vv Zuidhorn - vv Nijland: 3-0

6 oktober 2019 18:45

De derde wedstrijd van het nog prille seizoen: vv Nijland op bezoek voor het eerste duel van de hoofdmacht op de gerenoveerde grasmat.

De club in het blauw-wit uit het gelijknamige dorp tussen Sneek en Bolsward beleeft een moeizame start van het seizoen. Trainer Lykle Bleekveld, die bezig is aan zijn tweede seizoen, krijgt de ploeg maar niet in een hogere versnelling. In plaats van één versnelling achteruit en vijf vooruit lijkt de versnellingsbak er omgekeerd in te zitten. Trainer Bleekveld is de opvolger van Douwe Posthuma, die we mogelijk nog kennen. Want in het seizoen ‘15/’16 werd hij op het Johan Smitpark naar de tribune verwezen. Wegens aanmerkingen op de leiding kreeg hij die wedstrijd, die dankzij een goal van J.P. Steenbergen met 1-0 werd gewonnen door Zuidhorn, een rode kaart van de heer Walters.

Deze uitstekende scheidsrechter die zijn fluit aan de wilgen in Oude Pekela heeft hangen was er gisteren niet bij, want de fluit werd gehanteerd door de heer Bouw. Dat deed hij foutloos; er was niets van te merken dat hij een week geleden de marathon van Berlijn nog had gelopen. Over lopen gesproken, dat gebeurde direct na de aftrap door de blauw-witte brigade, maar dan wel in achterwaartse richting. Voor keeper Biesma werd een muur opgetrokken, vergelijkbaar met twee Arriva bussen, waar het maar moeilijk door te komen was.

Toch was het eerste kansje voor de gasten. Jildert de Boer was de andere de Boer te snel af maar tot een doelpunt kwam het dankzij keeper Striesenou niet. De boys van Pontjodikromo waren vooraf gewaarschuwd, dat het geen gemakkelijke middag zou worden. De trainer begon met dezelfde elf als vorige week en ze hadden de opdracht om met circulatievoetbal de tegenstander stuk te spelen. De heren Smit en Kooistra verlegden het spel voortdurend van links naar rechts om vervolgens via de middenvelders Zwarteveen, Schultinga en Smit een gaatje te vinden in de vesting waar Stad en Kuipers dan door konden glippen om hun aanvoerder Jacobs te bereiken. Dit lukte (eindelijk) in de 22e minuut. Stad bediende Jacobs die met een magistrale omhaal het trouwe publiek beloonde: 1-0!

vv Nijland was niet gebroken en bleef volharden in verdedigend voetbal, waarin het ze regelmatig lukte om de enige vooruitgeschoven post de Boer te bereiken die het zijn naamgenoot een lastige eerste helft bezorgde.  Na een half uur leidde een mooie aanval over rechts tot een tweede doelpunt, het was Schultinga die de bal op de krullen van Jacobs deponeerde, waarna Kuiper de bal voor het intikken had. Met twee nul en 45 minuten op de klok gingen de beide teams voor een kopje thee.

Trainer Bleekveld begon het tweede bedrijf met een wissel. Pier Gebrandy werd nu de eenzame spits en Jildert de Boer werd een linie teruggehaald. Een voor de technische staf van Zuidhorn niet te verklaren omzetting; hierdoor was de Boer namelijk zijn handenbinder kwijt en had hij nog meer ruimte om zijn aanvallende aspiraties ten toon te spreiden. Overigens leidde dat niet tot meer doelpunten. De tweede helft was geen parel voor de ogen, maar meer voor de zwijnen. Het was een kat-en-muis-spel, waarbij de muis bleef leven alsof het nog steeds vier oktober was.

Trainer Pontjo bracht de 60e minuut vers bloed in de ploeg. De van een blessure herstelde Van der Kooi verving Schultinga. Daarnaast kwam Brandts Buys voor Stad, die de nodige aanslagen op zijn enkel te verduren had gekregen. Door deze wissel schoof de uiterst fit ogende Tefi een positie naar voren. Gebeurde er dan helemaal niets meer? Zeker we! Af en toe laaide het vuur even op. Zo speelde Van der Kooi zichzelf knap vrij met een soepele kap- en draaibeweging, waarna een vlammend schot op de lat uiteenspatte. Een vrije trap van 25 meter, genomen door de Boer, dwong keeper Biesma tot een knappe redding. Nijland wisselde ook nog twee keer, maar dat veranderde het spelbeeld niet. De heren bleven volharden in de tactiek; hoe meer man achter de bal hoe beter. Spijkerman kwam Stefan Smit aflossen centraal achterin.

De aanvoerder en topscoorder van de 2e klasse I, wilde de wedstrijd niet als een nachtkaars laten uit gaan. Dus stookte hij het vuur nog een keer flink op door als een dolle stier in Pamplona druk te zetten op de verdedigers Bauke, Jouke, Fokke, Sipke, Teake en Ruerd van vv Nijland. Hij ontfutselde hiermee de bal en kreeg die bij Kuiper. De kleinste man van het veld draaide de langste man een loer en wist Zwarteveen te bereiken, die met een bekeken schot het net liet bollen, 3-0. Een zakelijke overwinning waarmee Zuidhorn koploper blijft, drie wedstrijden negen punten voor de promovendus. Wie had dat gedacht…

Voor een klein fotoverslag klik op onderstaande link. Graag speciale aandacht hiervoor, want onder de supporters bevonden zich een aantal oud-leden van vv Zuidhorn die deze wedstrijd haddden uitgekozen, om de club weer eens met een bezoekje te vereren. Leuk en attent!

Fotoverslag vv Zuidhorn - vv Nijland