Zuidhorn ontvangt met LTC een titelkandidaat

31 oktober 2018 23:45

Zuidhorn doet het uitstekend in de 3e klasse C. Ondanks een karrenvracht aan blessures zijn 5 van de 6 wedstrijden winnend afgesloten. Zuidhorn maakte tot nu toe de meeste doelpunten en kreeg - samen met Be Quick - de minste tegen.

Met Jaap Jacobs herbergt de ploeg de topscorer van de klasse in haar geledingen en een fitte Jacobs (wat hij de afgelopen jaren vaak niet was) is veel waard. Enige relativering van al deze mooie cijfers is op z’n plaats. Zuidhorn ontmoette tot nu toe de nummer 9, 11,12,13 en 14. Allemaal laag geklasseerde ploegen en van de enige tegenstander uit de top 6, SC Loppersum, werd volkomen terecht verloren. Zaterdag is LTC de tegenstander en dat wordt een krachtmeting van formaat voor de jongemannen uit Zuidhorn.

De Langedijk en Talmastraat Combinatie werd in 1948 opgericht, als uitvloeisel van een samengaan van twee buurtverenigingen in Assen. De aanschaf van een bruine leren bal wordt als de symbolische oprichtingshandeling gezien. LTC is altijd een beetje het kleine broertje van Achilles 1894 en vooral ACV geweest. ACV speelt immers ook op zaterdag en in de huidige selectie zitten heel veel spelers met een verleden bij ACV, de club waar Zuidhorn-keeper Marcel Groothof ook vele triomfen heeft gevierd.

LTC miste promotie op het nippertje
LTC was afgelopen voorjaar heel dicht bij promotie. Eerst schakelde het - als periodekampioen van de Drentse Derde Klasse D - Loppersum uit, toen ging Groen Geel voor de bijl. Dat was een regelrechte sensatie, want Groen Geel deed toen al maandenlang niets anders dan winnen. Het had toen 7 driepunters op rij achter de rug. Echter, LTC counterde in de tweede helft geniepig langs de afgestudeerden van Corpus den Hoorn. Toen dacht iedereen, dat LTC ook wel naar de Tweede Klasse zou gaan, maar dat lukte niet. In de finale was The knickerbockers te sterk, iets wat extra pijn deed bij Groen Geel. Ook Zuidhorn strandde in de nacompetitie en met FC Grootegast spelen er zomaar drie gedegradeerde clubs in één klasse.

9 versterkingen voor de club uit Assen
LTC versterkte zich afgelopen zomer op serieuze wijze. Na Groen Geel (13 nieuwe spelers) werd LTC meteen titelfavoriet nummer twee met maar liefst 9 nieuwe selectieleden.  Dit zijn ze: Mart Oosting (FC Assen), Denyal Dzemidizic (ACV), Marc Gjaltema (ACV), Magdy Youssef (BSVV), Robert Termohlen (Asser Boys), Richard Mulder (ACV), Josias Eshuis (FC Assen), Sergio Danhof (FC Assen) en Raphael Tuankotta (VV Groningen). Mulder en Termohlen maken hun reputatie bij de nieuwe club meteen waar. Ze scoorden respectievelijk al 4 en 3 doelpunten in de competitie. Mulder en ook Dzemidizic scoorden al doelpunten in de Derde Divisie voor ACV.  Marc Heerings en Stefan Kuntz, de mannen die vorig seizoen samen 27 treffers maakten, staan nog op 0.

Trainer van LTC is Richard Poortman, bezig aan zijn 2e seizoen. Eerder was hij oefenmeester van onder meer SC Stadspark zondag, HSC, Stadskanaal en DIO Groningen. LTC is zijn eerste zaterdagclub. Veel spelers van LTC voetballen ook in de zaal, bij LTC futsal, dat op hoog niveau speelt. Zij spelen vrijdag thuis tegen Texel.

Veel absenten bij Zuidhorn
LTC heeft met Be Quick en Groen Geel al twee sterke tegenstrevers ontmoet. Zuidhorn is - op papier althans - de derde opponent van formaat. Bij Zuidhorn blijft het een komen en gaan van geblesseerde spelers. Afgelopen maandag bleek dat Sietse Slagter zijn kuitbeen heeft gebroken naast ernstige schade aan zijn enkelbanden. Heel sneu voor de jongeman, die net zo verrassend een basisplaats in de hoofdmacht had veroverd. Kevin van der Kooi, Ronnie Spijkerman en Jasper van der Woude trainen nog (lang) niet weer mee, terwijl Bart Brandts Buys nog steeds aan de andere kant van onze wereldbol vertoeft. Hij schijnt binnenkort terug te keren.  Daan Kocken is eveneens op vakantie en ook Jan Peter Steenbergen gaat een weekend wat anders doen dan voetballen. Robin van der Steege is nog niet aan wedstrijden toe, hoewel hij al een tijdje dapper meetraint.  Beide reservedoelmannen, Lars Striesenou en Pascal de Vries, zijn ook geblesseerd. Jordi Schuiling heeft de groepstraining hervat en mogelijk is hij zaterdag inzetbaar. Tom Spijkerman hield het tegen Grootegast in de rust voor gezien, maar trainde dinsdag al weer mee.

Zaterdagmiddag is Pascal Sanders de man die het belangrijke duel in goede banen moet leiden. Voor Zuidhorn is winst de enige mogelijkheid in de race te blijven voor de 1e periode en voor LTC is een driepunter noodzakelijk om niet uit de top weg te vallen.