark is een combinatie van De Vogels en Gronitas. Tot grote teleurstelling van de mensen van Gronitas moesten zij jaren geleden verhuizen naar het stadspark, weg van hun geliefde plekje op Corpus den Hoorn, waar FC Groningen meer ruimte nodig had. SC Stadspark heeft wel jeugdteams, maar het oudste ploegje is JO 13. De aanvoer voor het eerste moet dus komen van mannen die via via komen aanwaaien. SC Stadspark heeft geen jonge ploeg, de jongste speler is 24 jaar, Joeri Hofman, afkomstig van SJS. Van de 40 (!) selectiespelers, zijn 29 ouder dan 30 jaar. Een van de beste spelers is spits Arvin Knol, bedeeld met een groot en sterk lichaam en als spits een mooi aanspeelpunt. Knol voetbalde eerder bij SV Bedum en Lycurgus. Jan Peter Lageman speelde in de glorietijd van Holwierde in de 1e klasse en Sjors van der Meeren speelde met Gronitas ook in de 1e klasse, maar dan op zondag. Ook ervaring in de 1e klasse heeft doelman Richard Gerdes, hij speelde voor CVVB en later Bedum. Ron Bethelem is nieuw in de voorhoede van Stadspark. Hij kwam over van Olyphia en speelde ook al 1e klasse, bij FC Wolvega. Joost Kuurman maakte in het verleden deel uit van de selectie van hoofdklasser ACV. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. SC Stadspark is een club met veel ervaring en kwaliteit, maar de laatste jaren eindigde de ploeg steeds onderin de middenmoot. Bij trainer Henry Kramer, hiervoor werkzaam bij Pelikaan S, heerst de vaste overtuiging, dat zijn ploeg dit jaar een rol in het verdelen van de prijzen kan betekenen. Afgelopen zaterdag kende Stadspark een valse start. Een matige eerste en een goede tweede helft bracht niet meer dan een 3-2 nederlaag bij Be Quick Groningen.

Zuidhorn kan terugkijken op een goede 75 minuten, waarin het geen moment in problemen kwam en de 2-0 voorsprong een bescheiden afspiegeling van de krachtsverhoudingen was. Een ongelukkig eigen doelpunt gaf Aduard moed en wat altijd gebeurt, op alle niveaus in de voetballerij, gebeurde ook in Zuidhorn. De ploeg met slechts één doelpunt positieve marge liep achteruit en de bezoekers stormden. Jordi Schuiling leek de zaak te beslissen, maar een tegentreffer in de 86e minuut bracht de spanning opnieuw in de wedstrijd. Ook 3-2 dus, net als Stadspark, maar wel aan de goede zijde van de medaille. Zuidhorn mist nog steeds een flink aantal direct inzetbare spelers. Bart Brandts Buys is na komende zaterdag weer beschikbaar en Tom Spijkerman keert binnenkort terug uit Australië. De blessuregevallen (Van der Kooi, Gideon Kooistra, Van der Woude en Van der Steege) zijn nog lang niet inzetbaar, in de meeste gevallen zal het wel 2019 worden voor ze weer in de hoofdmacht opdraven.

Vier seizoenen geleden zaten beide clubs ook bij elkaar in de competitie. In het stadspark werd het 2-2, in Zuidhorn wonnen de mannen van toen nog Ton Rozema met 2-0. De wedstrijd in het stadspark begint om half 3 en wordt geleid door arbiter Wouter Bouw uit Peize.